In acest sens, luam in considerare afirmatiile proaspat facute de insusi ministrul Finantelor, Tanczos Barna. Intr-un interviu pentru Radio Kossuth, oficialul a declarat ca prima versiune a bugetului tarii va fi gata pana pe 27 ianuarie, iar obiectivul principal al Guvernului este de a se incadra intr-un deficit de 7% din PIB. Dupa ce planul intocmit de Guvern va fi finalizat, va intra in Parlament unde va fi supus la vot.
Un alt aspect subliniat de ministru, deosebit de important mai ales pentru bugetari, este acela ca Romania are nevoie de un aparat de stat mai suplu, ceea ce indica intentia guvernantilor de a reduce cheltuielile publice, poate chiar prin apelarea la restructurari. Pe aceasta tema, ministrul a facut anterior precizari clare privind planurile cu banii publici, fiind iminenta strangerea curelei, din cate a spus oficialul: "Anul solidaritatii, anul in care statul trebuie sa exercite un control riguros al cheltuielilor publice".
Amintim ca, potrivit
Juridice.ro, in
Monitorul Oficial, Partea I nr. 1334 din 31 decembrie 2024 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene. - Intrarea in vigoare - 31 decembrie 2024
Prin prezentul proiect de ordonanta de urgenta se propune continuarea aplicarii unora dintre masurile care vizeaza limitarea cheltuielilor aprobate in anii anteriori, astfel:
– mentinerea in anul 2025 a cuantumului brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice, din administratia centrala si locala, precum si a indemnizatiilor aferente functiilor de demnitate publica si functiilor asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, la nivelul acordat pentru luna noiembrie 2024;
– mentinerea in anul 2025 a cuantumului sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii;
– in anul 2025, munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie sau de conducere, precum si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, in cadrul schimbului normal de lucru, se va compensa numai cu timp liber corespunzator;
– neacordarea in anul 2025 a biletelor de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, si nici a premiilor prevazute de Legea-cadru nr. 153/2017;
In anul 2025, serviciile publice autonome de interes national, cu personalitate juridica, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune, republicata, nu finanteaza din fondurile alocate de la bugetul de stat acordarea pentru angajatii proprii de bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv nu platesc premii si nici ore suplimentare din aceste fonduri.
In anul 2025, autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, precum si serviciile publice autonome de interes national, cu personalitate juridica, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii
Romane de Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si operatorii economici care aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2013, acorda vouchere de vacanta in limita a 800 lei, cu conditia asigurarii de catre angajat a unei coplati de 800 lei.
– mentinerea in anul 2025 a anumitor categorii de drepturi de care beneficiaza personalul militar, politistii si politistii de penitenciare, care nu fac parte din solda lunara bruta/salariul brut, la nivelul lunii decembrie 2024;
– mentinerea in anul 2025 a cuantumului compensatiei banesti, respectiv al alocatiei valorice pentru drepturile de hrana, valoarea financiara anuala a normelor de echipare si valoarea financiara a drepturilor de echipament se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna decembrie 2024.
– numarul maxim de posturi finantat in anul 2025 din fonduri publice de catre institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare sa fie stabilit astfel incat sa se asigure plata integrala a drepturilor de natura salariala acordate in conditiile legii cu incadrarea in cheltuielile de personal. Ordonatorii de credite vor stabili numarul maxim de posturi care se finanteaza, cu respectarea acestei conditionalitati;
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu exceptia posturilor unice din institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice.
Prin exceptie, ordonatorii principali de credite, in cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor vacantate in anul 2025, numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursa de finantare in parte.
