Cu totii primim oferte in aceste zile, care mai de care mai tentante. Bannere promotionale pe paginile de internet, e-mailuri catre diverse magazine care au promotii sau mesaje pe retelele de sociale, menite sa ne determine sa alegem un retailer sau altul.
Tentati, accesam link-urile din mesaje, din dorinta de a vedea ce oferte contin si astfel sa putem cumpara ceea ce ne dorim la preturi cat mai reduse. De acest aspect se folosesc infractorii cibernetici, care lanseaza pe internet promotii false, dar foarte atractive, pe care utilizatorii le acceseaza.
Din acel moment, putem sa devin victime ideale pentru hackeri, care ne pot virusa sistemul de operare al dispozitivului respectiv si pot face operatiuni bancare in numele nostru, folosindu-se de datele personale.
Vectorul de atac principal folosit in timpul acestor actiuni comerciale este tintirea potentialilor clienti cu e-mail-uri care promit chilipiruri.
Pentru a va proteja impotriva posibilelor atacuri cibernetice, este necesar sa va luati cateva masuri de securitate online. Astfel, folosirea unei solutii de securitate poate face diferenta intre accesarea unor site-uri periculoase care colecteaza parole sau date de pe card si navigarea in siguranta.
1. Identificati si ignorati mesajele de phishing. Escrocii folosesc cupoane de reduceri pentru a ademeni utilizatorii mai putin vigilenti. Acestia atrag utilizatorii cu pagini de shopping false si ii pacalesc sa divulge detalii de card in schimbul unor produse care nu vor ajunge niciodata la ei.
2. Nu cumparati produse promovate prin e-mail-uri nesolicitate. Verificati legitimitatea unui magazin online pe forumuri, printr-o simpla cautare in motoarele de cautare. Invatati din experienta altora.
3. Alegeti doar magazine online cu certificate SSL astfel incat sa le puteti confirma identitatea. O adresa ce incepe cu HTTPS si un lacatel indica faptul ca sunteti pe o pagina securizata, dar magazinele online respectabile furnizeaza si informatii legate de identitate impreuna cu certificatul SSL.
4. Nu divulgati codul PIN in locul codului CVV (Card Verification Value). Acesta din urma este un numar de trei cifre scris pe spatele cardului de credit sau de debit. Majoritatea comerciantilor online il solicita pentru a fi siguri ca cel care face tranzactia este posesorul real al cardului.
5. Faceti o scanare completa a sistemului inainte de a initia o plata si asigurati-va ca este 100% sigur.
6. Cand tranzactia este completa si primiti in continuare mesaje de la departamentul de suport al magazinului online, cereti informatii in plus in legatura cu masurile de securitate suplimentare solicitate de comerciant.
7. Folositi conexiunea de date mobile a telefonului sau tabletei pentru a face achizitii online. Evitati sa faceti cumparaturi conectati la o retea wireless publica ce poate fi interceptata. Daca e neaparat necesar sa faceti asta, folositi o solutie de plata dedicata, precum Bitdefender Safepay, pentru a va conecta in siguranta la contul bancar sau pe site-uri de plati online.
8. Pe cat posibil, faceti cumparaturi online de acasa. Este riscant sa cumparati in timp ce sunteti la serviciu, la biblioteca, intr-o cafenea, in laboratorul scolii unde computerele pot fi folosite de alte persoane. Aceste sisteme pot fi monitorizate prin mecanisme de supraveghere.
9. Asigurati-va ca folositi o solutie de securitate care blocheaza si reclamele periculoase. Mentineti-va intotdeauna browser-ul si solutia de securitate actualizate. Troienii bancari si virusii cu componenta de rootkit sunt amenintari in crestere. Acestia fura informatii bancare, monitorizeaza tranzactiile sau se autentifica in conturile bancare in timp ce stau ascunse in sistem.
10. Verificati-va regulat conturile in special inainte si dupa tranzactiile online, pentru a fi siguri ca totul este in regula.
In prag de Black Friday, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin intermediul Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania) a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa profite de reducerile comerciantilor:
Iata ce spun autoritatile:
Pretul. Cum trebuie afisat?
Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare, daca este cazul).
Care sunt regulile privind reducerea de pret?
Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare; fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
Contractul. Cand se considera contractul incheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi incheiat in momentul in care platesti si primesti produsul. In cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi incheiat in momentul confirmarii, pe suport durabil, de catre profesionist, a acceptarii comenzii tale.
Pot renunta la achizitie dupa ce am incheiat contractul?
A. In cazul magazinelor clasice, legea NU iti da dreptul de a renunta la contract. Odata achizitionat un produs, acesta nu mai poate fi inlocuit sau contravaloarea acestuia sa-ti fie rambursata decat daca este defect, aplicandu-se aici regulile privind garantiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabileste un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului in care poti renunta la achizitie, fara a oferi vreun motiv si fara costuri suplimentare. Daca vanzatorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui sa platesti tu returul.
Comerciantul este obligat sa-ti ramburseze pretul platit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) in termen de maxim 14 zile de la momentul in care ai renuntat la contract.
Atentie, exista anumite cazuri in care nu te poti retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate dupa specificatiile tale sau inregistrarile audio, video ori programele informatice.
Profesionistul poate retine, in anumite cazuri, din pretul platit de tine valoarea diminuata a produselor in cazul in care ai folosit produsul mai mult decat pentru a-i testa functionalitatea.
