Finantele se digitalizeaza. Contribuabilii vor tine legatura cu Fiscul exclusiv online, fara sa se deplaseze la sediile ANAF
anafspvdigitalizare anaffisc
Fiscul are planuri mari. Mult asteptata digitalizare a administratiei fiscale e pe cale sa devina realitate.
"Am publicat acest proiect spre consultare publica, iar forma finala va fi adoptata dupa incheierea discutiilor cu partenerii din mediul privat.
Ne dorim ca Spatiul Privat Virtual sa devina un instrument-cheie in ceea ce priveste interactiunea cu contribuabilii si vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de inrolare a persoanelor juridice si a persoanelor fizice autorizate. In prezent se lucreaza la identificarea unor mecanisme de simplificare si flexibilizare a inrolarii si autentificarii utilizatorilor in SPV.
In plus, pana la data cand prevederile actului normativ vor intra in vigoare, ANAF trebuie sa ia masuri pentru a fi pe deplin pregatita atat sa proceseze numarul suplimentar de contribuabili care se vor inrola in SPV, cat si sa ofere tot suportul acestora pe parcursul intregului demers astfel incat tranzitia sa se desfasoare fara probleme. Prin eliminarea hartiilor, a cozilor la ghiseu si a birocratiei excesive, consider ca facem un pas foarte important spre digitalizarea administratiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele si de bunele practici europene in domeniu, adica de normalitate", a declarat ministrul Finantelor, Alexandru Nazare.
SPV isi va extinde serviciile
Potrivit proiectului legislativ, SPV isi va extinde serviciile, astfel incat contribuabilii sa aiba posibilitatea de a-si rezolva problemele fiscale fara sa se deplaseze la sediile ANAF.
Astfel, in SPV vor aparea declaratii pre-completate, rapoarte care sa se poata importa in programele de contabilitate, fisiere prelucrabile, precum si posibilitatea de a efectua plati prin platforma SPV.
De asemenea, proiectul aduce si alte beneficii contribuabililor. Cele mai importante dintre acestea fiind:
-
comunicarea non-stop a contribuabililor cu ANAF, prin intermediul SPV;
-
eliminarea timpilor de asteptare, pentru diverse documente, precum certificatele de atestare fiscala sau cazierul fiscal;
-
posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line. Vizualizarea raspunsurilor in SPV;
-
posibilitatea consultarii situatiei fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situatia obligatiilor de plata sau a platilor efectuate;
-
primirea de informatii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaratii sau termenele aferente de depunere;
-
acces la evidenta completa a tuturor interactiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declaratiilor depuse si data depunerii.
De asemenea, proiectul modifica prevederile Codului de procedura fiscala in scopul recunoasterii bunei credinte a contribuabililor, in situatia in care, din greseala, acestia platesc obligatiile fiscale la un alt organ fiscal decat cel caruia i se cuveneau sumele pentru plata obligatiilor bugetare, scrie
Adevarul.
De asemenea, ANAF propune:
-
anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi inspectiei fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale incepute si pentru care s-a comunicat decizia de impunere in perioada cuprinsa intre data de 15 mai 2020 (dupa data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 69/2020) si data de 28 martie 2021 (pana la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 19/2021).
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere, pana la un anumit termen, si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
In situatia in care obligatia bugetara principala stabilita prin decizia de impunere a fost achitata pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, contribuabilul are dreptul de a beneficia de facilitatea fiscala daca depune cererea pana la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv.
-
anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020, in cazul contribuabililor care au fost supusi verificarii documentare dupa data de 15 mai 2020.
Acordarea facilitatii se realizeaza cu respectarea conditiei de plata integrala a obligatiei bugetare principale stabilite prin decizia de impunere pana la anumite termene si cu depunerea cererii de anulare pana cel tarziu la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 31 ianuarie 2022 inclusiv.
In ambele situatii reglementate, accesoriile stinse atat inainte, cat si dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se restituie potrivit Codului de procedura fiscala.
Digitalizarea ANAF - pasul de care Romania are nevoie pentru dezvoltare
Digitalizarea administratiei fiscale este esentiala pentru Romania, din mai multe puncte de vedere. Unul dintre ele vizeaza pandemia actuala. Digitalizarea, prin scutirea deplasarilor contribuabililor la sediile ANAF, ii scuteste pe acestia de un potential risc de infectare, atunci cand stau la cozi, in zone aglomerate.
De altfel, digitalizarea ANAF este un pas important spre debirocratizarea care da atat de multe batai de cap contribuabililor.
Acum e momentul ideal pentru a face acest pas, spun specialistii. Pe de-o parte, mediul de afaceri e pregatit, iar momentul incurajeaza transformarile digitale. Mai mult decat atat, avem si posibilitatea obtinerii de finantare din partea organismelor europene.
"In conditiile in care anul acesta majorarea taxelor este scoasa din discutie, iar facilitatile acordate de stat sunt clar definite, digitalizarea ANAF ramane singura solutie pentru cresterea veniturilor la bugetul de stat. Mediul de afaceri este pregatit, iar momentul este favorizat de transformarile digitale care au avut loc la nivelul intregii societati, pe fondul pandemiei. Ramane doar ca institutiile statului sa intreprinda demersurile necesare pentru dezvoltarea infrastructurii interne in acest scop, acum avand si sansa de a obtine finantare suplimentara de la Uniunea Europeana pentru astfel de proiect", sustine Vlad Boeriu, partener coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Deloitte Romania.
Reforma ANAF prin digitalizare, prevazuta in PNRR, porneste de la constientizarea faptului ca, pentru corectarea deficitului bugetar, este nevoie de eficientizarea rapida a activitatii de colectare a veniturilor si de imbunatatirea relatiei cu contribuabilii.
Planul de reforma este construit pe doua directii - cresterea conformarii voluntare prin dezvoltarea serviciilor digitale (interactiunea prioritar digitala, prin intermediul SPV si prin utilizarea formularelor pre-completate, acolo unde este posibil; crearea mecanismului de evaluare a satisfactiei contribuabililor in relatia cu ANAF si consultarea permanenta a acestora) si imbunatatirea proceselor de administrare a impozitelor si taxelor, inclusiv prin implementarea managementului integrat al riscurilor (reducerea nivelului de neconformare, printre altele, prin interconectarea sistemelor IT din Ministerul Finantelor/ANAF cu cele corespunzatoare ale Comisiei Europene si cu cele ale administratiilor fiscale din statele membre).
Citeste si: Digitalizare companiilor - o conditie obligatorie daca vrei sa supravietuiesti economic in 2021. Tehnologiile care iti vor creste productivitatea si profitul