– pentru a avea un tratament unitar in ceea ce priveste plata drepturilor de natura salariala si a sumelor reprezentand daune-interese moratorii, stabilite prin hotarari judecatoresti, este necesar ca si plata sumelor stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii in perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, sa se realizeze dupa o procedura similara celei stabilita pentru hotararile judecatoresti devenite executorii pana la data de 31 decembrie 2024;
– neacordarea de ajutoare, plati compensatorii la pensionare;
– mentinerea in anul 2025 in plata la nivelul acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2024 a urmatoarelor drepturi:
– indemnizatiile prevazute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat;
– indemnizatiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
– indemnizatiile prevazute de Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, cu modificarile si completarile ulterioare;
– indemnizatia prevazuta de Legea nr. 109/2005 privind instituirea indemnizatiei pentru activitatea de liber profesionist a artistilor interpreti sau executanti din Romania, republicata;
– cuantumul indemnizatiei presedintelui Consiliului National al Organizatiilor de Pensionari si al Persoanelor Varstnice prevazuta de Legea nr. 16/2000 privind organizarea si functionarea Consiliului National al Organizatiilor de Pensionari si al Persoanelor Varstnice, republicata;
– cuantumul indemnizatiilor acordate membrilor Academiei Romane, membrilor Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania, membrilor Academiei de Stiinte Medicale din Romania, membrilor Academiei de Stiinte Agricole si Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisesti“ si membrilor Academiei de Stiinte Tehnice din Romania;
– cuantumul sprijinului material acordat urmasilor membrilor Academiei Romane si urmasilor membrilor Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania;
– indemnizatiile stabilite in baza Legii recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista din Valea Jiului-Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
– ajutorul lunar pentru sotul supravietuitor, acordat in temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru sotul supravietuitor, cu modificarile ulterioare;
– indemnizatiile reparatorii lunare, potrivit art. 4 alin. (2) si art. 7 din Legea nr. 226/2011 privind reparatiile morale si materiale pentru fostele cadre militare active, indepartate abuziv din armata in perioada 23 august 1944-31 decembrie 1961, cu modificarile si completarile ulterioare;
– drepturile prevazute de Legea nr. 168/2020 pentru recunoasterea meritelor personalului participant la actiuni militare, misiuni si operatii pe teritoriul sau in afara teritoriului statului roman si acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia si urmasilor celui decedat, cu modificarile si completarile ulterioare;
– alocatiile de stat pentru copii, reglementate de Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se propune ca in anul 2025, rentele viagere prevazute la art. 64 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, sa se acorde in cuantumul aflat in plata in luna decembrie 2024.
Se propune prorogarea pana la data de 1 ianuarie 2026 a termenului prevazut la art. II din Legea nr. 322/2022 pentru completarea Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000.
Se propune ca in anul 2025, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit prevazute de art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit, cu modificarile si completarile ulterioare, sa se mentina la nivelul din luna decembrie 2024, de 6.240 lei.
Se propune ca in anul 2025 sa se acorde reduceri de tarife sau, dupa caz, gratuitati, numai in limita a 3 calatorii dus-intors sau 6 calatorii simple, la facilitatile de transport prevazute de urmatoarele acte normative:
a) art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) art. 210 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor;
c) art. 1, art. 2 alin. (1), (2) si (4), art. 3 alin. (1) si (2), art. 4 alin. (1), (2) si (3), art. 5, art. 8 alin. (1), (2) si (3), art. 9 alin. (1), art. 11 alin. (1) si art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind calatoriile gratuite in interes de serviciu si in interes personal pe caile ferate romane, republicata, cu modificarile ulterioare.
Se propune interzicerea, in anul 2025, a achizitionarii, preluarii in leasing sau inchirierii de autoturisme, mobilier si aparatura birotica, de catre autoritatile si institutiile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si de catre operatorii economici care aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2013, cu exceptia celor necesare desfasurarii obiectului principal de activitate.
Se propune ca subventia acordata in anul 2025 partidelor politice sa fie diminuata cu 25% fata de anul 2024.
Se propune ca, in anul 2025, personalul platit din fonduri publice, sa beneficieze pe toata durata delegarii sau detasarii, de diurna stabilita potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului, cu modificarile ulterioare.
Prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025, pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii pentru grefieri si alte categorii de personal care ocupa functii de specialitate in cadrul instantelor judecatoresti, al parchetelor de pe langa acestea si al Institutului National de Expertize Criminalistice, nu se indexeaza in anul 2025.
Prin derogare de la prevederile Legii nr. 96/2006 privind statutul deputatilor si al senatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indemnizatiile pentru limita de varsta acordate in temeiul, nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Prin derogare de la art. 42^5 din Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Prin derogare de la alin. (5) al art. 73^1 din Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Prin derogare de la alin. (5) al art. 6 din Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu si pensiile de urmas stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Prin derogare de la alin. (10) al art. 51 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Prin derogare de la art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2025 pensiile militare de stat stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza indexeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
Romania trebuie sa puna in aplicare in mod riguros masurile necesare pentru corectarea deficitului excesiv, context in care se impune o constructie bugetara responsabila pentru evitarea deteriorarii stabilitatii financiare, si sustinerea finantelor publice de o maniera eficienta in conditiile unui cadru international si intern dificil. Astfel, in anul 2025 se propune mentinerea la nivelul de 81 lei a punctului de referinta in functie de care se calculeaza cuantumul pensiilor.
