Cati bani dau romanii la stat, de-a lungul vietii: studiu de caz, pe o familie cu venituri medii si un singur copil
povara fiscalataxeimpozite
Pandemia, criza energetica si geopolitica ar putea creste costul fiscal in Romania al unei familii medii cu un copil pana la 4.300.000 RON.
Ii mai tineti minte pe Andrei si Andreea? Doi oameni obisnuiti, cu un nivel economic mediu in Romania, care locuiesc intr-un oras nici mic, nici mare, poate chiar in Buzau? Ei pot fi prietenii tai, colegii tai de la birou sau cei care stau langa tine in autobuz dimineata. Sunt doi oameni cu visuri si planuri de viitor, care au decis sa isi petreaca viata impreuna. Povestea integrala, actualizata conform ultimelor date disponibile, o gasiti in analiza atasata.
In urma cu trei ani, KPMG in Romania lansa primul studiu dedicat analizei costurilor fiscale de-a lungul vietii pentru o familie din Romania, cu un copil, plecand de la nevoia de a transparentiza si de a face cunoscut care este costul fiscal al unui stil de viata obisnuit pentru o familie din Romania, dar si de a crea o paralela cu valoarea unor achizitii publice. Ajuns la a doua editie, studiul „Povestea costului fiscal al unei familii medii din Romania” surprinde profilul protagonistilor scenariului anterior intr-un cadru social si financiar modificat semnificativ. In numai trei ani, costul fiscal pentru o asemenea familie a crescut, adaugand la cifra initiala de 3.000.000 RON, intre 800.000 RON si 1.300.000 RON impozite si taxe platite de-a lungul vietii!
V-ati intrebat vreodata cum arata viata, dupa doi ani de criza sanitara inca neincheiata, pentru o familie cu venituri medii din Romania, care a lucrat preponderent in regim de telemunca, in contextul cresterii generalizate a preturilor, si in special a preturilor pentru energie si combustibil? Studiul publicat de KPMG Romania a scos la iveala o realitate financiara alternativa pe care ar putea-o experimenta familiile din Romania in contextul retragerii plafoanelor de pret la energie electrica si gaze naturale, alternative disponibile acestor familii pentru a face fata presiunilor financiare si costurilor fiscale atasate acestei realitati financiare.
Propriu-zis, a doua editie a studiului "Povestea costului fiscal al unei familii medii in Romania" dezvaluie o posibila realitate alternativa in acest context:
In momentul de fata, o familie plateste lunar cu 800 RON mai putin pentru energie electrica si gaze naturale decat ar plati in absenta plafonarii preturilor, ceea ce inseamna 9.000 de RON economii anuale fata de nivelul de pret neplafonat pentru energie electrica si gaze naturale.
TVA-ul aferent consumului de gaze si electricitate pentru o familie, pe parcursul vietii, este de cca 60.000 RON
Pe parcursul vietii, o familie cu venituri medii si un copil, rezidenta in Romania, ar putea plati pentru CAS 2.245.867 RON, pentru CASS 898.347 RON, iar impozit pe venit 583.925 RON, daca unul dintre membrii familiei ar avea un al doilea job. Comparativ cu studiul publicat in urma cu 3 ani, taxele si impozitele mentionate mai sus sunt cu aproximativ 45% mai mari in conditiile in care veniturilor medii li se adauga venituri suplimentare realizate din al doilea job;
In contextul vietii la casa in suburbii, cresterea nr. de kilometri parcursi cu masina are ca efect cresterea consumului de combustibil si concomitent, cresterea TVA si a accizelor. Daca masina cu combustibil a familiei este schimbata cu una electrica, prin eliminarea costurilor aferente combustibilului fosil, economiile ar putea ajunge pana la 3.800 RON anual. In plus, costul fiscal al unei masini electrice este de aproximativ 37.000 RON comparativ cu 107.000 RON pentru o masina clasica.
Concluzia studiului elaborat de KPMG Romania este aceea ca daca in urma cu 3 ani taxele platite de-a lungul vietii pentru o familie cu un copil erau de 3.000.000 RON, acum aceeasi familie ar plati 3.800.000 RON sau chiar 4.300.000 RON, daca unul dintre membrii familiei ar avea un venit suplimentar din al doilea job.
