Arta de a fi obiectiv e arta de a accepta criticile
feedbackcriticaechipaanalizaevaluarecritici
Aproape ori de cate ori cineva ne critica, avem tendinta de a reactiona destul de dur. Ne gandim imediat ca e imposibil ca ceea ce tocmai ne-a fost spus sa fie adevarat macar in procent de zece la suta. Reactionam defensiv si nu mai vedem nimic in fata ochilor in afara de acele cuvinte care par sa ne ameninte intreaga personalitate.
Prima reactie ar trebui sa fie una care sa ne opreasca… prima reactie. Sa ne oprim, mai exact, din a spune tot ce ne trece prin cap in secunda in care primim critica respectiva. Nu spun sa numaram pana la o suta, dar o pauza pentru a gandi inainte de a spune ceva ce am putea regreta mai tarziu se dovedeste binevenita in cele mai multe situatii.
In primul rand, vorbim aici de o critica transmisa sub forma de feedback cu privire la munca noastra. Ca manager, ca angajat, ca sef sau colaborator, raspunsul nostru in fata criticilor trebuie sa aiba la baza niste elemente comune care sa demonstreze ca stim cum sa facem fata unor situatii care nu sunt intotdeauna roz.
Dar ce inseamna, in fond, o critica la adresa muncii noastre? La fiecare evaluare, subliniez sau incercuiesc acele puncte care primesc calificative mai mici. Pe acelea stiu ca vreau sa le indrept. Chiar daca pare mai simplu sa nu iei nimic personal cand feedback-ul vine sub forma unui tabel tiparit si completat, sa intelegi ca trebuie sa tragi niste concluzii si sa apreciezi feedback-ul primit nu e o munca usoara pentru toata lumea.
Exista asteptari pe care superiorii si le stabilesc cu privire la munca pe care trebuie sa o indeplinim. In afara de asta, nimeni nu e perfect, iar in aceasta categorie trebuie sa nu uitam ca intram si noi.
E esential nu doar sa stim sa acceptam critica, ci sa stim sa ascultam, sa intelegem exact ce avem de facut mai departe deci sa descoperim lectiile si, in plus, sa fim de acord cu o parte dintre criticile primite.
Nu e un proces usor fiindca tine de foarte multe aspecte ale personalitatii noastre, insa si aceasta latura are un dezvat. Daca ignoram in mod repetat aceleasi critici, nu vom ajunge decat sa facem aceleasi greseli la nesfarsit.
Sa nu incepem sa criticam din prima secunda critica pe care cineva ne-o transmite e primul pas spre o ascultare sincera si o atitudine proactiva.
La masa criticilor, nu e loc de jocul orgoliilor. Sa vrei sa lasi de la tine pentru ca intreaga echipa sa functioneze mai bine e un semn nu doar de munca in echipa, ci de o trasatura de caracter care demonstreaza ca esti un om responsabil care isi asuma atat rezultate bune, cat si erorile.
Supunem deci unei analize chiar analiza pe care o primim noi. Si, intelegand lectiile, incercand sa vedem ce trebuie indreptat, imbunatatit, corectat, invatam si mergem mai departe cu abilitati care ne vor ajuta, fara indoiala, sa obtinem rezultate mult mai bune pe viitor.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online