Cati bani sunt capabili alesii neamului sa aduca in tara, din fondurile europene: cifrele actualizate, de ultima ora
fonduri europeneabsorbtie fonduri uefonduri uebani de la ue
Fondurile europene reprezinta o rampa de lansare pentru economiile membre ale UE, daca politicienii din fiecare tara sunt capabili sa intocmeasca proiecte demne de a primi finantare.
Care este situatia la noi? Ei bine, ne realizeaza o scurta analiza actualizata insusi ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE), Marcel Bolos. Oficialul sustine ca, in exercitiul financiar 2014-2020, gradul de absorbtie al fondurilor europene de catre Romania a ajuns la 64,7%.
Din pacate, riscam sa pierdem mai bine de 9 miliarde de euro, atrage atentia alesul neamului, care se declara dezamagit de faptul ca nu am putut sa investim banii nerambursabili acolo unde aveam mai mare nevoie de ei, adica sa construim autostrazi, sa ne dezvoltam reteaua de utilitati.
"Acum avem 64,7%, dar in ultimele actualizari s-ar putea sa fie un pic mai crescut gradul de absorbtie. Avem 9,2 miliarde de euro in risc de decomitere, fata de 12 miliarde de euro la preluarea mandatului. Am facut pasi in vederea reducerii acestui risc. Am adoptat in cursul acestui an un set de masuri pentru a preintampina o eventuala pierdere masiva de bani pe care o anticipam pentru sfarsitul anului 2023", a sous demnitarul.
"Autostrada Moldovei, care are 319 kilometri si 4 miliarde de euro, este in momentul de fata in curs de incheiere a contractelor de lucrari si angajamentul Ministerul Transporturilor este ca pana la finele anului, aceste contracte sa fie incheiate si sper din tot sufletul pentru regiunea Moldovei ca proiectul sa fie implementat. Este vital pentru dezvoltarea Moldovei si a Romaniei, pentru ca altfel dezechilibrele nu se vor diminua, ci se vor adanci", a mai completat acesta.
Infrastructura rutiera, o necesitate ignorata sistematic
Importanta investitiilor in
infrastructura rutiera nu este doar o cerinta a cetatenilor, satui de lipsa autostrazilor si de calitatea precara a drumurilor, in general. Fara o infrastructura bine dezvoltata, nicio tara nu poate spera la dezvoltare, la economie puternica si sustenabila, fiindca investitorii straini pun in primul rand aceasta conditie si au aceste asteptari, cand aleg o tara in care sa vina sa isi investeasca banii.
Din pacate, in ultimele trei decenii, putinii bani pe care am reusit sa-i aducem acasa i-am canalizat in alte directii, infrastructura rutiera, la fel ca cea feroviara, fiind lasate in paragina.
Pe langa toate acestea, si cand se construieste un drum noi, adesea are o "durata de viata" extrem de scurta, intre data inaugurarii si cea a demararii primelor lucrari de reparatii fiind in unele cazuri chiar si cateva luni de zile.
Foto: freepik.com