Marti, insa, odata cu aparitia concluziilor preliminare care arata subrezirea sistemului judiciar din Romania, Dancila si-a schimbat si ea optica si spune ca Raportul MCV discrimineaza Romania in raport cu Bulgaria.
Dancila a declarat, azi, la Botosani, ca procesul de monitorizare sub care se afla Romania si Bulgaria trebuie fie desfiintat, pentru ca Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) ”arata discriminare pentru Romania si Bulgaria fata de celelalte state membre”. In aceeasi ordine de idei, premierul si-a exprimat speranta ca presedintele Klaus Iohannis sa ceara un tratament egal pentru toate statele membre.
"Nu am dat nicio ordonanta de urgenta pe justitie si ati vazut ca chiar am sanctionat atunci cand cineva a intervenit in justitie. (…) Eu cred ca in urmatorul MCV presedintele Iohannis va fi cel care va fi sanctionat, avand in vedere ca a solicitat demisia sefului DIICOT, desfiintarea Sectiei speciale. Eu nu spun ca aceste lucruri sunt bune sau nu sunt bune, dar eu cred ca aceste lucruri trebuie realizate de cei care activeaza in justitie, de magistrati si nu trebuie nici presedintele Romaniei, nici premierul, nici altcineva sa intervina in justitie”, a adaugat premierul demis.
Totusi, Viorica Dancila pare a nu fi la curent cu legislatia europeana cand afirma ca presedintele Iohannis va fi sanctionat pentru ca a cerut desfiintarea Sectiei Speciale. Practic, presedintele a cerut desfiintarea a ceva ce a fost infiintat ilegal si abuziv, fara sa se tina cont de recomandarile Comisiei de la Venetia.
Mai mult decat atat, Dancila spune ca nu a mai dat nicio ordonanta de urgenta pe justitie. Culmea e ca tocmai aici a gresit. Fiindca a dat in trecut celebrele Legi ale justitiei modificand Condurile penale si adoptand legea recursului compensatoriu, iar in Raportul MCV din 2018, cand europenii au semnalat aceste modificari legislative nu sunt in regula si incalca principiile statului de drept.
"Relansarea procesului de revizuire a Codului penal si a Codului de procedura penala tinand seama pe deplin de necesitatea de a se asigura compatibilitatea acestor coduri cu dreptul UE si cu instrumentele internationale in materie de combatere a coruptiei, precum si cu recomandarile formulate in cadrul MCV si cu avizul Comisiei de la Venetia", recomandau anul trecut expertii europeni.
"Suspendarea imediata a punerii in aplicare a legilor justitiei si a ordonantelor de urgenta ulterioare. Revizuirea legilor justitiei tinand seama pe deplin atat de recomandarile formulate in cadrul MCV, cat si de cele formulate de Comisia de la Venetia si de Grupul de state impotriva coruptiei al Consiliului Europei (GRECO)", mai recomandau europenii in Raportul MCV 2018.
Desigur, la aceste recomandari se adauga si:
"Suspendarea imediata a tuturor procedurilor de numire si revocare aflate in curs care vizeaza procurori in functii-cheie.
Relansarea procesului de numire a unui procuror-sef al DNA care sa aiba experienta dovedita in domeniul urmaririi penale a infractiunilor de coruptie si un mandat clar pentru ca DNA sa continue efectuarea de anchete profesioniste, independente si impartiale in cazurile de coruptie.
Numirea imediata, de catre Consiliul Superior al Magistraturii, a unei echipe interimare de conducere a Inspectiei Judiciare si numirea, in termen de trei luni, prin concurs, a unei noi conduceri a acestei institutii.
Respectarea avizelor negative ale Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la numirea sau revocarea unor procurori cu functii de conducere pana la intrarea in vigoare a unui nou cadru legislativ, in conformitate cu recomandarea 1 din ianuarie 2017".
Asa ca, daca nu se mai da OUG pe justitie nu inseamna ca e "de bine", cat timp raul deja facut ramane in picioare, iar Raportul pe 2019 este unul dintre cele mai dure din ultimul deceniu.