Atitudinea favorabila a europenilor fata de UE atinge un nivel record
incredere ueatitudine ueatitudine brexitevolutie brexitalegeri ueparlament ue
Cel mai recent Eurobarometru comandat de Parlamentul European arata ca, la nivel european, exista un grad de apreciere fata de apartenenta la Uniunea Europeana, de 68%, comparativ cu 67%, in aprilie 2018 (cei care cred ca tara lor a beneficiat de pe urma apartenentei la UE), acesta fiind la un nivel record din 1983 incoace.
Dintre romani, 64% (71%, in aprilie 2018) considera ca tara lor a avut de beneficiat de pe urma apartenentei la UE. 62% dintre europeni, nivel record in ultimii 25 de ani, respectiv 49% dintre romani vad ca pe un lucru bun apartenenta la UE a tarii lor.
In general, la nivel european, sprijinul fata de UE a crescut semnificativ dupa referendumul din Marea Britanie din 2016, fapt ce sugereaza atat ingrijorarea crescanda a europenilor in legatura cu impactul Brexit-ului, cat si o crestere a nivelului de constientizare a beneficiilor apartenentei la UE, datorita negocierilor dificile pentru iesirea Marii Britanii din UE.
In cazul organizarii unui referendum privind apartenenta la UE, 66% dintre europeni (65% dintre romani) ar vota pentru ca tara lor sa ramana membra.
De asemenea, 17% dintre europeni (15% dintre romani) ar vota pentru iesirea din UE, in timp ce 17% dintre europeni (20% dintre romani) declara ca nu stiu cum ar vota.
Sondajul mai arata ca 49% dintre europeni (51% dintre romani) se declara satisfacuti de modul in care democratia functioneaza in Uniunea Europeana.
Totodata, 32% dintre europeni (43% dintre romani) au o imagine pozitiva despre Parlamentul European, 21% (17% in Romania) au o imagine negativa, in timp ce 43% dintre europeni (36% in Romania) au o imagine neutra.
In acelasi timp, 48% dintre europeni (63% in Romania) ar dori ca Parlamentul European sa aiba un rol mai important.
Gradul de informare si interesul fata de alegerile europene din 2019 sunt in crestere. Astfel, 41% dintre europeni, comparativ cu 32%, in aprilie 2018, (53% dintre romani, comparativ cu 43%, in aprilie 2018) au identificat corect luna mai a anului viitor drept perioada in care vor avea loc alegerile, in timp ce 51% dintre europeni, comparativ cu 50%, in aprilie 2018 (57% dintre romani, comparativ cu 55%, in aprilie 2018) se declara interesati de aceste alegeri.
In legatura cu temele pe care le doresc discutate in campania electorala, europenii au identificat urmatoarele prioritati: imigratie (mentionata de 50% dintre respondenti), economie (47%), combaterea somajului in randul tinerilor (47%), combaterea terorismului (44%) si protectia mediului (40%).
Temele prioritare identificate de romani sunt: economie (53%), combaterea somajului in randul tinerilor (44%), promovarea drepturilor omului si a democratiei (38%), protectia consumatorului si siguranta alimentara (36%) si protectia sociala (35%).
Comentand rezultatele sondajului, presedintele Parlamentului European Antonio Tajani a declarat: “Pe masura ce se finalizeaza detaliile acordului de retragere a Marii Britanii din UE, aceste rezultate evidentiaza a crestere a gradului in care beneficiile Uniunii Europene sunt apreciate pe continent. Cu toate acestea, mai sunt multe de facut. Continua cooperare si solidaritatea la nivelul UE sunt esentiale pentru a raspunde preocuparile cetatenilor europeni.”
Guy Verhofstadt, coordonatorul Parlamentului European pentru Brexit, a adaugat: „Faptul ca 51% dintre britanicii intervievati isi doresc sa ramana in UE ne aduce aminte in mod foarte clar de diviziunile profunde generate de decizia privind Brexit-ul si de necesitatea ca noi sa gasim o solutie pentru o relatie viitoare pe termen lung stransa si sustenabila, sub forma unui acord de asociere cuprinzator. In timp ce trebuie sa fim pregatiti pentru orice eventualitate, se pare ca un asa-numit Brexit dur sau un scenariu costisitor care implica neajungerea la un acord sunt putin dorite, atat in Marea Britanie, cat si oriunde altundeva in UE, iar eu sper ca aceasta situatie se va reflecta intr-un final in rezultatul negocierilor.”
Studiul a fost efectuat de catre Kantar Public, in perioada 8-26 septembrie 2018, prin metoda interviu fata in fata, pe un esantion de 27.474 de persoane la nivel european (1.007, in Romania).