Cat de pregatiti suntem, de fapt, sa intram in cea mai importanta organizatie economica din lume

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cat de pregatiti suntem, de fapt, sa intram in cea mai importanta organizatie economica din lume
Cat de pregatiti suntem, de fapt, sa intram in cea mai importanta organizatie economica din lume
de Cristina Enescu la 28 Ian. 2022
Urmareste-ne pe Google News
ocdeaderare ocde

Stirea ca Romania ar putea fi una dintre tarile membre ale Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) intr-un orizont mic de timp este binevenita si de salutat. Mai ales ca unul dintre principalele impedimente in discutiile din anii trecuti a venit si din zona fiscala (respectarea Legii Responsabilitatii Fiscal-Bugetare, flexibilitate si spatiu fiscal), noul impuls in negocierile de aderare ar putea insemna ca Romania a progresat in zona fiscala si, mai ales, ar putea semnala o recunoastere a progreselor realizate in nenumarate zone de impact pentru taxarea corespunzatoare a profiturilor in locurile in care se desfasoara activitatea economica si se creeaza plus-valoarea. Este, oare, acest progres suficient pentru a ne asigura ca Romania ajunge in sfarsit in randul tarilor ce detin economii de piata stabile si puternice?
 


Conform celui mai recent raport al OCDE cu privire la Romania – "Making Dispute Resolution More Effective – MAP Peer Review Report, Romania", dat publicitatii in 25 mai 2021, per total, Romania indeplineste mai putin de jumatate din elementele "Actiunii 14 Standarde Minime", desi a reusit sa remedieze o serie de deficiente identificate de OCDE.
 
Spre exemplu, OCDE a constatat ca, desi Romania are o retea dezvoltata de tratate fiscale si este parte la Conventia privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate 90/436/CEE (EUAC), aproximativ o treime din tratate nu contin dispozitii privind implementarea acordului amiabil privind eliminarea dublei impuneri, indiferent de termenele de prescriptie prevazute de legea romana. Aproximativ un sfert din tratate nu prevad un termen de formulare a solicitarii de eliminare a dublei impuneri, iar aproximativ o zecime din tratate nu contin posibilitatea celor doua state de a discuta si alte cazuri decat cele care se incadreaza expres in tratat. 
 
OCDE a mai constatat ca Romania nu are un plan care sa vizeze tratatele ce excedeaza Conventiei multilaterale pentru implementarea in cadrul tratatelor fiscale a masurilor legate de prevenirea erodarii bazei impozabile si a transferului profiturilor, desi si-a propus sa rezolve aceste probleme prin semnarea si ratificarea ei, fapt care ar impune modificarea unui numar semnificativ din tratatele existente. 

Te-ar putea interesa si: Ce trebuie sa stii, in 2022, despre inspectiile ANAF, SPV, RO e-Factura, casele de marcat electronice, e-Transport si aplicarea SAF-T

OCDE subliniaza ca Romania nu indeplineste un element major din "Actiunea 14 Standarde Minime"

 
Mai important, OCDE subliniaza ca Romania nu indeplineste un element major din "Actiunea 14 Standarde Minime", si anume prevenirea aparitiei disputelor, deoarece nu permite aplicarea acordurilor de pret in avans (APA) acelorasi tranzactii efectuate, dar in perioadele anterioare, necuprinse in mod expres in APA emise.
 
Totodata, OCDE a retinut ca, desi Romania permite accesul contribuabililor la procedura acordului amiabil privind eliminarea dublei impuneri, informatiile disponibile public cu privire la aceasta procedura sunt foarte limitate, neexistand transparenta cu privire la activitatea autoritatii romane competente in aceasta privinta. Mai mult, OCDE semnaleaza ca inclusiv „profilul Romaniei”, alcatuit pe baza informatiilor furnizate de aceasta nu corespunde politicii si practicilor efective ale autoritatii competente.
 
Si, daca privim la rapoartele publice, informatiile sunt contradictorii. Din informatiile furnizate de ANAF, in 2019 au fost finalizate trei proceduri amiabile, fiind in curs de derulare alte 61 de proceduri amiabile in diverse stadii de solutionare, in scopul eliminarii dublei impuneri. Mai mult, ANAF nu precizeaza potrivit caror prevederi au fost finalizate cele trei (EUAC sau tratate de evitare a dublei impuneri). 
 
