Aproape toti romanii au fost afectati de pandemia de coronavirus dar cred ca vom scapa de ea pana la finele acestui an
romani pandemieproduse dezinfectantemasuri anticovid19dezinfectante de marcastudii frames
Dupa starea de urgenta, romanii au redevenit optimisti si cred ca vom scapa de pandemia de coronavirus pana la finele anului. 92% au fost afectati si cred ca cele mai eficiente masuri antivirus sunt folosirea mastii de protectie si a gelurilor dezinfectante. Acestea sunt principalele concluzii ale unui barometru de opinie comandat de Hygienium si realizat de companie de consultanta Frames.
Potrivit barometrului, 92% dintre cei chestionati au declarat ca au fost afectati in mare masura de pandemie, mai ales de restrictiile impuse de autoritati. Numai 6% nu au fost afectati, iar 2% nu au raspuns.
Intrebati cum s-au protejat in aceasta perioada, cei mai multi au indicat folosirea mastii sanitare, pe care, de altfel, 47% o considera cea mai eficienta masura impotriva coronavirusului COVID-19.
In afara de masca, romanii au apelat la produsele dezinfectante mai mult ca niciodata, 39% dintre ei considerand ca folosirea gelurilor dezinfectante si a altor produse de acest tip creeaza o bariera eficace in fata posibilei infectari.
Intrebati care cred ca este cea mai eficienta masura pentru a opri raspandirea coronavirusului, dincolo de masca de protectie si produsele dezinfectante, mentionate de majoritatea respondentilor, 9% au considerat drept importanta asigurarea unei igiene corespunzatoare, iar 5% au mentionat distantarea sociala drept o bariera importanta in prevenirea extinderii imbolnavirilor.
Dincolo de informatiile alarmante prezentate in spatiul public, romanii sunt, in general, optimisti in privinta evolutiei pandemiei.
Dovada este ca 67% sunt convinsi ca vom scapa de coronavirus pana la sfarsitul anului 2020, in timp ce 22% cred ca pandemia va dura mai mult timp.
De asemenea, 61% dintre respondenti considera ca sfarsitul pandemiei va fi asigurat de un vaccin, 22% considera ca imunizarea de masa va juca un rol important in aceasta evolutie, iar 12% estimeaza ca tehnologia si masurile de siguranta si securitate vor fi decisive in acest demers.
Cum s-au protejat romanii de Covid-19
Un capitol important al barometrului de opinie Frames&Hygienium a vizat modul in care romanii se comporta in aceasta perioada de pandemie, din perspectiva folosirii produselor dezinfectante.
Desi normele si protocoalele de securitate dispuse de autoritati au generat multe semne de intrebare, dovada parerile impartite in privinta claritatii acestora (44% le considera clare si precise in timp ce 42% sustin contrariul), cei mai multi dintre respondenti au folosit cel putin o metoda de protectie in aceasta perioada.
Dincolo de masca de protectie, promovata puternic la nivel social, dezinfectantii (geluri, spray-uri, etc.) si-au gasit un rol semnificativ in obiceiurile de consum, produsele dezinfectante pe baza alcool 70%, avizate de Ministerul Sanatatii, aflandu-se in prim-plan.
56% dintre respondenti au folosit produse dezinfectante de mai multe ori pe zi, iar 32% o singura data pe zi. 10% au folosit astfel de produse uneori, nu in fiecare zi, si numai 2% nu le-au folosit vreodata.
De asemenea, 48% le-au folosit la cumparaturi sau in alte zone de activitati sociale, 28% la serviciu si 21% acasa.
Intrebati de unde au cumparat produse si materiale dezinfectante, 53% au declarat ca le-au cumparat de la supermarket, hipermarket sau magazine mari, 21% de pe internet, 17% din farmacii si 9% din magazinul de proximitate.
Tot brandul face dezinfectantul bun
Cum aleg romanii produsele dezinfectante? Potrivit barometrului de opinie Frames&Hygienium, notorietatea brandului se afla in prim-plan.
39% dintre respondenti considera marca drept principalul element care face selectia la raft, in conditiile in care 58% dintre cei chestionati considera ca nu exista multe informatii despre compozitia materialelor dezinfectante, iar 72% considera oferta de pe piata drept insuficienta.
Intrebati cat de informati sunt despre compozitia materialelor dezinfectante, 23% au declarat ca ii intereseaza, in primul rand, efectul, nu compozitia, iar 19% au afirmat ca au informatiile esentiale.
Totodata, 23% aleg produsele de protectie sanitara in functie de pret, 21% se uita la specificatiile produsului, 11% aleg in functie de disponibilitatea produselor, iar 6% din alt motiv.
Intrebati cat de multumiti au fost de calitatea gelurilor dezinfectante si a produselor asociate, 52% dintre respondenti s-au declarat multumiti, iar 43% au reclamat calitatea neconforma a multor produse de pe piata.
“Pe fondul cererii semnificative de produse dezinfectante si al relaxarii conditiilor de achizitie si vanzare, pe piata si-au facut loc, din pacate, si de produse cu o calitate indoielnica.
Este vorba, in primul rand, de produse de import slabe calitativ, dar foarte ieftine. Pe de alta parte, in piata au intrat multe companii autohtone fara experienta in domeniu, care au inceput productia de astfel de produse, la un nivel calitativ inferior, generat de ingredientele folosite si solutiile tehnologice improvizate.
Este nevoie de o reglementare mai stricta a acestui domeniu important pentru siguranta si sanatatea publica, in scopul dezvoltarii unei oferte competitive pe piata’’, afirma consultantul economic Adrian Negrescu, managerul Frames.
Barometrul de opinie a fost realizat in perioada 29 iunie - 2 iulie 2020, online si prin telefon, pe un esantion de peste 2.500 de persoane, cu varste cuprinse intre 21 si 70 de ani, reprezentativ din punct de vedere geografic, la nivel national. Principalele atribute ale focus-group-ului: persoane active, angajati, manageri, antreprenori, cu studii medii (43%) si superioare (57%), participanti activi la viata sociala.