Mai multe informatii privind dreptul de retragere poti gasi in Infograficul ECC Romania:
https://goo.gl/Lj3ybx
In cat timp trebuie sa primesc produsele comandate online?
Comerciantul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile contractuale in termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau intr-un termen mai scurt care ti-a fost comunicat. Daca vanzatorul nu a livrat produsele in termenul stabilit, trebuie sa ii soliciti sa livreze cat mai repede posibil. In cazul in care livrarea nu se face nici in termenul suplimentar, ai dreptul sa soliciti banii inapoi in termen de 7 zile.
Ce se intampla daca produsul este deteriorat in timpul transportului?
Daca produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vanzatorul este cel care suporta pierderea. Poti solicita in acest caz un nou produs sau poti renunta la contract.
Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca produsul din interior este in cea mai buna stare, astfel incat ulterior sa nu existe probleme, chiar daca exista unii comercianti care nu permit acest lucru.
Garantii. Se aplica regulile privind garantiile si in privinta produselor achizitionate in perioadele de reduceri?
Regulile privind garantiile se aplica indiferent de modul in care sunt achizitionate produsele si de pretul acestora, online, din magazinul clasic, la pret redus sau la pret intreg.
Care sunt regulile privind garantia?
Legea 449/2003 este cea care reglementeaza garantiile produselor. De fapt, stabileste ca exista doua tipuri: garantia legala de conformitate si garantia comerciala, care pot coexista pentru un singur produs.
Garantia legala se aplica pentru orice produs comercializat (cu anumite exceptii, clar stabilite). In momentul in care un produs iti este vandut, beneficiezi de garantia legala, fara ca garantia sa fi fost oferita de cineva anume, ci numai in temeiul legii.
Garantia legala este de doi ani, dar, pentru produse a caror durata de viata este mai mica de 2 ani, poate fi redusa la durata medie de utilizare a produsului, atat timp cat esti informat despre acest lucru. Garantia legala este responsabilitatea vanzatorului, la fel, in temeiul legii.
Garantia comerciala este cea care ”se da” suplimentar. Este ceva in plus fata de garantia legala si nu aduce atingere acesteia. O poate da atat producatorul, cat si vanzatorul. Garantia comerciala poate imbraca orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei platite in cazul aparitiei unui defect etc. Dar nu poate inlocui si nu anuleaza garantia legala.
Ce se intampla daca produsul se defecteaza sau nu respecta specificatiile?
Ai dreptul la repararea, inlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a pretului in cazul in care produsul este defect sau nu respecta specificatiile.
Ca regula, initial, poti alege intre reparare si inlocuire, dar vanzatorul se poate opune masurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea in practica a acesteia in comparatie cu cealalta. De aceea, in practica, repararea este prima masura care se ia de pentru a asigura functionalitatea produsului.
Inlocuirea poate interveni in cazul in produsul nu mai poate fi reparat si se va face numai cu un produs identic.
In ceea ce priveste produsele de folosinta indelungata, cum ar fi dispozitivele electronice, daca, in cursul perioadei de garantie, totalul intervalelor in care produsul nu a functionat din cauza defectelor depaseste 10% din respectiva perioada de garantie, poti solicita inlocuirea sau o rambursare a pretului.
Anularea contractului poate interveni in trei cazuri:
cand nu ai beneficiat nici de repararea, nici de inlocuirea produsului.
cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila.
cand vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-un termen de 15 zile, fara inconveniente semnificative pentru tine.
Anularea contractului are ca efect punerea partilor in situatia anterioara contractului. Prin urmare, vei primi suma platita pentru produs, iar comerciantul produsul inapoi. Contacteaza vanzatorul daca ai o problema!
Ce este foarte important, chiar daca in practica ti se spune sa iei legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Nu ai niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la raspundere pentru nerespectarea regulilor privind garantia.
Prin urmare, chiar daca mergi tu la service cu produsul, informeaza intotdeauna vanzatorul despre problemele aparute.
Produsul reparat/inlocuit este acoperit de o noua garantie?
In cazul produselor de folosinta indelungata, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul inlocuit este acoperit de o noua garantie care incepe din momentul inlocuirii.
In cazul produselor reparate, garantiile legale si comerciale se prelungesc cu o perioada egala cu timpul scurs din momentul in care ai notificat vanzatorului defectul sau i-ai predat produsul, pana in momentul in care produsul a fost reparat si ai fost instiintat cu privire la acest lucru sau pana in momentul in care produsul ti-a fost livrat.
Sfaturi pentru consumatori:
1. Fa o lista cu produsele pe care doresti sa le achizitionezi si cu preturile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta sa eviti falsele reduceri de preturi, de exemplu atunci cand comerciantii maresc pretul si aplica procentul de reducere la pretul astfel majorat.
2. Verifica cu atentie modul in care este afisata reducerea pe site sau pe eticheta produsului.
3. Nu cadea in capcana ofertelor care anunta mari reduceri de preturi doar pentru a te atrage sa intri in magazin.
4. In cazul in care comanzi online, verifica, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ai ales produsul.
5. Utilizeaza cardul pentru a face plata. In unele situatii, precum cazurile de frauda, daca ai platit prin card, poti utiliza procedura refuzului la plata pentru a-ti recupera suma platita – in principiu, in cel mult 30 de zile de la data platii. Contacteaza-ti banca pentru a afla mai multe amanunte.
Citeste si:
Risipa de oportunitati