EY: Serviciile medicale sub impactul Big Data
medicinaconsumatorisanatatepacientirezultatebig data
Un pacient poarta un ceas inteligent, conectat la o platforma medicala de tip cloud care ii monitorizeaza starea de sanatate. Deoarece scopul acestui ceas este de a-i urmari in permanenta tensiunea arteriala, pulsul si nivelul de glucoza, platforma medicala estimeaza ca pacientul are o probabilitate mare de a face un stop cardiac in urmatoarele 90 de zile, daca nu actioneaza preventiv.
In urma acestei analize predictive, platforma trimite o alerta catre furnizorul de servicii medicale responsabil cu planul de sanatate al pacientului. Furnizorul trimite imediat o notificare in care ii prezinta acestuia rezultatele si ii face o programare la un medic specialist cardiolog. In situatia data, medicul cardiolog ar putea lua in calcul realizarea unei angioplastii coronariene si implantarea unui stent, sau ar putea indica o interventie chirurgicala de by-pass cardiac.
Cu toate acestea, folosind o serie de modele analitice sofisticate realizate pe baza datelor colectate de la mai multe milioane de pacienti cu diagnostice si date genetice similare, precum si seturi de analize medicale accesibile din dosarele medicale electronice, dar si diverse date din viata de zi cu zi a pacientului in cauza, specialistul cardiolog ajunge la concluzia ca afectiunea lui poate fi cel mai bine tratata cu un nou medicament, asociat cu o schimbare de dieta si de stil de viata. Astfel, in loc de stenturi sau interventii invazive precum by-pass-ul cardiac, pacientul a fost avertizat din timp despre starea lui de sanatate de un ceas inteligent.
Aceasta solutie medicala bazata pe big data este posibila chiar in 2014, in conditiile in care cinci mega-tendinte din industria de servicii medicale converg pentru a permite centrarea pe pacient si programe de ingrijire a sanatatii prin coroborarea rezultatelor medicale:
Tehnologie disruptiva acum la indemana consumatorului
Noile ceasuri inteligente pot deja monitoriza continuu si in timp real tensiunea utilizatorului, pulsul si nivelul sau de glucoza. In Europa, sunt deja folosite primele dispozitive ear-clip-linked menite sa monitorizeze nivelul glucozei. Una dintre marile companii de tehnologie are in plan sa lanseze, in scurt timp, o lentila de contact cu functiuni similare. Veriga lipsa este in acest moment capacitatea de a colecta,consolida si procesa wireless aceste date (ca in exemplul de mai sus).
Medicina personalizata din ce in ce mai accesibila
Progresele facute de medicina genomica, bazata pe descifrarea informatiilor genetice ale pacientului in scopul unui diagnostic si tratament cat mai corect, au permis dezvoltarea unor medicamente care tintesc mult mai eficient anumite aspecte specifice fiecarui pacient, capabile sa imbunatateasca rezultatele sale medicale, permitand o mai buna ingrijire a sanatatii.
Date analitice disponibile peste tot
Pana de curand, majoritatea instrumentelor analitice au fost rezervate doar utilizatorilor din sectorul energetic si altor cativa care au invatat sa stapaneasca analiza si raportarea in timp real a datelor. Astazi, progresele din tehnologie si noile instrumente disponibile au facut ca modelele analitice si sursele de date sa fie la indemana oricui, de la managerii de raioane din magazine, la directorii executivi din companii. Abilitatea de a integra, in timp real, volume mari de informatii provenind de la o varietate de surse, combinata cu proceduri analitice avansate ofera noi perspective si modele predictive privind sanatatea pacientului si a programelor de ingrijire.
Maturizarea capabilitatilor din cloud computing
Cloud computing-ul face acum posibila transformarea operationala prin inovatie digitala. Cu toate ca organizatiile din segmentul life sciences sunt inca preocupate de asigurarea securitatii datelor si a caracterului lor privat, rata de adoptie a sistemelor cloud private, hibride sau publice si a arhitecturilor deschise se accelereaza.
Reducerea costurilor cu asistenta medicala
Costurile cu asistenta medicala continua sa creasca vertiginos comparativ cu nivelul de sanatate al pacientilor. Pentru a remedia aceasta situatie, multi dintre clientii institutionali din segmentul de ingrijire a sanatatii, precum guvernul federal al S.U.A. se axeaza mai nou pe medicina preventiva pentru a reduce costurile. In Marea Britanie si Europa, unele autoritati de reglementare deconteaza exclusiv anumite medicamente, platile fiind stabilite in functie de niveluri pre-stabilite, coroborate strict cu rezultatele ce se pot obtine.
Combinate, aceste cinci tendinte
- creeaza oportunitatea de a furniza programe personalizate de sanatate, cu adevarat centrate pe pacient;
- permit organizatiilor sa dezvolte modele de ingrijire medicala preventiva bazata pe coroborarea rezultatelor, care sa alinieze obiectivele - - companiilor farmaceutice; ale companiilor care dezvolta dispozitive medicale; profesionistilor din domeniul ingrijirii sanatatii; furnizorilor; caselor - de asigurari de sanatate, si, cel mai important, pacientului;
- integreaza capacitatea de a transmite informatiile privind semnele vitale personale in cloud, asa cum face ceasul inteligent, prezentat mai sus.
In urmatorii doi ani, dispozitivele mobile cu capabilitati de inregistrare a datelor medicale vor fi larg adoptate de catre consumatori. Iar, curand dupa aceea, institutiile de asistenta medicala vor oferi programe si stimulente financiare clientilor care isi vor da acordul sa li se monitorizeze si stocheze informatiile privind semnele vitale pe platforme cloud – mai mult, urmand acelasi demers, asiguratorii auto vor oferi reduceri conducatorilor auto care vor fi de acord sa foloseasca un dispozitiv care sa le monitorizeze obiceiurile de conducere.
Tehnologia le va permite furnizorilor de servicii medicale sa utilizeze datele din cloud pentru a anticipa starea de sanatate, interventiile preventive necesare, de a prescrie tratamente personalizate si de a recomanda dispozitive care sa le ofere un program de ingrijire personalizat.
Exemplul din deschiderea acestui articol rezuma ceea ce big data analytics poate genera si face ca povestea aceasta sa devina un episod de viata cotidian, pe masura ce progresele tehnologice continua si rata de adoptie a noilor servicii medicale creste. Desi ar putea fi primita cu scepticism de catre unii, pe viitor se va face trecerea de la abordarea traditionala, reactiva, de tratare a situatiei medicale, la cea preventiva, non-invaziva, impulsionata de utilizarea unor analize avansate bazate pe big data.
Autor: Mircea Giurcan, Manager, Servicii de consultanţă în afaceri, EY România