Cadoul otravit de la Guvern, pentru Constructii: banii muncitorilor, in pericol
constructiifacilitati fiscale
Noutati legislative importante pentru constructorii romani. Ministerul Finantelor Publice tocmai a anuntat ce se intampla cu facilitatile fiscale din domeniul constructiilor, iar vestile par sa starneasca reactii dure din partea economistilor, care lanseaza avertismente privind stabilitatea financiara pe termen lung a muncitorilor. Facilitatile ar fi "un cadou otravit", acuza Asociatia pentru pensiile administrate privat din Romania. Vedem in randurile de mai jos de unde a pornit problema si ce risca lucratorii din Constructii:
Concret, intr-un proiect de ordin proaspat intocmit de Minister,
angajatii din sectorul constructiilor sunt scutiti de impozitul de 10%, de contributia la sanatate de 10% si de contributia la Pilonul II, de 3,75% in prezent.
De altfel, autoritatile au avut grija ca de data aceasta sa aplice unele clarificari legislative, ce au fost semnalate anterior de angajatori, in privinta aplicarii facilitatilor fiscale.
Facilitati fiscale pentru Constructii. Ce spune textul proiectului de ordin, concret:
1. - (1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, in sectorul constructii, beneficiaza de scutirea de impozit daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) reducerea cotei contributiei asiguratorie pentru munca, la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
e) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.
(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor la angajatori care desfasoara activitati in domeniul constructiilor care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 pot opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat. Optiunea se depune in scris, la angajator, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale incepand cu veniturile lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat optiunea.
2. - (1) Facilitatile fiscale se acorda pentru activitatea desfasurata in Romania, inclusiv persoanelor fizice detasate pe teritoriul Romaniei, daca platitorul de venituri la care sunt detasate desfasoara activitati in domeniul constructiilor si indeplineste conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale nu se acorda persoanelor fizice care sunt detasate in afara Romaniei.
3. - (1) Pentru aplicarea facilitatilor fiscale, angajatorii persoanelor fizice prevazute la pct.1 din prezenta procedura trebuie sa realizeze cifra de afaceri din activitatile mentionate la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.
(2) In activitati specifice domeniului constructii sunt incluse lucrari de intretinere curenta si/sau periodica a drumurilor, asa cum sunt definite in Normativul privind intretinerea si repararea drumurilor publice Ind AND 554- 2002.
(3) Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal incepand cu luna ianuarie a anului in curs, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, se calculeaza cumulat de la inceputul anului sau incepand cu luna infiintarii, dupa caz, pana la luna in care se aplica scutirea, inclusiv, denumit in continuare principiul angajatorilor nou infiintati.
(4) Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie al fiecarui an se considera ca baza de calcul, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, realizate cumulat pe anul fiscal anterior. in cazul in care, limita minima a procentului de 80% nu este realizata, se aplica principiul angajatorilor nou infiintati prevazut la alin. (3).
(5) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica de catre societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare societati, care au inregistrat in actul constitutiv cel putin unul din codurile mentionate la art.60 pct.5 lit.a) din Codul fiscal, si care desfasoara efectiv activitate de constructii.
(6) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica in mod corespunzator si de catre angajatorii, altii decat societatile infiintate conform Legii nr.31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(7) In sensul art.60 pct.5 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art.60 pct.5, lit.a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor.
4. - In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii ”Cifra de afaceri totala” si ”Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii” se calculeaza dupa cum urmeaza:
(1) ”Cifra de afaceri totala” realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
1. se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
a) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate;
Cadoul otravit pentru angajatii din Constructii
APAPR, Asociatia pentru pensiile administrate privat din Romania, lanseaza un avertisment dur privind exceptiile de contributivitate de la Pilonul II de pensii.
"Posibila exceptare a unor noi categorii de salariati (...) de la contributia aferenta Pilonului II reprezinta o tendinta care nu este benefica pentru viitorii pensionari si care nu trebuie incurajata deoarece merge in directia opusa incurajarii economisirii pe termen lung a populatiei, precum si impotriva angajamentelor europene ale Romaniei, cuprinse in PNRR", avertizeaza specialistii.
Asociatia mai spune ca exceptarea de la plata contributiei la Pilonul II a insemnat pentru salariatii din constructii un cadou otravit, respectiv posibilitatea cheltuirii azi a unor sume derizorii in locul acumularii sustenabile si fructificarii prin investitii pe termen lung a acestor bani, asa cum Pilonul II a dovedit deja ca furnizeaza pentru cei 7,8 milioane de romani. Potrivit informatiilor publice prezentate de autoritati, peste 700.000 de salariati din constructii au fost vaduviti in ultimii 3 ani de contributii de peste 1,9 miliarde de lei la Pilonul II.
"De asemenea, Romania s-a angajat in cadrul PNRR (jalon aferent primului trimestru din 2022) sa majoreze contributia pentru Pilonul II de pensii private de la 3,75% la 4,75% incepand cu 1 ianuarie 2024. Posibila exceptare a unor noi categorii de salariati de la plata contributiei la Pilonul II de pensii contravine astfel directiei europene asumate de Romania pentru consolidarea si sustenabilitatea Pilonului II.
Reamintim pe aceasta cale ca salariatii Romaniei au primit pana acum contributii cu 20 de miliarde de lei mai mici in Pilonul II, in perioada 2009-2022, din cauza nerespectarii prevederilor initiale ale Legii 411/2004", a mai transmis APAPR.
Te-ar putea interesa si: Cum se fura banii in Romania: metoda de EVAZIUNE FISCALA, putin cunoscuta
Foto: pixabay