Atentie: 80% dintre ofertele romanesti de Black Friday sunt false
anpcamenziblack fridaycumparaturi onlineshopping
In urma campaniei de Black Friday din 2017, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a dat amenzi in valoare totala de 122.000 de lei in urma campaniei de reduceri Black Friday din noiembrie 2017, desi vanzarile din acea perioada au ajuns la circa 900 de milioane de lei, iar Consiliul Concurentei a descoperit ca 80% dintre oferte erau ilegale.
Romania a preluat din Occident conceptul de Black Friday, care reprezinta o zi de vineri, in care oamenii beneficiaza de reduceri substantiale la diverse produse, de la haine, accesorii, la electrocasnice si chiar automobile.
Ofertele de Black Friday sunt foarte tentante, iar vanzarile din acea zi depasesc an de an asteptarile comerciantilor. Romanii par captivati de concept, insa, din pacate sunt pacaliti. Consiliul Concurentei a descoperit ca 80% dintre oferte;e campaniei de anul trecut erau ilegale.
In luna mai, Consiliul Concurentei a dat publicitatii un raport potrivit caruia comerciantii online nu respecta legislatia in timpul campaniilor de reduceri, acesta fiind un comportament generalizat.
Consiliul Concurentei a remarcat faptul ca pretul la care se aplica reducerea (pretul de referinta, care apare "taiat") afisat de comerciantii online era mai mare decat nivelul prevazut de lege pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate. In plus, la 20% din cazuri preturile erau chiar mai mari decat in mod obisnuit. Consiliul a transmis datele catre ANPC, care este autoritatea aflata in masura sa sanctioneze acest comportament ilegal.
ANPC a aplicat sanctiuni mult prea blande
Specialistii sunt de parere ca infractiuni de acest fel vor avea loc si in 2018, deoarece ANPC a aplicat amenzi mult prea mici.
Intrebati de masurile pe care le-a luat ANPC in urma raportului primit de la Consiliul Concurentei, reprezentantii institutiei au raspuns: "ANPC actioneaza in conformitate cu legislatia din domeniul protectiei consumatorilor respectiv Hotararea Guvernului nr. 700/2012 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (nu ca urmare a rapoartelor facute de alte entitati, autoritati)".
De asemenea, reprezentantii ANPC si-au propus ca in acest an sa aplice: ""monitorizarea, prin sondaj, a ofertelor si campaniilor promotionale pe parcursul anului 2018, la principalii retaileri care desfasoara campania Black Friday".
Ce recomanda ANPC cumparatorilor online
Reprezentantii ANPC indeamna cumparatorii online, dar si pe cei care merg in magazine obisnuite, sa fie mult mai vigilenti. Pentru cumparatorii online, ANPC recomanda ca acestia sa verifice, inainte de incheierea contractului, daca pe site operatorul economic ofera informatii corecte si precise cu privire la datele sale de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala etc.); caracteristicile esentiale ale produsului; pretul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, daca este cazul; modalitatile de plata si de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului; durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs; existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Totodata, e indicat ""Sa contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare, iar modul in care li se raspunde la aceste intrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozitatii vanzatorului. Este preferabil sa cumpere de la firme cunoscute sau care nu au comentarii negative din partea consumatorilor pe forumuri sau pe site-urile de evaluare a serviciilor", au continuat oficialii ANPC.
ANPC mai recomanda cetatenilor sa-si tipareasca conditiile de pe site-ul pe care efectueaza cumparaturile, pentru ca operatorul sa nu modifice ulterior informatiile.
"Sa fie atenti cand ofera detaliile cardului de credit sau de debit pe internet, sa verifice intotdeauna daca prelucrarea datelor se face prin protocol securizat, sa refuze tranzactia daca li se cere codul PIN", au adaugat reprezentantii autoritatii.
De asemenea, consumatorul trebuie sa stie ca, din momentul in care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile la dispozitie pentru a-l returna, fara a trebui sa invoce vreun motiv pentru a face asta.