Criza alimentara in Romania: nu avem de ce sa ne facem griji, spun marii retaileri, desi in unele magazine se cumpara cu portia
criza alimentara
O simpla adiere de vant in plan economic a venit dinspre China, si romanii au inceput deja sa intre in panica. Scenariul unei posibile iminente crize alimentare a bagat spaima in multi conationali, iar in tara, la mai multe magazine, cumparaturile au fost deja limitate. Totusi, nu sunt motive de ingrijorare, spun marii retaileri prezenti pe piata autohtona.
La inceputul lunii, Guvernul de la Beijing a transmis un comunicat prin care solicita autoritatilor locale sa incurajeze oamenii
sa isi faca provizii pentru a raspunde nevoilor vietii de zi cu zi in cazul unor situatii de urgenta.
Mai multe voci ale administratiei chineze sustin ca acest avertisment a venit pe fondul blocajelor actuale provocate de pandemia de coronavirus, situatia in anumite zone ale Chinei fiind in continuare destul de dificila chiar si in acest moment.
Totodata, pe plan local exista si o serie de ingrijorari legate de aprovizionarea cu legume dupa ce culturile au fost afectate de o serie de ploi neobisnuit de abundente. Vremea extrema da batai de cap locuitorilor anumitor regiuni din China, unele orase fiind la ora actuala complet inundate din cauza ploilor.
Avertismentul lansat de autoritati a fost primit cu ingrijorare de cetatenii chinezi, multi dintre ei ajungand sa se alarmeze. Presa locala a incercat mai apoi sa lamureasca lucrurile, indemand oamenii sa se calmeze. Cele mai importante publicatii din China, controlate de regimul de la Beijing, au transmis ca avertismentul venit dinspre autoritati a fost menit sa se asigure ca gospodariile sunt pregatite in cazul in care se anunta un blocaj in zona lor. Chiar si asa insa, oamenii nu inteleg de ce era nevoie de un asemenea avertisment, multi sustinand ca un astfel de mesaj nu a fost transmis de autoritati nici macar atunci cand a izbucnit pandemia de coronavirus.
Panica a ajuns pana in Romania
Scenariul crizei alimentare a ajuns sa nu mai dea pace nici romanilor, mai ales in conditiile in care, exista cateva cazuri izolate, la nivel national, de magazine care au limitat achizitionarea anumitor produse de baza, cum ar fi uleiul sau zaharul.
Unele magazine nu permit unei singure persoane sa achizitioneze mai mult de un anumit numar de bucati din stocul unor produse asa-zis "deficitare".
Devenind virale astfel de situatii, panica se instaleaza in casele tot mai multor romani, dar e nejustificata, spun reprezentantii marilor magazine de la noi din tara.
Magazinele nu vor ramane cu rafturile goale, spun reprezentantii industriei
"Nu exista motive de ingrijorare. Intr-adevar exista situatii mai tensionate, dificultati care apar inerent in ce priveste gestionarea lanturilor de aprovizionare. Situatia speciala este data de pandemie. Aici avem factorul principal, incertitudinea legata de momentul in care aceasta se va sfarsi.
Au fost niste factori ca dadeau impresia ca ne apropiem de finalul ei. Nu este asa. Aceasta incertitudine continua sa provoace tensiuni, insa se lucreaza, sunt solutii si nu putem vorbi in acest moment de o criza alimentara", explica George Badescu, director Asociatia magazinelor, citat de
Digi24.
Dincolo de semnalele pozitive venite dinspre retaileri, ingrijorarea oamenilor nu e chiar total lipsita de justificare. Sa luam numai cateva date:
-
Ionel Arion, presedintele Federatiei Nationale Pro Agro, sustine ca Romania se va confrunta cu o criza alimentara, in sensul in care se vor scumpi foarte mult alimentele la raft, iar unele vor deveni inaccesibile, dar nu din vina fermierilor. Fermierii se vor confrunta si ei cu un val de falimente, mai sustine expertul.
-
In Marea Britanie, de asemenea, sectorul agricol se confrunta cu cele mai mari probleme in lantul de aprovizionare din anii ‘70 incoace. "Intregul sistem a devenit un blocaj gigantic", sustine Soren Skou, directorul general al celei mai mari companii de transport maritim din lume, potrivit Reuters. Tot aici, e o mare criza a fortei de munca in special in privinta soferilor profesionisti. Multi producatori si-au redus activitatea, pentru ca nu are cine sa le transporte marfa in supermarketuri.