Cafea la Viena, nechezol la Bucuresti
autostrazi romaniaautostrada transilvaniaflorin citu autostrazi
Din fericire, noul coronavirus nu si-a-ntins tepii, nici pe planeta, nici la noi, in anul 2018, asa ca am putut sarbatori linistiti, cu mare fast si cheltuiala, Centenarul Marii Uniri, suta de ani de la reintregirea Romaniei, suta de ani de cand Transilvania a schimbat capitala: Bucuresti, in loc de Viena.
La aproape 103 ani de la 1 Decembrie 1918, hartoapele din legislatie, hopurile din finantare, gropile din contracte si expropieri si cine mai stie ce hauri au stat in calea caii de viteza, a
autostrazii care sa lege provinciile romanesti, unindu-le nu numai in cuget si-n simtiri, ci si cu asfalt turnat pe doua-trei benzi pe sens, plus banda de urgenta.
Indiferent de cine a fost la putere, indiferent de combinatiile stanga-centru-dreapta, dreapta-centru-stanga, stanga-dreapta, dreapta-stanga - de parca ar exista cu adevarat doctrine politice in Romania - ne-am invartit intr-un (non)sens giratoriu care ne-a ametit cu promisiuni.
La aproape 32 de ani de cand, chipurile, am redevenit capitalisti, numai transportul aerian a luat avant. In rest, avem niste bucati sau bucatele de autostrazi spre granitele de vest.
Un tulcean sau un constantean nu se poate urca-n masina (si nici in tren!) si sa-si duca, intr-un timp rezonabil, familia sa-si descopere tara, sa ajunga relativ repede pana la Brasov, pe urma, la Sibiu, la Alba Iulia, la Cluj si sa se opreasca-n Oradea, Arad sau Timisoara.
E drept, constanteanul poate merge pe autostrada pana... haaat, la... Pitesti. Pana la Ramnicu Valcea, pauza. Pana la Sibiu, tot pauza. Dar cat ii ia unui botosanean sau unui iesean sa ajunga macar pana la Brasov?
La fel, cum este incurajat un aradean sa-si vada marea mai putin neagra decat furia de care se va lovi pe traseu? Cum sa-l determini pe un timisorean sa-si viziteze capitala, nu sa dea fuga (la propriu) la Budapesta sau Viena?
Despre lipsa unei autostrazi a unirii a vorbit, ieri, si prim-ministrul Florin Citu. Si el vrea ca nu numai batalioanele din celebrul cantec sa treaca dincolo de Carpati, ci si autostrada.
"Trebuie sa unim Romania. Ardealul si Moldova si Muntenia sa fie unite si prin autostrazi. In urmatorii 5 ani, o sa facem mai mult pentru romani, pentru ca suntem datori si avem restante, statul are restante si trebuie sa le platim. Cred ca, in urmatorii 5 ani, trebuie sa incheiem un capitol trist din istoria Romaniei, sa terminam autostrada Sibiu-Pitesti", a spus Citu, in cadrul podcastului Fain & Simplu cu Mihai Morar.
Ca al doilea prim-ministru care nu a lucrat toata viata la stat, Florin Citu a explicat, ca, odata unite cu o autostrada, regiunile istorice se vor dezvolta fara vreun plan national.
"Toata lumea vine cu un plan national de dezvoltare. Eu nu cred in asa ceva: planuri pe 20-30 de ani care iti spun investim aici, aici. Nu! Capitalul se duce acolo unde randamentul e cel mai mare. Oricat de interesanti si inteligenti am fi noi, nu stim mai bine decat persoanele private, cei care-si asuma riscul, pana la urma, ce sa faca cu banii lor. Noi doar trebuie sa le cream niste conditii in care sa dezvolte", a spus premierul.
Si a mai spus: "Vreau ca romanii sa se urce pe autostrada la Constanta si sa ajunga lejer la Viena sa bea o cafea". Asadar, la 103 ani, ochii nostri cata tot spre Viena, capitala aia pe care Transilvania a inlocuit-o cu Bucurestiul, capitala aia care, in multi ani, este desemnata ca avand cea mai buna calitate a vietii din lume, capitala aia care inca ne mai ia ochii si caimacul, in timp ce, in capitala Romaniei, inca se mai soarbe... nechezol.
Sursa foto: facebook vienna.info