Directiva Omnibus intra in vigoare in Romania: nu mai e de joaca cu drepturile consumatorilor. Sanctiuni dure pentru comercianti
directiva omnibus
Anul 2022 a adus deja multe schimbari in legislatia nationala privind protectia consumatorilor, dar probabil una dintre cele mai asteptate este cea care vizeaza implementarea Directivei Omnibus, care vizeaza o mai buna respectare a normelor Uniunii Europene (UE) de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme. Directiva a fost transpusa in legislatia romaneasca prin intermediul Ordonantei de Urgenta nr. 58/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei consumatorilor, publicata in Monitorul Oficial pe data de 6 mai 2022, care va intra in vigoare pe data de 28 mai 2022. Urgenta a fost justificata de faptul ca termenul limita pentru transpunerea directivei a expirat pe data de 28 noiembrie 2021.
Directiva (UE) 2019/2161, cunoscuta si sub numele de „Directiva Omnibus”, isi propune sa modernizeze cadrul legal aplicabil protectiei consumatorilor astfel incat sa fie adecvat pentru economia digitala.
Ce este Directiva Omnibus?
Pentru a spori nivelul de protectie a consumatorilor si a le oferi acestora acces la informatii corecte si complete cu privire la produsele cautate, autoritatile europene au demarat, in 2018, initiativa „New deal for consumers”, care cuprindea o serie de directive aplicabile in materia protectiei consumatorilor. Dintre acestea, Directiva Omnibus este cea mai importanta, intrucat aduce schimbari semnificative pentru aproape toti operatorii economici care ofera produse sau servicii consumatorilor, mai ales in domeniul online.
Ce schimbari contine noua reglementare?
Modificarile pe care le aduce actul normativ adoptat recent vizeaza trei zone principale: clauzele abuzive in contractele incheiate de consumatori (Legea nr. 193/2000), practicile comerciale incorecte (Legea nr. 363/2007) si drepturile consumatorilor in mediul online (OUG nr. 34/2014).
Noua reglementare introduce, in domeniul protectiei consumatorilor, posibilitatea aplicarii de sanctiuni calculate pe baza cifrei de afaceri. Astfel, potrivit noilor reglementari, daca o anumita practica afecteaza consumatorii din mai multe state membre ale UE, sanctiunile aplicabile vor fi cuprinse intre 0,1% si 4% din cifra de afaceri anuala a profesionistului in cauza, realizata in anul financiar anterior sanctionarii, pe teritoriul Romaniei. Procesul verbal prin care profesionistul a fost sanctionat va putea fi atacat cu o plangere contraventionala, conform Ordonantei Guvernului 2/2001. Spre deosebire de regimul comun al contraventiilor, noile reglementari introduc un termen de trei ani pentru constatarea si sanctionarea faptelor.
De asemenea, OUG nr. 58/2022 introduce conceptul de cazier comercial. Acesta este fisa de evidenta in care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor consemneaza faptele si sanctiunile aplicate operatorilor economici. Informatiile cuprinse in cazierul comercial vor fi avute in vedere de catre autoritate in momentul stabilirii sanctiunilor aplicate pentru incalcarea prevederilor legale.
Modificarile aduse legii privind clauzele abuzive
Printre modificarile importante aduse de ordonanta de transpunere a Directivei Omnibus legii privind clauzele abuzive se numara si cea referitoare la faptul ca actiunea de constatare a existentei clauzelor abuzive devine imprescriptibila, prin derogare de la normele cuprinse in Codul civil ce guverneaza prescriptia. De asemenea, conform noii reglementari, instantele de judecata au obligatia sa examineze din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale si sa nu o aplice daca se dovedeste ca este abuziva, cu exceptia situatiei in care consumatorul se opune si solicita aplicarea clauzei.
Tot in domeniul clauzelor abuzive, ordonanta stabileste ca instanta de executare poate examina, in cadrul contestatiei la executare, caracterul abuziv al unei clauze cuprinse in contractul incheiat intre profesionist si consumator. In aceasta situatie, contestatia la executare este imprescriptibila.
Pagul minim al amenzii contraventionale aplicabile in cazul incalcarii interdictiei de a stipula clauze abuzive in contractele cu consumatorii se majoreaza de la 200 de lei la 20.000 de lei, iar pragul maxim, de la 1.000 de lei la 100.000 de lei.
Noutati in combaterea practicilor comerciale incorecte
In cazul legii privind practicile comerciale incorecte, sunt introduse obligatii de transparenta sporita fata de consumatori in legatura cu afisarea de recenzii, note, comentarii sau clasamente de orice fel din partea altor consumatori care au utilizat produsele sau serviciile comercializate.
De asemenea, ordonanta impune informarea consumatorului cu privire la parametrii care stau la baza afisarii cu prioritate a unor produse sau servicii in istoricul de cautare, respectiv de ce anumite produse sau servicii sunt plasate cu prioritate in rezultatul cautarii.
Pragul minim al amenzii contraventionale aplicabile in cazul constatarii unor practici comerciale incorecte este majorat de la 2.000 de lei la 10.000 de lei.
Drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionisti
Noile prevederi adapteaza obligatiile relevante pentru comercianti in cazul vanzarii continutului digital/serviciilor digitale si a bunurilor cu elemente digitale. In acest context, nu este considerata gratuita furnizarea continutului digital sau a serviciului digital in schimbul datelor cu caracter personal, colectate de catre profesionist de la consumator fara a fi necesare furnizarii continutului digital/prestarii serviciului digital, chiar daca consumatorul nu trebuie sa plateasca o suma de bani in schimb.
Aceasta prevedere a suscitat numeroase dezbateri inca de la momentul introducerii sale in proiectul Directivei Omnibus si ramane de vazut cum se va aplica in practica si cum se va armoniza cu cadrul legislativ in materia protectiei datelor.
Cuantumul amenzilor contraventionale este majorat pana la 50.000 de lei.
Cum asiguram conformarea?
Conformarea cu noua reglementare va presupune, in primul rand, asigurarea unui nivel de transparenta corespunzator in relatia cu consumatorii. Astfel, termenii si conditiile, precum si orice alte documente adresate consumatorilor, trebuie revizuite si adaptate, iar profesionistii vor trebui sa adopte proceduri interne privind maniera de afisare a produselor vandute online, dar si a recenziilor primite din partea consumatorilor.
Imbinarea cerintelor de afaceri si de reglementare, precum si preocuparea de a asigura consumatorului o experienta cat mai placuta si facila, din dorinta de a-i mentine sau castiga increderea, trebuie sa fie, de asemenea, luata in considerare de catre comercianti. Asadar, pentru asigurarea unei implementari coerente a noilor prevederi, este necesara o mapare a tuturor proceselor aferente fluxurilor si canalelor de vanzare si o evaluare a acestora in scopul identificarii potentialelor riscuri juridice.
Explicatiile ne-au fost oferite de Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, Andreea Zaharia, Managing Associate, si Ana Galgotiu-Sararu, Managing Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal.