Ce inseamna starea de urgenta: Unele drepturi si libertati fundamentale pot fi RESTRANSE
stare de urgenta nationalacoronavirus chinapandemiecovid 19klaus iohannis
Romania intra in stare de urgenta nationala, de astazi, a decis, sambata presedintele Klaus Iohannis. Decretul trebuie contrasemnat de premierul tarii si aprobat, in cinci zile, de Parlament.
Presedintele Klaus Iohannis a decretat, sambata, stare de urgenta nationala in Romania. Astfel, autoritatile vor putea sa lupte mai eficient impotriva pandemiei COVID-19.
"Am decis sa decretez stare de urgenta la inceputul saptamanii vitoare”, a spus presedintele, la Palatul Cotroceni, dupa ceremonia de investire a noului Guvern Orban.
"Aceasta stare de urgenta va face posibila alocarea de noi resurse importante pentru gestionarea crizei. In acest fel, Guvernul va avea posibilitatea sa aloce mai multi bani domeniului sanatatii, mai multi bani pentru medicamente, mai multi bani pentru aparatura medicala absolut necesara. In acelasi fel, aceasta situatie va permite sa se realizeze achizitii intr-un timp foarte scurt, cu proceduri simplificate, punand astfel la dispozitia Guvernului toate instrumentele necesare pentru a gestiona in modul cel mai eficient criza generata de coronavirus” a mai spus Klaus Iohannis.
Starea de urgenta nationala este prevazuta de Articolul 93 din Constitutie, sub titlul "Masuri exceptionale”.
ARTICOLUL 93
(1) Presedintele Romaniei instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenta in intreaga tara ori in unele unitati administrativ-teritoriale si solicita Parlamentului incuviintarea masurii adoptate, in cel mult 5 zile de la luarea acesteia.
(2) Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca de drept in cel mult 48 de ore de la instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta si functioneaza pe toata durata acestora
Legea la care face trimitere Constitutia este ordonanta de urgenta nr. 1/1999 "privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta”. OUG prevede ca starea de urgenta se decreteaza daca exista "iminenta producerii ori producerea unor calamitati care fac necesara prevenirea, limitarea sau inlaturarea, dupa caz, a urmarilor unor dezastre. OUG mai prevede si ca intr-o astfel de situatie, "exercitiul unor drepturi si libertati fundamentale poate fi restrans, cu exceptia drepturilor omului si libertatilor fundamentale”.
Actul normativ mai prevede, printre altele:
Articolul 1
Starea de asediu si starea de urgenta privesc situatii de criza ce impun masuri exceptionale care se instituie in cazuri determinate de aparitia unor pericole grave la adresa apararii tarii si securitatii nationale, a democratiei constitutionale ori pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea urmarilor unor dezastre.
Articolul 9
Conducatorii autoritatilor publice, ai celorlalte persoane juridice, precum si persoanele fizice au obligatia sa respecte si sa aplice toate masurile stabilite in prezenta ordonanta de urgenta, in actele normative conexe, precum si in ordonantele militare sau in ordine, specifice starii instituite.
Articolul 18
In cazul instituirii starii de urgenta in temeiul art. 3 lit. a), coordonarea aplicarii masurilor dispuse prin decret revine Ministerului Administratiei si Internelor.
"La instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, unele atributii ale administratiei publice centrale de specialitate si ale administratiei publice locale trec in competenta autoritatilor militare”, conform textului ordonantei.
Autoritatile militare si publice pot limita sau interzice circulatia masinilor, a persoanelor, sa emita "permise de libera circulatie”, sa efectueze controale, razii, sa evacueze persoane, sa rationalizeze alimente, sa inchida statii de benzina, restaurante, cafenele, cluburi si chiar "sa suspende temporar aparitia sau difuzarea unor publicatii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune”.
Starea de urgenta este instituita pe o perioada de 30 de zile si poate suporta prelungiri succesive de maximum 30 de zile.