CSALB impaca tot mai multi datornici cu bancile. A fost doborat deja recordul de dosare din 2018
csalblitigii bancareifnimprumuturidatoriicentrul de solutionare alternativa a litigiilor
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor a solutionat pana in octombrie peste peste 560 de dosare de conciliere, acesta fiind un adevarat record, daca tinem cont de faptul ca in 2018 au fost solutionate 550 de dosare. Pana la finalul anului, CSALB ar putea depasi numarul de 600 de dosare solutionate, ceea ce reprezinta un semn clar ca piata concilierii financiare din Romania este pe un trend ascendent, iar tot mai multi romani sunt interesati de metodele alternative de rezolvare a litigiilor.
In 2019, pana in luna octombrie, 350 de consumatori s-au impacat cu bancile sau IFN-urile, prin intermediul CSALB, cu 39% mai multi fata de situatia de la finalul T3 2018. In aceeasi perioada a anului trecut, doar 252 de romani au beneficiat de solutii favorabile in urma negocierilor purtate cu institutiile financiar-bancare.
Anul acesta, in 90% din negocieri partile au acceptat solutia propusa de conciliatori, iar in 10% din cazuri cel putin una dintre cele doua parti a refuzat-.
CSALB mai transmite ca o categorie aparte o reprezinta intelegerile amiabile dintre consumatori si banci, dupa sesizarea CSALB. Partile au incheiat 197 de astfel de intelegeri pana in prezent, fata de 97 de intelegeri in tot anul anterior”, spun reprezentantii institutiei.
“Rezultatele CSALB la 9 luni ne arata doua lucruri importante: tot mai multi consumatori afla de existenta CSALB si au incredere sa depuna cereri pentru a intra in negociere cu bancile si IFN-urile. In al doilea rand vedem o deschidere mai mare a bancilor spre conciliere. Institutiile financiar-bancare au acceptat mai multe cereri decat in tot anul trecut, chiar daca ritmul de formare a dosarelor nu este la fel de ridicat precum cel al solicitarilor venite de la consumatori. Pe de alta parte, numarul de dosare a fost completat cu intelegerile amiabile, de peste doua ori mai multe decat in 2018”, spune Alexandru Paunescu, presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
CSALB are planuri mari de viitor
Reprezentantii CSALB vor sa aduca imbunatatiri in ceea ce priveste activitatea de conciliere in randul IFN-urilor si rata de respingere a cererilor in cazul unor banci comerciale si intentioneaza ca, pana la finele anului, 70% din cererile de conciliere sa fie acceptate de banci si transformate in dosare de conciliere.
nsumatorii au trimis 284 de cereri pentru a intra in negociere cu IFN-urile, pe perioada primelor trei trimestre ale acestui an. Cei mai multi consumatori solicita eliminarea sau reducerea comisioanelor, recalcularea dobanzii, eliminarea unor clauze contractuale, restituirea unor sume de bani sunt cele mai frecvente solicitar sau diminuarea soldului.
Dintre cele 284 de solicitari, numai 8 nu fost transformate in dosare, dintre care numai in trei cazuri partile s-au inteles, transmite CSALB. "Alte 24 de cereri au fost solutionate amiabil de cele doua parti, fara a mai trece prin procedura concilierii. 90% din cererile primite se refera la creditele contractate", se mai arata in comunicat.
CSALB este o institutie infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni, negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare.
Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) prin aplicatia online aflata pe site-ul
www.csalb.ro.