Criza facturilor umflate e mai grava decat ne imaginam: amenzile curg in cascada, bugetul se burduseste cu sute de mii de lei
anpcprotectia consumatorilorfurnizori energieamenzifacturi
Din nefericire, cele mai recente controale desfasurate de Protectia Consumatorilor arata ca, intr-adevar, exista o mare problema in randul furnizorilor de gaze naturale si energie electrica. Neregulule descoperite nu sunt deloc putine, iar cea mai frecventa problema este reprezentata de faptul ca furnizorii nu aplica masurile de sprijin pentru consumatori. Adica nu calculeaza facturile tinand cont de plafonarea si compensarea preturilor.
Asa se face ca amenzile au inceput sa curga in valuri. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (
ANPC) a aplicat zece amenzi contraventionale, in valoare de 195.000 de lei furnizorilor care au fost descoperiti cu diverse nereguli.
"Comandamentul pentru Energie creat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), aflat sub directa coordonare a presedintelui Mihai Culeafa si a directorului general Paul Anghel, a finalizat alte 22 de actiuni de control la companii furnizoare de energie electrica si gaze naturale catre consumatorii casnici. Ca atare, comisarii ANPC au aplicat alte 10 amenzi contraventionale in valoare de 195.000 lei, la care s-a adaugat si masura recalcularii tuturor facturilor care nu respecta prevederile legii", au transmis reprezentantii institutiei.
Dintre cele mai importante abateri constatate in timpul verificarilor, au fost:
-
nu a fost aplicata plafonarea si compensarea preturilor conform OUG118/2021 incepand cu 01.11.2021
-
furnizarea de energie electrica, fara licenta
-
nerespectarea termenului de facturare si facturarea comasata pe doua luni
-
informarile privind compensarea facturilor de energie electrica si gaze naturale, transmise clientilor, nu contin elementele din care este compus pretul la care se aplica compensarea
-
contractele emise nu contin pretul serviciilor din pretul gazului, doar pretul total, astfel incat consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensarii acordate
-
practica comerciala incorecta: majorarile succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificari legislative.
Autoritatile amintesc faptul ca acest Comandament pentru Energie isi continua verificarile pana pe data de 31 martie 2022.
Ce pot face consumatorii care descopera nereguli la facturi
De asemenea, tin sa puncteze reprezentantii institutiei, in cazul in care constata nereguli la facturile de energie electrica si gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamatie online sau in scris (prin posta sau predare personala la sediile Comisariatelor Judetene pentru Protectia Consumatorilor, ale caror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro).
"Totodata, pentru sesizari, ANPC a pus la dispozitia consumatorilor din toata tara un numar de telefon si o adresa de e-mail dedicate.
Acestia sunt invitati sa apeleze numarul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, intre orele 8.00-16.00 sau sa acceseze adresa de e-mail energie@anpc.ro", a mai transmis Protectia Consumatorilor.