Se propune ca, in anul 2025, valorile garantate ale punctelor pentru acordarea serviciilor medicale in asistenta medicala primara, asistenta medicala ambulatorie de specialitate pentru specialitati clinice si respectiv suma orientativa/medic specialist in asistenta medicala stomatologica, sa se mentina la nivelul valabil in trimestrul IV al anului 2024.
Se propune mentinerea valorii indicatorului social de referinta la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
In vederea finalizarii obiectivelor de investi tii pentru care au fost alocate sumele prevazute in anexa 7.03 la Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023, este necesar ca sumele ramase neutilizate sa ramana la dispozitia autoritatilor locale.
Se propune metodologia de intocmire a bugetelor de venituri si cheltuieli si a situatiilor financiare ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare.
Pentru anul 2025, institutele nationale de cercetare-dezvoltare care functioneaza potrivit prevederilor art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu platesc sau acorda, dupa caz, premii, prime, ore suplimentare, vouchere de vacanta si/sau alte drepturi similare acordate in legatura cu concediul de odihna aferent anului 2025.
In anul 2025, se propune ca Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene sa acorde prime didactice si prime de cariere profesionale, reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2023 numai in cazul in care cheltuielile cu acesta se deconteaza integral din fonduri externe nerambursabile.
In anul 2025, se propune ca Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene sa acorde tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educational, reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2023, doar in cazul in care cheltuielile cu acesta se deconteaza integral in cadrul Programului Incluziune si Demnitate Sociala 2021 – 2027;
In anul 2025, se propune ca Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene sa acorde sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, reglementat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 doar in cazul in care cheltuielile cu acesta se deconteaza integral in cadrul Programului Incluziune si Demnitate Sociala 2021 – 2027.
Se reglementeaza masuri privind derularea in anul 2025 a proiectelor finantate prin Programul national de dezvoltare locala etapa I si etapa a II-a, Programul national de investitii ”Anghel Saligny” si Programul national de constructii de interes public sau social.
Se propune ca, in anul 2025, studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa in institutiile de invatamant superior acreditate sa beneficieze de tarif redus cu 90% pe transportul intern auto si pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a doar pe distanta/rutele dintre localitatea de domiciliu si localitatea in care se afla institutia, pe tot parcursul anului universitar.
De asemenea, se propune ca, in anul 2025, studentii inmatriculati la forma de invatamant cu frecventa in institutiile de invatamant superior acreditate sa beneficieze de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local in comun si transportul cu metroul, pe tot parcursul anului universitar, in localitatea in care isi are sediul institutia de invatamant superior.
Se propune ca, pentru exercitiul bugetar 2025, prevederile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, sa se aplice incepand cu luna ulterioara intrarii in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025.
Se propune stabilirea obiectivelor de politica salariala, prin prezenta ordonanta, pentru anul 2025 pe baza carora operatorii economici care aplica prevederile OG nr. 26/2013 fundamenteaza indicatorii din bugetele de venituri si cheltuieli, pentru predictibilitate, avand in vedere ca legea bugetului de stat pe anul 2025 nu a fost aprobata pana la data prezentei. Totodata se propune prezentarea unor analize si planuri de masuri odata cu promovarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale operatorilor economici, in vederea adoptarii unor decizii fundamentare la aprobarea acestora.
Se instituie:
– posibilitatea legala de crestere a numarului de personal si a cheltuielilor de natura salariala aferenta pentru operatorii economici care aplica prevederile OG nr. 26/2023, numai in cazul dezvoltarii activitatii acestora;
– negocierea contractelor colective de munca dupa aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli la operatorii economici si acordarea drepturilor stabilite prin acestea dupa data de 01.01.2025 conform prevederilor legale la data acordarii, cu instituirea de contraventii si sanctiuni in acest sens;
– interdictia de a fi prevazute in contractele individuale/colective de munca ale operatorilor economici care aplica prevederile Legii nr. 296/2023, incepand cu 01.01.2025 a acordarii de bonusuri, prime, plati compensatorii, gratificatii sau orice alte drepturi de natura salariala pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionarii sau esalonarea pe 5 ani a acestor drepturi reglementate de contractele individuale/colective de munca aflate in vigoare pana la data de 31.12.2024.
– obligatia operatorilor economici care aplica prevederile OG nr. 26/2013 de actualizare a tarifelor si taxelor pe care le obtin din activitatea de baza, cu cel putin rata anuala a inflatiei pentru anul 2024 fata de ultima actualizare a acestora cu exceptia situatiilor in care cresterile anuale de tarife si taxe au fost superioare ratei anuale a inflatiei sau in cazul in care taxele si tarifele sunt stabilite prin reglementari europene sau reglementari nationale in aplicarea reglementarilor europene.
