Ce planuri de viitor mai are tanara generatie: munca in strainatate nu mai e atractiva
generatia z
Noi studii realizate pe piata muncii din Romania ne arata ce planuri are tanara generatie cu privire la viitorul profesional. Din fericire, o buna parte dintre respondenti nu ia in calcul sa contribuie la exodul creierelor si fortei de munca, ci planuieste sa lucreze in tara, din diverse domenii.
Unul din trei tineri vrea sa lucreze in tara
Conform datelor studiului Insights PulseZ, aproximativ 30% dintre reprezentantii generatiei Z care vor sa se angajeze in Romania.
Acestia "au pus ochii" pe cateva domenii de activitate pe care le considera
de viitor.
Prin urmare, intentioneaza sa lucreze in: IT, software, hardware, inteligenta artificiala, gaming, inginerie, electronica sau telecomunicatii.
Specialistii definesc Generatia z sau "Gen Z" (mai pe scurt), ca fiind compusa din tinerii nascuti intre 1995 si 2010. Li se mai spune si generatia exploratorilor, a copiilor inteligenti, deprinsi de mici cu tehnologia si digitalizarea.
De asemenea, pe langa faptul ca unul din trei tineri nu are gand sa paraseasca tara pentru a munci, 21% vor sa isi continue studiile tot in tara.
Totusi, 12% au de gand sa plece, in timp ce acelasi procent vrea sa incerce sa-si deschida o afacere proprie.
Studiul arata o schimbare semnificativa in privinta orientarii in cariera
In 2020, unul din doi tineri isi dorea sa fie antreprenor sau manager, in 2021, pe langa domeniile tehnice care cumuleaza optiunile a 30% dintre respondenti, domeniile umaniste precum psihologie, resurse umane, sunt alese de 1 din 4 dintre respondenti.
Urmatoarele optiuni profesionale vizeaza medicina/wellbeing (17%) si educatie/training (15%).
Ce conteaza, in viata, pentru tinerii din Gen Z?
Se pare ca acesti tineri sunt dominati de valori morale si spirituale. Studiile arata ca motivatia lor in viata se regaseste in implinirea personala (55%), urmata de independenta financiara (50%) si de sanatate (43%). Creste nevoia de dezvoltare psihica si emotionala (36% fata de 31% in 2020) si scade ca numar de mentiuni ideea de a avea o cariera de succes (31% fata de 36% in 2020).
Putini dintre cei ce fac parte din Gen Z sunt activi pe piata muncii, insa acest lucru nu este un factor care sa-i descurajeze din dorinta de a invata abilitati precum organizarea personala ce priveste gestionarea timpului si productivitatea (60%), educatia financiara/investitii (60%, in crestere cu 9% fata de anul precedent) sau dezvoltarea abilitatilor sociale de tip comunicare, empatie si leadership (54%).
Cu toate acestea, in 2021 tinerii resimt mai pregnant lipsurile din societatea romaneasca fata de acum un an. Cele mai importante lipsuri percepute in ceea ce priveste dorinta de educatie sunt resursele financiare (77%) urmate la o distanta considerabila de lipsa consilierii in cariera (59%) si de problema birocratiei si lipsa digitalizarii (55%).
“Generatia Z este considerata prima generatie nascuta intr-o perioada in care internetul si noile tehnologii sunt disponibile la scara larga, acesti tineri fiind extrem de conectati la mediul digital si consumatori avizi de social media. Companiile, organizatiile, dar si autoritatile se raporteaza la preferintele lor in construirea strategiilor de business, dar si de recrutare”, spune Alin Claudiu Apostu, coordonator Insights PulseZ.
De ce se tem tinerii Generatiei Z si care a fost impactul crizei sanitare asupra lor
Potrivit unui alt studiu, realizat, de data aceasta, de Deloitte, principalele motive de ingrijorare ale romanilor din Generatiile Millennials si Z sunt educatia si dezvoltarea abilitatilor personale si profesionale (37% dintre Millennials si 38% dintre cei din Generatia Z), nivelul de coruptie din mediul de afaceri si din politica (35%, respectiv 30%) si protectia mediului (29%, respectiv 27%), conform studiului Deloitte Global Millennial and Gen Z Survey 2021.
"Preocuparile tinerilor din generatiile Millennials si Z s-au schimbat usor in contextul pandemiei, atat in Romania, cat si la nivel global. Totusi, romanii raman mai ancorati in aspectele legate de situatia financiara si, implicit, de cariera, decat media globala, dominata de preocuparea pentru protectia mediului, cel putin in cazul Generatiei Z.
Este salutar faptul ca tinerii romani sunt interesati de educatie si de dezvoltarea abilitatilor personale si profesionale, insa este preocupant ca majoritatea dintre ei nu considera adecvat nivelul actual de acces la aceste resurse esentiale, nu doar pentru succesul lor individual, ci si pentru progresul nostru, ca societate", a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte Romania si Moldova.