Ciolacu, PSD: Daca Orban isi va asuma raspunderea pe buget, vom veni cu legi prin care sa il amendam
angajarea raspunderii guvernuluibuget 2020proiect de bugetmarcel ciolacuguvernconstitutieart 13 constitutie
Noul presedinte interimar al PSD, Marcel Ciolacu, a declarat ca, daca Executivul PNL isi va asuma raspunderea pe proiectul de buget pentru anul viitor, Parlamentul va adopta legi care sa il sanctioneze.
Marcel Ciolacu sustine ca legea bugetului de stat este una dintre cele mai importante proiecte care intra in atributiile Parlamentului si ca, daca Executivul lui Ludovic Orban va decide sa isi asume raspunderea pentru acesta, parlamentarii vor fi nevoiti sa adopte acte normative care sa sanctioneze acest lucru.
"Ar fi o premiera in Romania, cred ca si in Europa ca un guvern sa vina cu o asumare pe buget, este cea mai importanta lege care se discuta in Parlament. Nu poti sa eviti Parlamentul cand faci bugetul de stat.
Sper ca pana cand vin cu bugetul de stat, sa inceapa sa isi creioneze cifrele si sa-si asume raspunderea guvernarii unei tari. Legea bugetului de stat este cea mai importanta lege care se adopta in Parlament in fiecare an. Sper din tot sufletul ca guvernul PNL, chiar daca este un guvern minoritar, sa nu aiba aceasta intentie de asumare a raspunderii pe bugetul de stat. Atunci vom fi nevoiti sa promovam legi de amendare a bugetului de stat”, a spus Marcel Ciolacu.
Ce spune Constitutia?
Angajarea raspunderii Guvernului este reglementata, insa, de Constitutie, care permite Executivului sa isi asume raspunderea fie asupra unui program, a unei declaratii de politica generala, fie doar asupra unui proiect de lege, cum este, in fapt, proiectul de lege pentru bugetul anual al tarii.
Potrivit art. 113 din Constitutie, ipotezele de angajare a raspunderii Guverului pot fi grupate in doua categorii:
a) angajarea raspunderii asupra unui program sau asupra unei declaratii de politica generala;
b) angajarea raspunderii asupra unui proiect de lege.
Atunci cand angajarea raspunderii poarta asupra unui proiect de lege, trebuie ca acesta, prin obiectul reglementarii, sa contina prevederi ce se circumscriu clar, doar la un singur domeniu. Folosirea acestui mijloc constitutional nu ingaduie sa se aduca, prin acelasi proiect de lege, modificari sau completari mai multor legi in vigoare care, in esenta lor, au fost adoptate de Parlament in mod dinstinct, avand in vedere relatiile sociale diferite pe care le reglementeaza, precum si natura legilor (organica sau ordinara), chiar daca acestea s-ar referi la un domeniu unitar al vietii social-economice.
Angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege are drept particularitate faptul ca proiectul nu mai urmeaza procedura legislativa prevazuta in regulamentele celor doua Camere, acesta fiind supus unei dezbateri strict politice, avand drept consecinta mentinerea in continuare sau demiterea Guverului in functiune prin retragerea increderii acordate de Parlament si declansarea, in conditiile Constitutiei, a proceduri pentru alcatuirea unui nou Guvern.
Atunci cand angajarea raspunderii poarta asupra unui proiect de lege, trebuie ca acesta, prin obiectul reglementarii, sa contina prevederi ce se circumscriu clar, doar la un singur domeniu. Folosirea acestui mijloc constitutional nu ingaduie sa se aduca, prin acelasi proiect de lege, modificari sau completari mai multor legi in vigoare care, in esenta lor, au fost adoptate de Parlament in mod dinstinct, avand in vedere relatiile sociale diferite pe care le reglementeaza, precum si natura legilor (organica sau ordinara), chiar daca acestea s-ar referi la un domeniu unitar al vietii social-economice.
Angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege are drept particularitate faptul ca proiectul nu mai urmeaza procedura legislativa prevazuta in regulamentele celor doua Camere, acesta fiind supus unei dezbateri strict politice, avand drept consecinta mentinerea in continuare sau demiterea Guverului in functiune prin retragerea increderii acordate de Parlament si declansarea, in conditiile Constitutiei, a proceduri pentru alcatuirea unui nou Guvern.
Angajarea raspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege reprezinta o solutie extrema, la care poate recurge Guvernul atunci cand, pentru adoptarea intr-un timp scurt a proiectului, nici procedura de urgenta si nici procedura ordonantelor de urgenta nu mai pot da rezultatele scontate. Adoptarea unui proiect de lege, pe aceasta cale, reprezinta nu numai o masura de ocolire a regulilor procedurii legislative, dar si o modalitate ultrarapida, generata de imprejurari exceptionale, de adoptare a legii. Cu acest prilej este insa, necesar sa se respecte nu numai regulile strict prevazute de Constitutie cu privire la adoptarea proiectului de lege, ci si obiectul reglementarii, respectiv circumscrierea acestuia la analizarea unei singure materii, clar delimitata si impusa de circumstante extraordinare.
Ca atare, nu pot face obiectul asumarii raspunderii Guvernului proiectele legislative complexe, care prin efectele lor pot depasi limitele previziunii parlamentare. Totodata, asemenea proiect de lege nu-si poate propune sa modifice, sa completeze sau sa abroge un numar mai mare sau mai mic de acte normative.
Un astfel de proiect de lege are rolul de a aduce in campul legislativ o noua reglementare juridica, fara de care lucrurile ar lua o turnra cu consecinte de neimaginat. Ca atare, urgenta legislativa nu poate fi determinata de starea legislatiei existente, de modificarea in abrogarea acesteia, ci de inexistenta unor reglementari juridice intr-un anumit domeniu al activitatii umane.