Intrucat asigurarea veniturilor necesare desfasurarii activitatii Agentiei pentru Calitatea si Marketingul Produselor Agroalimentare impacteaza structura bugetului de stat si a bugetului Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pe anul 2025, in conditiile in care Guvernul a adoptat masuri bugetare, politice si de asigurare de lichiditati in vederea atenuarii efectelor negative provocate de pandemia de coronavirus asupra nivelului de trai al populatiei si asupra economiei, se impune prorogarea datei de intrare in vigoare a Legii nr. 133/2019 pana la data de 31 decembrie 2026. Astfel, se evita riscul unui blocaj in desfasurarea activitatii Agentiei pentru Calitatea si Marketingul Produselor Agroalimentare, cu consecinte negative majore, datorate, in primul rand, lipsei fondurilor necesare functionarii, respectiv pentru investitii, cheltuieli curente, cheltuieli de personal.
Se propune acordarea, incepand cu data de 1 ianuarie 2026, a indemnizatiilor stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat in situatia de refugiat, expulzat sau stramutat in alta localitate, a fost evacuata din locuinta pe care o detinea, precum si pentru copiii celor decedati, disparuti sau exterminati in trenul mortii, in timpul masacrelor indreptate impotriva populatiei minoritare, in timpul deportarii in ghetouri si lagare de concentrare din strainatate, in timpul privarii de libertate in locuri de detentie sau in lagare de concentrare, in timpul refugierii, expulzarii sau stramutarii in alta localitate, in timpul evacuarii din locuinta pe care o detinea, in timp ce a facut parte din detasamentele de munca fortata.
Se propune prorogarea termenului de intrare in vigoare a Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru prescolari si elevii din invatamantul primar de stat, privat si confesional pana la data de 1 ianuarie 2026.
Intrucat aplicarea masurilor preconizate prin Legea nr. 236/2020 pentru stimularea producatorilor agricoli care comercializeaza produsele agricole primare, produse pescaresti si de acvacultura are implicatii majore asupra bugetului de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, pentru fiecare exercitiu financiar de aplicare a legii si avand in vedere ca masurile dispuse sunt susceptibile unei scheme de ajutor de stat, apreciem ca este necesara parcurgerea etapelor procedurale prealabile aplicarii prin notificare la Comisia Europeana, sens in care se impune prorogarea datei de intrare in vigoare a Legii nr. 236/2020 pana la data de 1 ianuarie 2026. Astfel, se evita riscul imposibilitatii asigurarii resurselor financiare necesare pentru plata primei de comercializare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, cu consecinte negative in perceptia generala a potentialilor beneficiari cu privire la acordarea acestei forme de sprijin, precum si riscul unor posibile sanctiuni din partea Comisiei Europene in conditiile unei decizii nefavorabile privitoare la caracterul acestei forme de sprijin acordat producatorilor agricoli.
Se propune prorogarea termenului prevazut la art. 210 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind
Codul administrativ, cu completarile ulterioare, pentru data de 1 ianuarie 2026.
Se propune suspendarea aplicarii Legii nr. 5/2021 privind Statutul personalului profesionist operativ de interventie din cadrul serviciilor civile care asigura asistenta publica medicala de urgenta si prim ajutor calificat, pana la 1 ianuarie 2026.
Se propune prorogarea pana la 31 decembrie 2025 a termenului prevazut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier.
Prevederile art. III din Legea nr. 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind
Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, referitoare la virarea impozitului pe venit, conduce la dificultati de aplicare din perspectiva prevederilor referitoare la zonele metropolitane. Astfel, in situatia in care o unitate administrativ-teritoriala face parte atat dintr-o zona metropolitana cat si dintr-un consortiu administrativ, nu este reglementata modalitatea de repartizare a cotelor din impozitul pe venit, existand doua prevederi diferite referitoare la aceasta situatie, respectiv prevederile Legii nr. 246/2022 pentru zone metropolitane si ale Legii nr. 387/2023 pentru consortiile administrative.
In anul 2025 pentru Programul National Masa Sanatoasa se asigura de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoare adaugata pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, in limita sumei de 1.139.400 mii lei aprobata intr- pozitie distincta intr-o anexa la Legea bugetului de stat pe anul 2024, pentru prescolarii si elevii din maxim 1000 de unitati de invatamant preuniversitar de stat. Repartizarea sumelor pe unitati/ subdiviziuni administrativ teritoriale si pe unitati de invatamant, precum si normele metodologice de aplicare a Programului National pentru anul 2024 se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educatiei si Cercetarii.
