Cum va arata al doilea Craciun pe care romanii il petrec in pandemie
obiceiuri craciuncadouri craciun 2021craciun in pandemie
Si anul acesta, sarbatorile de iarna arata diferit aproape in intreaga lume, dar chiar si in al doilea an al pandemiei, oamenii sunt dispusi sa cheltuiasca din tot mai putinul lor pentru a face bucurii celor dragi si lor insisi.
Studiul care analizeaza comportamentul de consum al romanilor cu ocazia sarbatorilor de iarna din acest an, releva ca bugetul mediu este de 1.315 de lei, din care mancarea are alocata suma de 680 de lei (55%), cadourile 487 de lei (32%) si decoratiunile 148 de lei (13%).
Persoanele cu varste intre 35 si 44 de ani, urmate de cele peste 55 de ani, aloca cei mai multi bani pentru mancare: 806 de lei, respectiv 728 de lei.
In acelasi timp, cei cu varste intre 35 si 44 de ani reprezinta segmentul cel mai cheltuitor, cu un buget total pentru sarbatori de 1.507 lei. La polul opus este generatia Z (18-24 ani) cu un buget de sarbatori de 1.051 de lei.
Conform cercetarii, 36% dintre respondenti prefera sa comande cadouri online, comparativ cu 31% in 2020. Astfel, trendul se mentine constant, cu o usoara crestere a procentului (5%), iar romanii se arata tot mai deschisi spre varianta online.
De asemenea, 64% continua sa cumpere cadouri de Craciun din magazinele fizice (mall, supermarket, hypermarket, piata).
Cu toate acestea, se observa o scadere a numarului celor care fac cumparaturi din magazine fizice, comparativ cu 2020 cand optau pentru aceasta modalitate in proportie de 69%.
Fenomenul poate fi explicat de faptul ca activitatea in mall-uri este permisa doar persoanelor care prezinta certificatul verde.
Unde mergem de sarbatori?
Intrebati cum intentioneaza sa-si petreaca sarbatorile anul acesta, 57% dintre romani au declarat ca vor ramane acasa.
Doar 17% intentioneaza sa mearga in vizita la familie in aceeasi localitate in care locuiesc si doar 13% si-ar vizita rudele din afara localitatii.
De asemenea, numai 4% intentioneaza sa mearga in vizita la prieteni in localitate. Cel mai mic procent se observa in cazul celor dispusi sa calatoreasca in afara tarii: doar 1%.
Ce cadouri vor romanii de Craciun
Legat de cadouri, 4 din 10 romani nu-si doresc ceva anume, dar 24% prefera sa gaseasca sub brad parfumuri si haine, iar 17% produse cosmetice. Optiuni la fel de populare sunt si gadget-urile (smartphone, tableta, smartwatch, etc) 16%, electronicele (14%) si bijuteriile (13%).
Un studiu sociologic realizat anterior a oferit o imagine a obiceiurile zilnice si de consum cu impact direct asupra calitatii vietii romanilor.
Principalii factori care determina calitatea vietii sunt familia si prietenii 90%, starea de spirit 90%, starea fizica 88%, stima de sine 88% Cele mai importante aspecte ale vietii sunt o casa primitoare (89%), nevoia de a dormi bine (88%) si nevoia de echilibru emotional (85%).
Principalele aspecte de care sunt multumiti romanii sunt igiena/curatenia din casa (82%), casa in care locuiesc (76%), alimentele pe care le consuma (70%), siguranta personala (61%) si calitatea somnului (61%).
Foto: pexels.com