Cumparaturile online continua sa se extinda la nivelul Uniunii Europene, criza provocata de pandemia de coronavirus in 2020 accelerand mai mult ca niciodata acest proces. Masurile de restrictie impuse de autoritati in vederea limitarii raspandirii epidemiei COVID-19 i-au facut pe multi europeni sa isi schimbe obiceiurile si sa prefere shopping-ul online in dauna celui clasic. Potrivit Eurostat, in ultimii cinci ani, cea mai mare crestere a cumparaturilor online in randul utilizatorilor de internet a fost inregistrata chiar in Romania, procentul de crestere fiind de 27%. Pe podium la acest capitol s-au mai clasat Cehia, Croatia (ambele cu o crestere de 25%), respectiv Ungaria (23%).
Analiza Eurostat ne arata ca la nivelul Uniunii Europene, nu mai putin de 89% dintre persoanele cu varste cuprinse intre 16 si 74 de ani au folosit internetul in 2020, in timp ce 72% dintre acestea au facut cumparaturi sau au comandat bunuri si servicii online. In comparatie cu anul precedent, achizitiile online au crescut cu 4%. Diferenta este insa mult mai mare daca ne raportam la ceea ce se intampla in anul 2015, achizitiile online crescand in 2020 cu nu mai putin de zece puncte procentuale.
In aceste conditii, specialistii Eurostat remarca ca actualul context al pandemiei de coronavirus a accelerat procesul de expansiune a comertului electronic la nivel european. In acelasi timp, cumparaturile clasice sunt afectate in mod serios de restrictiile impuse pentru stoparea pandemiei. Astfel, nu este de mirare ca multe afaceri din acest domeniu au inceput deja demersurile pentru a face tranzitia catre online, tot mai multi clienti preferand sa isi faca cumparaturile din confortul propriei locuinte.
Campionii cumparaturilor online la nivelul blocului comunitar european in 2020 au fost locuitorii din Olanda (91%), Danemarca (90%), Germania (87%), Suedia (86%) si Irlanda (81%). Chiar daca aceasta tendinta de trecere in online a accelerat si in tara noastra pe parcursul anului trecut, Romania s-a situat pe penultimul loc intre statele membre ale UE la ponderea utilizatorilor de internet care au achizitionat bunuri sau servicii pentru uz privat. Astfel, potrivit datelor Eurostat, cel mai redus procent al cumparaturilor pe internet din Uniunea Europeana a fost inregistrat in Bulgaria (42%) si Romania (45%). Pentru a face o comparatie corecta cu ceea ce se intampla la nivel european, trebuie sa spunem ca media la nivelul UE a fost de 72%.
Potrivit datelor Eurostat, articolele de imbracaminte si incaltaminte se bucura de cel mai mare succes in mediul online, fiind comandate de nu mai putin de 64% dintre europeni in anul 2020. De asemenea, 32% dintre europeni au platit pe parcursul anului precedent pentru filme sau seriale prin intermediul serviciilor de streaming sau descarcare. In acelasi timp, 29% dintre europeni au apelat cel putin o data in 2020 la serviciile de livrare de la restaurante.
In Romania, nu mai putin de 71% dintre cei care au facut cumparaturi online in 2020 si-au comandat cel putin o data articole de purtat, in aceasta categorie intrand atat articolele de imbracaminte, cat si cele de incaltaminte. De asemenea, 28% dintre romani si-au comandat mancare online pe parcursul anului precedent, in timp ce 24% dintre consumatorii de internet din Romania au achizitionat produse cosmetice. Desi serviciile de streaming au devenit din ce in ce mai populare si in tara noastra, datele Eurostat arata ca doar 3% dintre romanii care au facut cumparaturi online in 2020 au platit pentru astfel de servicii.
Partenerii nostri
Rata somajului inregistrat in evidentele ANOFM in luna octombrie 2024 a ajuns la 3,20%
Hartuirea la locul de munca - cum poate angajatorul sa sustina salariatul hartuit?
Corectare facturi: Cand se utilizeaza codurile 384 si 380
Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025 - termene stabilite prin lege, obligatii si declaratii