Consiliul Uniunii Europene a convenit asupra eliminarii, incepand cu 1 ianuarie 2025, a controalelor asupra persoanelor la frontierele terestre interne dintre Bulgaria, respectiv Ungaria si Romania. Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate impune un set de conditii pentru iesirea din tara a minorilor, conditii ce trebuie verificate de autoritati.
Intrucat termenul de operationalizare a Registrului prevazut de Legea nr. 61/2024 privind Registrul national automatizat cu privire la persoanele care au comis infractiuni din sfera traficului de droguri, precum si pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului National de Date Genetice Judiciare, este prea scurt, se propune prorogarea pana la data de 1 iunie 2025 a acestuia.
Se propune prorogarea termenului de intrare in vigoare a prevederilor art. 581 din Legea nr. 448/2006.
Se propune ca in anul 2025 sa nu se incheie angajamente legale pentru obiective noi de investitii care se finanteaza prin subprogramele prevazute la art. 2 alin. (1) literele a), b), c), d), f), h) si m) din Anexa nr. 3 ”Programul national de constructii de interes public sau social” la Ordonanta Guvernului nr. 25/2001 privind infiintarea Companiei Nationale de Investitii „C.N.I.” – S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 117/2002, cu modificarile si completarile ulterioare
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Impozitul pe dividende
Se propune majorarea cotei de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
1. Pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, incepand cu anul fiscal 2025, se propune:
– reducerea plafonului de venituri realizate de catre o persoana juridica romana, de la 500.000 euro la 250.000 euro, inclusiv pe parcursul anului fiscal, iar incepand cu 1 ianuarie 2026 la 100.000 euro;
– eliminarea conditiei de realizare a veniturilor din consultanta si management, in proportie de 80%, utilizata pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor.
2. Se actualizeaza codurile corespunzatoare activitatilor pentru care impozitul pe veniturile microintreprinderilor se calculeaza prin aplicarea cotei de 3%, dar si verificarea conditiei de aplicare a sistemului de impunere o singura data, incepand cu anul 2024, de catre contribuabilii din HoReCa.
3. De asemenea, pentru anul fiscal 2025, respectiv 2026 se clarifica modul de verificare a conditiei legate de plafonul propus de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru venituri realizate de microintreprinderi precum si modul in care se verifica nivelul veniturilor din consultanta si management in vederea incadrarii ca microintreprindere.
Impozitul pe venit si contributii sociale obligatorii
Ca urmare a angajamentelor asumate prin PNRR si prin Planul Bugetar-Structural National pe Termen Mediu – 2025-2031 se propun urmatoarele masuri:
1. Eliminarea facilitatilor fiscale acordate persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare programe pentru calculator sau de la angajatori din sectoarele constructii, agricol si industria alimentara in conditiile stabilite prin Codul fiscal, incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.
2. In cazul veniturilor din dividende, se propune majorarea cotei de impozit de la 8% la 10% pentru dividendele distribuite incepand cu data de 1 ianuarie 2025.
Masurile propuse prin proiectul de act normativ au in vedere angajamentul asumat de Guvern in cadrul PNRR privind revizuirea cadrului de impozitare existent in Romania, conform Componentei C8. „Reforma fiscala si reforma sistemului de pensii”, respectiv Reforma R4 – Revizuirea cadrului fiscal, inclusiv reducerea etapizata a distorsiunilor si stimulentelor fiscale excesive, asigurandu-se corectitudinea si echitatea in sistem pe principiul neutralitatii taxarii, precum si implementarea unui sistem fiscal mai corect, mai eficient, mai simplu si mai transparent, fara a fi afectata cresterea economica si dezvoltarea sectoarelor economice impactate de deciziile de politica fiscala.
Eliminarea facilitatilor fiscale a fost recomandata si de Banca Mondiala in cadrul analizei legislatiei fiscale romanesti efectuata ca parte a PNRR.
De asemenea, prin Planul Bugetar-Structural National pe Termen Mediu – 2025- 2031 prezentat Comisiei Europene, Guvernul Romaniei s-a angajat sa asigure o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar incepand cu anul 2025, printr-o serie de masuri, inclusiv prin reforme fiscale care au intre obiective ajustarea sistemului de facilitati fiscale pentru principalele categorii de impozite si taxe astfel incat sa se respecte principiul impunerii echitabile dar si pentru a evita formarea unor distorsiuni in materie de politica fiscala ceea ce ar presupune generarea unor inechitati fiscale intre diferite categorii de contribuabili.