"Nivelul taxelor platite de-a lungul vietii de o familie cu un copil din Romania ar putea fi semnificativ influentat in perioadele urmatoare de eliminarea plafoanelor de pret la energie electrica si gaze naturale. S-ar putea sa fim martori intr-un asemenea scenariu inclusiv la modificarea conduitelor din piata muncii. In contextul preturilor actuale, o familie obisnuita cu venituri si studii medii are nevoie de o a treia sursa de venit pentru a putea sustine un nivel de trai normal, inclusiv rata unui credit pentru o locuinta si o masina. Ne confruntam astfel cu o noua sociologie a familiilor cu venituri medii in Romania, dar si cu o noua ecuatie fiscala. In aceasta situatie, al doilea job pentru unul dintre membrii familiei nu ar proveni dintr-un apetit pentru profit, ci din necesitatea de a face fata presiunilor financiare generate de preturile crescute", explica Rena Schob, Partner, Head of Tax & Legal, KPMG in Romania.
Fata de nivelul din 2019, suma totala de taxe si impozite a crescut cu 25%, cifra care reflecta atat cresterea taxelor si impozitelor salariale pe fondul majorarii salariului mediu brut, dar si cresterea TVA-ului, in urma exploziei preturilor. Statul roman, colector al acestor taxe sporite, obtine un surplus care trebuie redirectionat cu prudenta catre bunastarea sociala. Iar daca unul din membrii familiei isi ia un al doilea job, suma totala de taxe si impozite creste cu aproape 45% comparativ cu nivelul din 2019 in conditiile in care veniturilor medii li se adauga venituri suplimentare realizate din al doilea job.
Suplimentarea veniturilor salariale printr-un al doilea job duce la cresterea taxelor platite catre stat. Pe de alta parte, o parte din consumatori ar putea prefera excluderea unor categorii de cheltuieli din gospodarii, ceea ce ar duce la scaderea taxelor si impozitelor virate catre stat. Ramane de vazut ce masuri va lua statul in perioadele urmatoare pentru sustinerea gospodariilor din Romania.
Scopul final al studiului "Povestea costului fiscal al unei familii medii in Romania" este acela de a estima ce investitii ar putea face statul roman cu banii colectati din taxele si impozitele platite de-a lungul vietii de o familie din Romania, cu venituri medii si un copil.
La un nivel al taxelor platite de-a lungul vietii de familia noastra de 3.800.000 RON, statul ar putea investi suma totala in una din urmatoarele categorii:
-
10 echipamente de control cu Raze X;
-
1 echipament de radiodiagnosticare tip computer tomograf;
-
13 echipamente pentru urgente cardiovasculare si toxicologice;
-
6 autogunoiere compactoare;
-
5 automaturatoare;
-
modernizarea a 2 km de drum judetean;
-
472 de stalpi de iluminat cu panouri solare;
-
modernizarea a 20 m de pod judetean.
Intrebarea ramane: care va fi implicarea statului in anii ce vor urma? Catre ce proiecte vor fi redirectionate taxele colectate de stat? Vor influenta aceste masuri alegerile cetatenilor? Cum vor fi vietile noastre in urmatorii 5 sau poate chiar 10 ani? Ramane de vazut ce ne va aduce urmatorul studiu ...
Explicatiile ne-au fost oferite de KPMG Romania, o organizatie globala de firme independente de servicii profesionale care furnizeaza servicii de audit, consultanta fiscala si in domeniul afacerilor.
Analiza KPMG "Povestea costului fiscal de-a lungul vietii pentru o familie din Romania" este construita in baza informatiilor statistice disponibile pe INS, Eurostat, World Health Organization sau alte surse statistice (de ex. privind salariul mediu pe tara, varsta medie la angajare, cosul de cumparaturi mediu pentru gospodarii cu 2, respectiv 3 membri, varsta medie de casatorie, diferenta de varsta intre soti, varsta nastere copil, speranta de viata etc.), precum si alte surse publice (de ex. consum mediu zilnic de tigari, consum mediu alcool, consum mediu combustibil, etc.). Am eliminat influenta inflatiei si schimbarile legislative istorice. Am utilizat nivelul impozitelor si taxelor aplicabil la 31.12.2021 pentru intreaga perioada analizata. Calculul ratelor bancare a fost efectuat utilizand calculatorul disponibil pe site-ul a doua dintre cele mai mari institutii bancare din Romania. Calculul taxelor este realizat pe baza conditiilor legislative in vigoare la data de 31.12.2021.