Astfel, discutia a ajuns sa se invarta in jurul bugetarilor, in special a functionarilor publici care iau, se pare, peste 50 de tipuri de sporuri. Insusi fostul ministru al Muncii, Violeta Alexandru, sustine ca mare parte dintre aceste sporuri sunt doar o forma de crestere a venitului, un fel de pensii speciale in activitate.
De asemenea, Alexandru cere sa se introduca indicatori de performanta si sa taie sporurile acolo unde ele nu sunt justificate. Totodata, fostul ministrul ia in calcul si introducerea raspunderii individuale in administratia publica. ''Acum, nimeni nu plateste cand greseste'', atrage atentia ministrul.
''Cu cateva exceptii, sporurile in sistemul public au aparut precum am vazut ca au aparut si pensiile speciale. Cine s-a descurcat sa prinda un moment prielnic si a fost aproape de decident a obtinut un spor. De ce credeti ca am insistat anul trecut ca absolut toate veniturile din sistemul public – de la functionari la personal contractual, pana la indemnizatiile celor care conduc companii de stat - sa fie toate, TOATE, intr-o singura baza de date? Pentru o imagine completa, disponibila dintr-o singura sursa de date'', a transmis Violeta Alexandru, intr-o postare pe Facebook.
''Trebuie sa ne hotaram ce vrem, de fapt, si sa le impartim pe categorii, functie de obiective, pentru ca atunci abordarea va fi diferita. Si justa.
Dificultatea – obiectiva - a unei categorii de personal din sistemul public de a-si desfasura, la un moment dat, activitatea la parametrii optimi?
Un spor poate viza o problema si daca s-ar urmari, cu adevarat, rezolvarea ei, sporul ar trebui sa se opreasca la un moment dat. Prin simplul fapt ca sunt unele acordate pana la finalul activitatii in administratie, pana in ultima zi, iti dai seama ca scopul a fost sa creasca veniturile functionarilor. Nu remedierea problemei.
Diferentierea intre importanta/impactul unei functii vs. o alta?
Cand toti angajatii dintr-o institutie primesc un spor, cu nicio diferenta intre responsabilitati, acest lucru nu are nicio legatura cu aprecierea diferentelor intre atributii si grad de raspundere.
Cresterea veniturilor pentru ca a crescut costul vietii?
Atunci sa o spunem pe romaneste daca acest lucru se urmareste; cine initiaza acordari de sporuri, sa nu se mai ascunda dupa cires.
''Discutia despre performanta se amana vesnic''
Nu cred ca ar deranja pe cineva daca pe aceasta tema, discutia ar incepe, de fapt, de la stabilirea unor INDICATORI DE PERFORMANTA in administratie si abia apoi ar trece la salarii, sporuri, venituri, in general. Astazi este invers: mai intai banii (aici de urmarit cumulul de sporuri!) iar discutia despre performanta se amana vesnic. Rezistenta este imensa.
''Eu nu sunt pentru ca in administratie sa se castige cat mai putin posibil''
Nu cred ca un om din sistemul privat isi doreste o administratie populata de functionari nepregatiti, ba dimpotriva. Eu nu sunt pentru ca in administratie sa se castige cat mai putin posibil. Avem, in schimb, experiente zilnice cand intram in contact cu un sistem public arogant, neperformant (nu toti angajatii, desigur!) caruia ii tot cresc veniturile din taxele si impozitele si, pana la urma, din munca celor activand in mediul privat. Cand descoperi cate privilegii au functionarii/cei platiti din bani publici (privilegii obtinute, in mod intentionat, cu toata discretia/lipsa de transparenta), fara sa livreze performanta, fara sa vezi o administratie avand respect pentru contribuabil - atunci chiar deranjeaza!
''Cei care muncesc sunt, pe buna dreptate, deranjati de cei care iau acelasi spor (sau mai multe) si nu fac mare lucru''
Chiar in administratie, de altfel, cei care muncesc sunt, pe buna dreptate, deranjati de cei care iau acelasi spor (sau mai multe) si nu fac mare lucru. Acordarea de sporuri tuturor angajatilor nu face decat sa adanceasca lipsa de performanta. De la stabilirea unor indicatori de performanta trebuie sa plece discutia, de unde va decurge si sistemul de punctaj care ar trebui sa influenteze veniturile. In sistemul public ne trebuie indicatori generali, minimali, obligatorii pentru toate entitatile, alaturi de care sa se stabileasca unii specifici. Acesti indicatori trebuie sa ia in calcul opinia “clientilor”, nu sa se evalueze colegii intre ei, ca sa iasa totul perfect.
''Trebuie sa ne asumam RASPUNDERE individuala in administratie. Astazi nu raspunde nimeni pentru greseli''
Nu in ultimul rand, ne trebuie RASPUNDERE individuala in administratie. Astazi nu raspunde nimeni pentru greseli. Simplele greseli se tin cat mai ascunse - aceasta este cultura organizationala. Nici nu se concepe sa vorbesti despre greseala in sistemul public. Eu totusi am vorbit.
Toate aceste lucruri, care se intampla netransparent, ii tin pe romanii din diaspora departe de tara. Nu veniturile mai mici, ci atmosfera generala, faptul ca unii pot, pentru ca se descurca sa influenteze deciziile iar altii se pregatesc, muncesc cu seriozitate, se tin de treaba si ... degeaba.
Stiu ca se poate #altfel – anume corect pentru cei care muncesc. Respectuos pentru mediul privat, care prin munca si riscurile pe care si le asuma, sustine sectorul public alimentand bugetul public.
Alexandru a descoperit pana acum peste 50 de sporuri
Am terminat de centralizat informatiile. 7 familii ocupationale de functii bugetare (invatamant, sanatate si asistenta sociala, cultura, diplomatie, justitie si Curtea Constitutionala, aparare, ordine publica si securitate nationala, administratie). Peste 50 de tipuri de sporuri (inca mai documentez) – de la spor pentru conditii de stres/suprasolicitare neuropsihica, la spor pentru munca in ture, spor pentru gestionarea informatiilor clasificate sau pentru pastrarea confidentialitatii.
Si vechimea in munca aduce o majorare a salariului la nivelul posturilor cu aceleasi cerinte/responsabilitati. Si daca esti nominalizat in proiecte din fonduri europene esti avantajat – primesti o majorare a salariului de pana la 50%. Personalul bugetar beneficiaza si de indemnizatie de hrana (347 lei/luna) si, desigur, de vouchere de vacanta'', mai arata fostul ministru.
Articole pe aceeasi tema: