Codul Fiscal se schimba din nou! Noi masuri de simplificare, debirocratizare si facilitati fiscale pentru contribuabili

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Codul Fiscal se schimba din nou! Noi masuri de simplificare, debirocratizare si facilitati fiscale pentru contribuabili Codul Fiscal se schimba din nou! Noi masuri de simplificare, debirocratizare si facilitati fiscale pentru contribuabili
de Alexandra Stanescu la 21 Sep. 2016
Urmareste-ne pe Google News
facilitati fiscalemodificare cod fiscal

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a publicat, pe website-ul sau, al doilea pachet de masuri concrete de simplificare si cu facilitati acordate atat mediului de afaceri, cat si anumitor categorii de persoane fizice.

Propunerile MFP sunt in consultare pe site-ul institutiei, la rubrica "Prioritati strategice si planuri de actiuni ale MFP".
 
Pachetul vizeaza modificari ale Codurilor fiscal si de procedura fiscala, ale Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, si OUG 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, precum si modificari ale unor proceduri interne.
 
"Scopul acestui nou pachet de simplificare este sa incurajeze plata online a tuturor taxelor si impozitelor, dar si sa reduca povara administrativa pentru persoanele fizice si pentru mediul de afaceri. 
 
Totodata, sunt incluse propuneri care vizeaza stimularea investitiilor precum si a formarii profesionale", a declarat Anca Dragu, ministrul Finantelor.
In ceea ce priveste masurile de simplificare si facilitati fiscale propuse in sprijinul persoanelor fizice, MFP are in vedere extinderea documentelor acceptate ca dovada a platii in relatia cu institutiile publice, pentru toate modalitatile de plata existente la nivel national (internet banking, mobile banking, terminale de plata si ATM-uri apartinand institutiilor de credit). 
 
Masura isi propune sa incurajeze utilizarea mijloacelor de plata moderne de catre cetateni prin reglementarea acceptarii ca dovada a platii, de catre toate institutiile publice, a documentelor care atesta realizarea tranzactiilor atat la ghiseu, cat si in online.
 
De exemplu, o persoana care isi plateste taxele de pasaport prin internet banking sau mobile banking, cand merge la ghiseul institutiei pentru depunerea documentelor si ridicarea pasaportului, poate prezenta ca dovada a platii un print de pe telefon sau calculator sau completa o declaratie pe proprie raspundere cu detaliile platii. 
 
Daca institutia catre care trebuie sa faca dovada platii are dezvoltate aplicatii interactive, atunci cel care face plata poate transmite electronic dovezi ale platii.
 
Totodata, MFP prin ANAF propune dezvoltarea metodelor electronice de blocare/deblocare a conturilor bancare in timp real intre administratia fiscala si institutiile de credit la care contribuabilii au deschise conturi bancare. 
 
In acest fel pot fi inlaturate deficientele legate de intarzierea ridicarii masurii popririi conturilor bancare in cazul stingerii obligatiilor fiscale, intarzieri care, de cele mai multe ori, afecteaza activitatea contribuabililor.
 
Potrivit MFP, din toamna, adeverintele de venit si certificatele de atestare fiscala vor putea fi cerute si transmise online catre institutiile publice beneficiare.
 
Concret, de la 1 noiembrie 2016, ANAF va pune la dispozitie celorlalte institutii publice, inclusiv primarii, pe baza de protocol de schimb de informatii, parghiile necesare in vederea transmiterii, in format electronic, a documentelor ce atesta situatia fiscala a contribuabililor, in vederea acordarii, de catre institutiile respective, a unor drepturi legale.
 
Conform MFP, implementarea noului sistem creeaza premisele eliminarii prezentei unui numar semnificativ de contribuabili la ghiseele ANAF tinand cont ca, anual, administratiile fiscale elibereaza, in medie, peste 5 milioane de adeverinte de venit si peste 300.000 de certificate de atestare fiscala.
 
In ceea ce priveste facilitatile fiscale, MFP propune introducerea unui Regim special de TVA pentru agricultori.
 
Astfel, in urma dificultatilor majore pe care le intampina agricultorii in aplicarea regimului normal de TVA, MFP propune un regim simplificat. 
 
Pentru livrarile de produse agricole/serviciile agricole, agricultorii nu vor avea obligatiile ce revin celor care aplica regimul normal de TVA, respectiv: sa se inregistreze in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului de scutire de 220.000 lei, sa colecteze TVA, emita facturi, sa tina jurnale de vanzare/cumparare sau alte evidente in scopuri de TVA, sa depuna decontul de TVA, etc.
 
Masura se aplica atat in cazul persoanelor fizice, PFA, cat si al intreprinderilor individuale sau familiale.
 
La capitolul impozite si taxe locale, propunerile MFP prevad reintroducerea scutirii (aplicate pana la 31 decembrie 2015) de la plata impozitului pe cladiri si terenuri si pentru sotii/sotiile persoanelor cu handicap grav, accentuat si cele incadrate in gradul I de invaliditate. 
 
Totodata, de la inceputul acestui an, beneficiaza de scutire si reprezentantii legali ai minorilor cu handicap, motiv pentru care extindem scutirea si pentru sotii/sotiile acestora.

Masuri fiscale in sprijinul mediului de afaceri
 
In ceea ce priveste masurile de simplificare si facilitati fiscale propuse in sprijinul mediului de afaceri, MFP propune extinderea perioadei de aplicare a facilitatii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit. 
 
Sunt vizati toti contribuabilii care investesc in active precum echipamente tehnologice, calculatoare si echipamente periferice, programe informatice. Masura este propusa pentru stimularea economiei prin sustinerea investitiilor.
 
Totodata, pentru sustinerea sistemului de invatamant si o mai buna pregatire profesionala a tinerilor, MFP propune acordarea de facilitati societatilor interesate de programe de calificare profesionala. 
 
Concret, este vizata introducerea in Codul fiscal a unor prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate de agentii economici cu pregatirea teoretica si/sau practica a elevilor si studentilor si a altor categorii de persoane care urmeaza orice forma de scolarizare sau perfectionare intr-un cadru institutionalizat.

In prezent, exista doar reguli care permit scaderea din impozitul pe profit a cheltuielilor cu burse private acordate de persoanele juridice elevilor, studentilor si doctoranzilor, in anumite limite.
 
MFP si-a indreptat atentia si spre societatile care fac investitii si care, desi nu au inca venituri, sunt obligate sa aplice un regim care nu le permite recuperarea pierderilor fiscale. 
 
In acest sens, in pachetul de masuri propuse, MFP introduce posibilitatea de a renunta la aplicarea regimului de impozitare pentru microintreprinderi prin reducerea plafonului capitalului social la infiintare de la 25.000 de euro, la 10.000 de euro echivalentul a 45.000 de lei.
 
Pentru un regim fiscal echitabil, MFP propune facilitati pentru cei care isi redobandesc codul de TVA in sensul acordarii beneficiilor pierdute in perioada aferenta anularii codului. 
 
Astfel, le acorda dreptul sa refactureze cu TVA catre clienti toate vanzarile pe care le-au realizat in perioada in care nu au avut cod de TVA. 
 
Beneficiarii lor vor putea sa deduca acest TVA pentru cumpararile aferente vanzarilor efectuate in perioada in care furnizorul a avut codul anulat.
 
De exemplu, un contribuabil are codul de TVA anulat, incepand cu data de 1 iulie 2016, la 1 august, cumpara marfuri de 5.000.000 lei plus TVA 1.000.000 lei. Nu deduce TVA de 1.000.000 lei. 
 
La data de 15 august, vinde marfurile respective la valoarea de 5.500.000 lei. Nu are dreptul sa factureze cu TVA catre client, dar va plati la buget TVA aferenta acestei vanzari in suma de 1.100.000 ( 5.500.000 *20%= 1.100.000 lei). 
 
Beneficiarul nu primeste o factura cu TVA si nu are ce sa deduca.
Solutia propusa: in cazul in care contribuabilul va fi reinregistrat ca platitor de TVA, va avea dreptul sa factureze cu TVA catre client: 5.500.000 plus TVA20% -1.100.000= 6.500.000.
 
Totodata, beneficiarul va deduce aceasta TVA de 1.100.000, iar furnizorul (care a avut codul anulat) va deduce, dupa inregistrare, TVA de un milion de lei aferent achizitiei de marfuri din 1 august 2016.
 
In egala masura, alaturi de aceste facilitati fiscale, ministerul vine cu un pachet de masuri de simplificare destinat mediului de afaceri, propunand eliminarea obligatiei de inregistrare in Registrul operatorilor intracomunitari a contribuabililor care efectueaza operatiuni intracomunitare (livrari intracomunitare, achizitii intracomunitare). 
 
Este o prevedere existenta acum care presupune prezentarea a numeroase documente, in conditiile in care au fost dezvoltate alte parghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale.
 
Totodata, MFP are in vedere suspendarea pana la data de 31 decembrie 2019 a obligatiei depunerii a trei declaratii informative (cod 392A, 392B si 393) prin care se reduc sarcinile administrative ce revin contribuabililor cu o cifra de afaceri mai mica de 220.000 de lei sau care presteaza servicii de transport international.
 
In ce-i priveste pe comerciantii angro si en detail de produse accizabile pentru care accizele sunt deja platite, acestia nu vor mai avea obligatia de inregistrare la autoritatea competenta. 
 
Masura conduce la simplificarea activitatii lor nu doar prin eliminarea obligatiei de inregistrare, ci si prin eliminarea posibilelor sanctiuni pecuniare (amenda) sau a suspendarii activitatii pe o perioada de la 1 la 3 luni.
 
Antrepozitarii autorizati pentru productia de vin linistit nu vor mai avea obligatia de constituire a garantiei minime si nici obligatia de respectare a conditiei referitoare la existenta unui capital social minim, stabilit in functie de nivelul productiei. 
 
In prezent, producatorii de vin trebuie sa constituie o garantie minima, care sa acopere riscul de neplata al accizelor si sa faca dovada detinerii unui capital social minim stabilit in functie de nivelul productiei. Acest lucru presupune indisponibilizarea nejustificata a unor sume. 
 
MFP vine in sprijinul acestora, astfel incat sa nu mai fie nevoiti sa garanteze si, implicit, sa-si blocheze sume in contul acestor accize.
 
Conform MFP, in urma consultarilor preliminare ce vor avea loc in perioada urmatoare, MFP va supune dezbaterii publice un proiect de modificare a Codului fiscal si a celui de procedura fiscala. 
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Masa de Craciun,
Life Style

Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori

today26 Dec. 2024
Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad
Life Style

Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad

today25 Dec. 2024
3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024
Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori
Reteta zilei

Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori

today23 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an
Afla...

De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an

today23 Dec. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x