Cati bani dau autoritatile pe nivelul de intelegere al bucurestenilor?
scumpire calatorie stbscumpire metrouscumpiri stb
Cu mici exceptii, in fiecare tara din lume, transportul in comun este subventionat. Fara banii de la autoritatile locale sau centrale, pretul unei calatorii ar fi exorbitant, daca nu ai putul cu petrol in spatele casei si nu platesti trenurile, autobuzele, tramvaiele si intretinerea acestora din banii care izvorasc din aceeasi sursa.
Exista si state in care nu sare din pamant norocul si care au ales sa subventioneze, sa acopere intregul pret al transportului public tocmai pentru a-si determina cetatenii sa renunte la masinile personale.
In 2020, Luxemburg a devenit prima tara din lume cu asa-zisa gratuitate (de fapt, cu subventionare de 100% din bani publici) pe intreaga retea de transport, iar, din 2018, in Estonia, transportul public cu autobuzul, pe aproape intreg teritoriul, a devenit gratuit.
Si la noi, fosta primarita, doamna Gabriela Firea, promisese asa ceva in campania electorala, insa a uitat repede de aceasta promisiune 100% fezabila, iar actualului primar, domnul Nicusor Dan, nici nu-i da prin mintea sa de olimpic la matematica asa ceva.
Doamna Firea a reusit sa cumpere autobuze turcesti si unele nemtesti, insa, tramvaiele noi au ramas un etern proiect, iar numarul autobuzelor cu burduf, foarte incapatoare cand te gandesti la ce populatie are Bucurestiului, se numara pe degete.
Chiar daca nu toti primarii de mari orase vor sa faca metrou - cum doreste domnul Emil Boc la Cluj - multi sefi de urbi cu locuitori de zece ori mai putini decat capitala au cumparat puzderie de autobuze luuungi de 18 metri.
Da, in aceste orase, o calatorie este mai scumpa decat in Bucuresti, dar asta-i pretul corect pentru un transport (mai) civilizat. In schimb, chiar astazi, Ministerul Transporturilor si Primaria Bucuresti au schimbat, din pix, tarifele pentru transportul in comun din capitala Romaniei.
Da, cat se poate de corect, de ani de zile nu s-au mai scumpit biletele STB, fosta RATB, dar si conditiile au ramas la nivelul de putin peste 1 leu. Atat dai, cam atat face.
Culmea culmilor este ca, in comunicatul care anunta scumpirile, domul Catalin Drula, ministrul Transporturilor, si domnul Nicusor Dan ii incurajeaza pe bucuresteni sa "opteze pentru un transport in comun terestru si cu metroul".
"La fel ca in toate capitalele europene, transportul public in comun reprezinta o solutie pentru degrevarea traficului si o alternativa mai putin poluanta la traficul auto", scriu in comunicat cei doi corifei ai invataturii intr-ale infrastructurii de transport.
Si, potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor, "incasarile suplimentare generate de aceasta masura se vor reflecta direct in conditiile de calatorie - prin investitiile pe care cele doua companii le vor putea efectua".
Din cand in cand, persoanele astea de ne... conduc o mai ard asa... pe ecologie, gen Vinerea Verde, in care nu ard combustibil fosil pentru a se deplasa la serviciile pentru care au fost alesi de multi oameni cu foarte mari asteptari de la ei, dar oare cand s-au deplasat ultima data domnul Drula si domnul Dan cu autobuzele, troleibuzele si mai ales cu tramvaiele din Bucuresti?
Pana la urma, este firesc ca transportul sa se scumpeasca, intrucat si el depinde de pretul carburantilor, al pieselor de schimb, al orelor de service, al pneurilor, al energiei electrice, dar sa spui ca... "incasarile suplimentare generate de scumpiri se vor reflecta direct in conditiile de calatorie - prin investitiile pe care cele doua companii le vor putea efectua" arata cam cati bani dau cei doi pe nivelul de intelegere al bucurestenilor... Cu siguranta, nici cat costa o calatorie STB, scumpita sau nu.