Dunarea inghetata a incremenit afacerile transportatorilor
dunareinghetfrigtransportpierderi
Pentru ca pe o portiune de aproape 700 de km fluviul Dunarea este inghetat, afacerile companiilor care fac transport fluvial sunt in impas. Pierderile sunt de ordinul milioanelor de euro, in conditiile in care transportul fluvial din Romania ajunge la aproximativ 1 miliard de euro.
Transportatorii europeni spun ca pierd milioane de euro din cauza faptului ca o portiune lunga a Dunarii - una din caile fluviale principale din Europa - este blocata in cea mai lunga perioada de inghet cunoscuta pana acum.
Vineri, inghetul a oprit transportul pe o portiune de 700 kilometri in portiunea romaneasca a Dunarii, a declarat un oficial din Ministerul roman al Transporturilor pentru Associated Press, vorbind sub conditia anonimatului.
Au fost inchise sase treceri pe Dunare
Fluviul formeaza granita dintre Romania si Bulgaria iar sase treceri fluviale au fost, de asemenea, inchise din cauza ghetii. In amonte, fluviul este inghetat in portiuni riverane capitalei sarbe Belgrad.
Costache Constantin, managerul companiei de transport Europolis Shipping & Trading, a supravegheat situatia dintr-un birou aflat in portul Constanta de la Marea Neagra. El a spus ca nu a vazut niciodata un astfel de inghet pe Dunare, de cand a inceput sa lucreze in acest domeniu, in 1981. "Acest lucru ne costa milioane de euro. Transportul de materii prime, carbune, minerale, cereale, toate sunt afectate, la fel materialele de constructii", a declarat el.
"Functionam. Chiar daca exista inghetul, lucram", a declarat Viorel Panait, manager al Convex SA, o companie de servicii portuare implicata in transportul de minereu de fier, carbune si bauxita. El a precizat ca firma a cautat cai de a eluda marele inghet. El a spus ca 2.000 de tone de minereu de fier au fost incarcate zilnic in camioane, a fost folosit antigel pentru a impiedica inghetarea mineralelor, iar carbunele a fost transportat cu trenul.
Transport fluvial de un miliard de euro pe an
Nu exista cifre oficiale disponibile privind afacerile legate de transportul fluvial din Romania, dar Panait, care a lucrat in domeniu incepand din 1981 si este unul din agentii de transport ai tarii cei mai experimentati, a estimat ca cifra de afaceri anuala este de aproximativ 1 miliard de euro (1,32 miliarde dolari), pe baza unui volum de 20-30 de milioane de tone de marfa expediata pe cai navigabile romanesti.
Cu toate acestea, transportatorii s-au plans ca autoritatile nu au facut suficient pentru a usura situatia. "Oamenii incearca sa sparga ei singuri gheata. Cand ai fluxuri de gheata care sunt de 5 pana la 7 metri grosime, ai nevoie de coordonare pentru deblocare", a spus Constantin.