Faceti achizitii online? Iata cateva alternative pentru solutionarea litigiilor
achizitii onlinecumparaturi onlinesolutionare litigii
Consumatorii si comerciantii intampina deseori probleme in urma realizarii tranzactiilor comerciale, dar de cele mai multe ori nu urmaresc rezolvarea acestor litigii din cauza faptului ca metoda clasica de rezolvare, demarata in fata instantelor, se poate dovedi anevoioasa, indelungata si costisitoare. De aceea este important sa stie care sunt metodele alternative de rezolvare, care uneori se pot dovedi mai eficiente si mai rapide.
Comisia Europeana a lansat recent SOL, o noua platforma ce permite consumatorilor si comerciantilor sa isi rezolve online litigiile avand ca obiect produse sau servicii achizitionate pe Internet. Astfel, consumatorii si comerciantii vor economisi timp si bani, iar in acelasi timp va creste increderea privind comertul online realizat in afara tarii, ceea ce duce la dezvoltarea pietei digitale a Europei.
“Practic, litigiile privind cumparaturile efectuate pe internet de catre un cetatean din propria tara, precum si din strainatate, vor fi inaintate unor organisme de solutionare a litigiilor inregistrate pe SOL, denumite entitati de solutionare alternativa a litigiilor. Organismele de solutionare alternativa a litigiilor vor fi stabilite de fiecare stat membru, acestea vor respecta anumite cerinte obligatorii de calitate prevazute de legislatia UE.”, explica Luisa Mendez-Guzman, avocat McGregor & Partners.
Accesul la aceste modalitati alternative va fi asigurat indiferent de natura bunurilor sau serviciilor achizitionate, sau daca acestea au fost achizitionate online sau offline si indiferent de statul membru al comerciantului, consumatorului sau o alta tara. Platforma este usor de utilizat, este disponibila si accesibila online pe toate tipurile de dispozitive si include un serviciu de traducere, fiind multilingva.
Cetateanul care va opta pentru solutionarea alternativa a litigiilor va beneficia de modalitati mult mai rapide si necostisitoare de rezolvare a litigiilor, durata litigiului in medie fiind de maximum 90 zile.
Se doreste ca in viitorul apropiat platforma sa acopere complet statele membre si toate sectoarele economice, in prezent fiind inregistrate peste 100 de entitati de solutionare alternativa a litigiilor.
In Romania, punctul de contact SOL va fi gazduit de Centrului European al Consumatorilor din Romania (”ECC Romania”). ECC Romania ofera sprijinul sau in solutionarea diferendelor aparute intre consumatori si comerciantii din state membre diferite, dupa cum apar prezentate si cazurile solutionate cu succes prin colaborarea activa dintre ECC Romania si ECC-urile din alte state membre.
Unul dintre cazurile prezentate de ECC Romania pe site-ul sau, prezinta o situatie foarte des intanita – cazul priveste achizitionarea online de catre un consumator roman a unor obiecte de imbracaminte de la un comerciant dintr-un alt stat membru UE. Cand i-a fost livrat coletul consumatorului roman acesta a descoperit ca mult dintre obiectele comandate lipseau. Cetateanul roman a luat legatura cu transportatorul si cu comerciantul, dar nu a reusit sa rezolve problema nici dupa doua luni de la livrarea comenzii.
Consumatorul a solicitat sprijinul ECC Romania cu privire la cazul sau. ECC Romania a inaintat cazul catre ECC din statul membru al comerciantului, iar consumatorul a primit inapoi contravaloarea produselor lipsa.
Pe langa metoda de solutionare alternativa prezentata in cele de mai sus mai exista si alte mijloace prin care consumatorii si comerciantii pot ajunge sa solutioneze amiabil diferendele cu care se pot confrunta in activitatea lor de zi de zi.
McGregor & Partners prezinta principalele sisteme alternative de solutionare a litigiilor in afara instantelor de judecata:
1. Medierea si concilierea: metoda alternativa prin care partile incearca sa isi solutioneze in mod amiabil disputele in afara instantelor de judecata cu ajutorul unui tert. Mediatorul inlesneste ajungerea catre solutia benefica ambelor parti, fara a impune o solutie. Solutia mediatorului fiind doar propusa partilor de mediator, nefiind obligatorie;
2. Arbitrajul - este o procedura de solutionare a diferendelor aparute intre consumatori si comercianti in afara instantelor de judecata, care este cu privire la anumite aspecte similara cu procedura in fata instantelor. Partile isi pot alege unul sau mai multi arbitri care vor solutiona disputa si vor emite o hotarare obligatorie;
3. Ombusman-ul - reprezinta o institutie constituita in jurul unei singure persoane, similara Avocatului Poporului, care poate solutiona diferendele aparute intre consumatori si comercianti. Hotararile Ombusman-ului pot fi obligatorii pentru comercianti sau nu sunt obligatorii nici uneia dintre parti.
Editorialist Manager.ro
9 ani de experienta in domeniul editorial
adresa de email:
mariat@rs.ro