In primul semestru al anului 2020, ANAF anunta ca fiind finalizate cinci proceduri amiabile, prin "Nota de inchidere a procedurii amiabile", patru dintre ele in baza acordurilor sau conventiilor pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri incheiate de Romania cu state membre UE si una in baza EUAC. Cu toate acestea, in Raportul de performanta privind intreg anul 2020, ANAF nu mai face vreo referire la procedurile amiabile, nici macar la cele amintite in raportul privind semestrul I.
 
La nivelul lui 2021, ANAF raporteaza pentru primele sase luni din an ca "au fost solutionate opt cereri de initiere a procedurii amiabile".
 
Or, daca privim in ansamblu aceste informatii, am putea crede ca asistam la o schimbare de optica a autoritatii fiscale. Astfel, daca initial era implicata in proceduri amiabile pe care le si solutiona (chiar daca nu cunoastem cum), mai apoi a inceput sa "inchida" aceste proceduri (desi nota de inchidere nu pare sa echivaleze cu o decizie sau acord de eliminare a dublei impuneri), pentru ca in prezent sa para ca "solutioneaza" nu proceduri amiabile, ci "cereri de initiere a procedurilor amiabile".
 
Toate aceste nu sunt decat aspecte ce ne indreptatesc sa credem ca autoritatile mai au mult de lucru si de indreptat pana cand aderarea chiar se va produce. Mai ales in conditiile in care procesul de aderare include o evaluare riguroasa si detaliata din partea a mai mult de 20 de comitete tehnice (cel de fiscalitate fiind doar unul dintre acestea) a alinierii Romaniei la standardele, politicile si practicile OCDE.
 
Ca rezultat al acestor revizii tehnice si inainte de orice invitatie de a deveni membru in organizatie, vor trebui implementate schimbari in legislatie si in practicile autoritatilor pentru a indeplini standardele OCDE, care ar putea reprezenta un catalizator puternic pentru reforme importante.
 
Nu exista un termen limita pentru finalizarea procesului de aderare, insa nu este de ignorat faptul ca sunt si alte tari in competitie si ratarea acestui val de aderare poate impinge sansa Romaniei intr-un viitor indepartat. Rezultatul si durata procesului depind de abilitatea Romaniei de a se adapta si alinia cu standardele OCDE si a adopta cele mai bune practici ale organizatiei. Si, cum fiscalitatea este domeniul unuia din cele peste 20 de comitete, am putea incepe cu eliminarea efectiva a dublei impuneri.
 
Explicatiile ne-au fost oferite de: : Adrian Rus, Partener, Liderul practicii de preturi de transfer, EY Romania Emanuel Bancila, Partener, Coordonatorul practicii de inspectii si controverse fiscale, EY Romania Alex Slujitoru, Avocat, Bancila, Diaconu si Asociatii SPRL
 
Te-ar putea interesa si: CCR: EXECUTAREA SILITA, intarziata in mod NEJUSTIFICAT de inscrierea fiecarei facturi fiscale in Registrul National de Publicitate Mobiliara
 
 
Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Ghidul angajatorului. Avansul din salariu nu este reglementat nicaieri in lege
Companii

Ghidul angajatorului. Avansul din salariu nu este reglementat nicaieri in lege

today27 Ian. 2025
Sfaturi pentru cresterea eficientei: este important sa te odihnesti suficient
Life Style

Sfaturi pentru cresterea eficientei: este important sa te odihnesti suficient

today27 Ian. 2025
Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere

today27 Ian. 2025
Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!

today27 Ian. 2025
Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025
Financiar-Bancar

Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025

today27 Ian. 2025
5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025
Financiar-Bancar

5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025

today27 Ian. 2025
Salariul mediu net in 2025: Ce prognozeaza fostul ministru de Finante pentru romani?
Economie

Salariul mediu net in 2025: Ce prognozeaza fostul ministru de Finante pentru romani?

today24 Ian. 2025
Explozie de angajari LA STAT: peste 1,3 milioane de posturi ocupate
Economie

Explozie de angajari LA STAT: peste 1,3 milioane de posturi ocupate

today24 Ian. 2025

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere
Banii tai - sectiune de educatie...

Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere

today27 Ian. 2025
Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!

today27 Ian. 2025
Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025
Financiar-Bancar

Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025

today27 Ian. 2025
5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025
Financiar-Bancar

5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025

today27 Ian. 2025

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x