E oficial! A fost publicata Ordonanta privind declaratia unica!
declaratia unicaformularul 600ordonanta 18/2018impozite persoane fiziceactivitati independente
Vineri, 23 martie, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG nr. 18/2018 care introduce o declaratie unica pentru plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice ce obtin venituri din activitati independente. Sunt eliminate astfel nu mai putin de 7 declaratii (formularele 200, 201, 220, 221, 600, 604, 605) si, per ansamblu, intreaga procedura se simplifica, dat fiind ca nu vor mai fi 4 plati anticipate (25 martie, 25 iunie, 25 septembrie si 21 decembrie), ci o singura plata, anume la data de 15 martie a anului urmator celui in care se realizeaza veniturile.
1. Cine are obligatia sa depuna Declaratia unica?
Sunt obligati sa depuna declaratia contribuabilii care obtin:
a) venituri din activitati independente impuse in sistem real sau la norma de venit;
b) venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care nu se retine la sursa impozitul si/sau contributia;
c) venituri din cedarea folosintei bunurilor impuse in sistem real sau la norma de venit;
d) venituri din agricultura, sivicultura, piscicultura, impuse in sistem real sau la norma de venit;
e) venituri din investitii pentru care nu se face retinere la sursa;
f) venituri obtinute de persoane rezidente in Romania care obtin venituri in/din strainatate (a se evita dubla impunere);
Observatie! Depun declaratia unica si persoanele fara venituri care opteaza sa se asigure in sistemul public de sanatate (CASS persoane fara venit).
2. Cine NU trebuie sa depuna Declaratia unica?
Nu au obligatia sa depuna declaratia contribuabilii care obtin:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala, a caror impunere este finala – retinere la sursa;
b) venituri sub forma de arenda, a caror impunere este finala – retinere la sursa de catre platitorul de venit;
c) venituri sub forma de salarii si venituri asimilate salariilor, pentru care informatiile sunt cuprinse in declaratiile specifice;
d) venituri din investitii, a caror impunere este finala (venituri din dobanzi, tranzactii financiare, etc);
e) venituri din premii si din jocuri de noroc, a caror impunere este finala;
f) venituri din pensii;
g) venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
h) venituri din alte surse, cu exceptia celor prevazute la art. 116.
3. Care este termenul de depunere si plata?
Declaratia unica se depune pana la data de 15 martie inclusiv a anului pentru care se stabilesc impozitul si contributiile de plata. Puteti oricand face plati in cursul anului, termenul-limita de plata este 15 martie a anului urmator. Prin exceptie, pentru anul 2018, termenul de depunere a declaratiei unice este 15 iulie 2018.
4. Cum si unde se depune declaratia unica?
Pentru anul 2018 se accepta si depunerea pe suport de hartie – la ghiseu sau prin posta. Din 2019 declaratia se va depune numai online. Se depune la organul fiscal in raza caruia contribuabilul isi are domiciliul.
5. Ce bonificatii se acorda la plata impozitului si contributiilor?
• 5% pentru depunerea online a declaratiei unice – se calculeaza bonificatie din valoarea impozitului si contributiilor sociale;
• 5% pentru plata impozitului si contributiilor pana la data de 15 decembrie;
Bonificatiile se acorda si separat daca unul din criterii nu se indeplineste.
Ce dezavantaje prezinta sistemul Declaratiei unice?
a) Impozitarea se face de contribuabil prin autoimpunere, fata de varianta anterioara cand se efectua de organul fiscal. Contribuabilul isi va cunoaste obligatiile de plata fara interventia ANAF;
b) Intocmirea declaratiei unice presupune efectuarea de calcule privind baze impozabile, sume datorate, bonificatii, date care presupun anumite cunostinte in domeniul economic;
c) Ca modalitate de depunere a declaratiei la organul fiscal este mentionata doar depunerea prin mijloace electronice, ceea ce presupune inregistrarea prealabila a contribuabilului in spatiul privat virtual al ANAF sau detinerea de certificat digital pentru semnatura electonica;
d) La data de 15 martie, contribuabiliul va trebui sa plateasca o suma mare de bani, daca nu a efectuat plati anterioare pana la acest tremen, fapt care va avea o influenta nefasta asupra cash-flow-ului;
e) Pot aparea probleme la calculul plafoanelor de catre contribuabil pentru incadrarea sau nu in categoria platitorilor de contributii sociale sau de contributii sociale de sanatate (echivalentul a 12 salarii minime garantate in plata);
f) Calculul venitului net anual impozabil va trebui efectuat de contribuabil pe fiecare sursa de venit, ceea ce implica luarea in considerare a pierderilor fiscale reportate, deduceri de contributii la asigurari sociale, date ce erau analizate si prelucrate de organul fiscal, ocazie cu care acestea erau inscrise in decizia de impunere anuala pentru venitul realizat (formularul 250);
g) Platitorii de venituri din drepturi de autor ce au obligatia conducerii contabilitatii si platitorii de venituri din salarii sunt mai “impovarati”, deoarece beneficiarul de venit (din drepturi de autor sau din salarii) are posibilitatea de a opta ca platitorul sa efectueze calculul, retinerea si plata sumei reprezentand 2% din impozitul lunar datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit.
Retineti!
1. Contribuabilii care desfasoara o activitate economica in mod individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica sunt obligati sa depuna la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru venitul estimat a se realiza in fiecare an fiscal, indiferent daca in anul fiscal anterior au inregistrat pierderi, pana la data de 15 martie inclusiv a fiecarui an.
2. Se abandoneaza sistemul de stabilire a CAS si CASS de catre ANAF prin decizii de impunere. Se trece la sistemul de autoimpunere (calculul CAS se efectueaza de catre contribuabil prin Declaratia unica).
3. Data de 15 martie va deveni noul reper pentru contribuabilii care obtin venituri din activitati independente!
Atentie insa!
Vorbim totusi despre o schimbare radicala a mecanismului de declarare si plata a obligatiilor fiscale, ca urmare, asa cum se intampla intotdeauna in cazul unei schimbari legislative, vor aparea cu siguranta destule neclaritati si intrebari de natura practica. Ministrul Teodorovici spune ca OUG nr.18 acopera toate situatiile particulare cu care se pot confrunta contribuabilii, dar asta ramane de vazut.