Impozitul pe veniturile nerezidentilor
Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 8% la 10%, pentru dividendele distribuite/platite persoanelor nerezidente, pentru corelare cu regimul fiscal aplicabil dividendelor distribuite/platite persoanelor rezidente, regim ce are in vedere angajamentul asumat de Guvern in cadrul PNRR privind revizuirea cadrului de impozitare existent in
Romania, conform Componentei C8. „Reforma fiscala si reforma sistemului de pensii”, respectiv Reforma R4 – Revizuirea cadrului fiscal.
Impozitul pe constructii
Se reinstituie impozitul pe constructii, datorat de:
– persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
– persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
– persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene. Constructiile sunt cele prevazute de grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5 % asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, inclusiv in situatia in care sunt inchiriate, luate in administrare/concesiune sau in folosinta.
Impozitul se plateste in doua rate egale, pana la datele de 25 mai inclusiv si 25 septembrie inclusiv.
Impozitul instituit este venit al bugetului de stat, si se administreaza potrivit Codului de procedura fiscala.
Alte masuri
Avand in vedere faptul ca scopul masurii este sprijinirea salariatilor cu salariul de incadrare la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotararea Guvernului, se propune mentinerea masurii potrivit careia, pentru suma de 300 lei/luna reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, pana la 31 decembrie 2025, in anumite conditii, prin derogare de la prevederile Titlului IV si V din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Regimul fiscal se aplica, incepand cu veniturile lunii ianuarie 2025, in cazul persoanelor fizice care au salariul de incadrare, fara a include sporuri si alte adaosuri, la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Masura se aplica pentru salariatii care desfasoara activitate in baza contractelor individuale de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza pentru care:
– venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza aceluiasi contract de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.300 lei, inclusiv;
Totodata, se propune, intre conditiile care trebuie indeplinite cumulativ, ca nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, sa nu fie diminuat in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta a Guvernului si 31 decembrie 2025, pentru a atinge nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vederea aplicarii acestui regim fiscal.
De asemenea, masura propusa se aplica salariatilor care desfasoara activitate in sectorul agricol si industria alimentara si care nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 7, art. 138^1, si art. 154 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si al caror nivel al salariului de incadrare, fara a include sporuri si alte adaosuri, este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotarare a Guvernului.
De asemenea, de aceasta masura beneficiaza si persoanele nou angajate in perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, inclusiv, pentru care nivelul salariului de baza lunar brut stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Reglementarile sunt aplicabile, in perioada in care salariul de incadrare este mentinut la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, fara a include sporuri si alte adaosuri, stabilit prin hotararea Guvernului, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente anului 2025.
Facilitatea fiscala se acorda in acelea si conditii si veniturilor din salarii si asimilate salariilor astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, obtinute in baza unui raport de serviciu.
In cazul in care facilitatile fiscale se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, corespunzatoare unei perioade din luna, pentru stabilirea sumei reprezentand venituri pentru care nu se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, se determina proportia dintre numarul de zile lucratoare aferente perioadei in care contractul individual de munca/raportul de serviciu este in derulare in perioada de acordare a facilitatii si numarul de zile lucratoare din luna respectiva.
Totodata, se propune ca suma de 300 lei sa fie diminuata proportional cu numarul de zile din luna in care angajatii realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor al caror nivel indeplinesc conditiile cumulative propuse, respectiv nivelul salariului de baza lunar brut sau al soldei lunare, dupa caz, stabilit/a potrivit contractului individual de munca/raportul de serviciu, fara a include sporuri si alte adaosuri, este la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si nivelul maxim al venitului brut din salarii si asimilate salariilor realizat de angajatii vizati sa nu depaseasca suma de 4.300 lei/luna, inclusiv.
De asemenea se propune, ca prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (5^6) si ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile aferente anului 2025, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in luna pentru care se aplica prevederile art. 146 alin. (5^6) – (5^9) si ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se diminueaza cu suma de 300 lei lunar.
Pentru acordarea facilitatii fiscale referitoare la neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/luna se propune ajustarea plafonului lunar de 4.300 lei reprezentand venit brut realizat din salarii si asimilate salariilor, in sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masa, respectiv a indemnizatiei de hrana, dupa caz, acordate potrivit legii.