Anul acesta, Mos Craciun e mai sarac: cat au de gand sa cheltuie romanii pe cadouri
craciun 2021black friday 2021
Bugetul pentru cadourile de Craciun din acest an este mai auster, in ton cu vremurile pe care le traim. Cea mai mare parte a banilor romanilor vor merge pe facturile la energie electrica, gaze naturale si intretinere, motiv pentru care sub brad vor fi ceva mai putine daruri, insa stim cu totii ca gestul conteaza.
Un studiu recent efectuat in Romania arata ca, anul acesta, fiecare roman va cumpara cadouri in medie pentru alte cinci persoane, bugetul alocat pentru ele fiind mai mic decat in 2020 si majoritatea celor ce vor face cadouri vor apela la cumparaturile online.
O analiza a celor de la Compari.ro ne arata ca bugetul mediu pentru cadourile de Craciun din 2021 este de 910. Va mentionam faptul ca acest studiu a fost realizat pe un esantion de 1.627 de persoane, utilizatorii de internet din Romania.
Prin urmare, bugetul pentru cadouri din 2021 e mai mic cu aproximativ 17% fata de 2020. Cheltuielile pentru cadourile de Craciun pot ajunge chiar pana la un sfert din venitul mediu lunar net pentru o gospodarie.
In medie, romanii vor aloca 180 de lei pentru un cadou
In 2021, valoarea medie cheltuita pentru un cadou va fi de aproximativ 180 de lei, cu 40 de lei mai putin decat anul trecut.
"Acest lucru nu este, totusi, atat de surprinzator avand in vedere faptul ca venitul mediu lunar net al unei gospodarii a scazut usor fata de 2020 (-8%). Prin comparatie insa, incercam sa stabilim bugetul pentru cadourile de Craciun astfel incat sa nu schimbam drastic valoarea cadourilor", explica autorii studiului.
Romanii restrang cercul de oameni carora le ofera cadouri
Spre deosebire de perioada de dinaintea izbucnirii crizei sanitare, cand romanii daruiau cadouri in medie la 10-11 persoane, acum cercul acestora este mult mai redus, la aproximativ 5 prieteni sau membri apropiati ai familiei.
Anul acesta, principalul grup de persoane care va primi cadouri vor fi apropiatii: 64% dintre respondenti intentioneaza sa cumpere un cadou pentru partener, sot sau sotie, in timp ce 52% intentioneaza sa cumpere un cadou pentru copiii, 49% pentru mame si 32% pentru tati. In acelasi timp, Craciunul nu e complet fara bucuria copiilor: aproape 28% din cei 910 lei alocati sunt destinati cadourilor pentru copii.
Ce cadouri fac romanii in al doilea Craciun pandemic
Pe fondul crizei sanitare actuale, s-a schimbat si gama de produse de top achizitionate in perioada Craciunului, intrucat in urma cu un an primele trei categorii de cadouri au fost articolele vestimentare (42%), telefoanele mobile, tabletele si accesoriile (35%) urmate de produsele de amenajare a locuintei si bricolaj (32%).
Anul acesta, categoria de imbracaminte si-a pastrat primul loc in clasamentul popularitatii (48%), insa produsele electronice destinate divertismentului au urcat pe locul al doilea (42%, fata de 20% in 2020), iar telefoanele mobile, tabletele si accesoriile au scazut la 39%, ajungand pe locul al treilea.
Comertul online va fi la mare cautare, nu la fel de mult ca in 2020
Studiul mai scoate la iveala faptul ca romanii nu si-au pierdut anul acesta apetitul pentru comertul electronic, dar ca volumul cumparaturilor efectuate pe internet va fi mai mic de Craciunul acesta, comparativ cu anul trecut.
Concret, mai putini cumparatori decat anul trecut au de gand sa cumpere cadouri din magazinele online in perioada sarbatorilor (66% in 2021, fata de 74% in 2020), in timp ce mai multi cumparatori planuiesc sa cumpere din centre comerciale si mall-uri (51% in 2021 fata de 46% in 2020), sau din magazine traditionale, magazine specializate si supermarketuri (31% in 2021 fata de 26% in 2020).
Deficitul de marfa si cresterea preturilor, cea mai mare provocare pentru comert in 2021
Cea mai efervescenta si mai aglomerata perioada din fiecare an pentru comercianti este in ultimele 6-8 saptamani inainte de Craciun, cand au loc si promotiile de
Black Friday. Cu toate acestea, in acest an, ar putea fi o idee buna sa incepem sa cumparam cadouri cat mai curand posibil, deoarece lipsa drastica de stocuri si cresterea preturilor au afectat comertul inca de la inceputul anului. Acest lucru s-a observat in special pe piata produselor tehnice, cauzate de incetinirea productiei din Asia, ca o consecinta directa a pandemiei, care a afectat transportul maritim international. De asemenea, merita mentionat ca pentru multe categorii de produse exista optiuni limitate.
In concluzie, acest sezon de Craciun poate fi mai scump si mai modest in ceea ce priveste promotiile si gama de produse fata anul trecut. In acelasi timp, se asteapta ca promotiile de Black Friday sa se extinda pe parcursul intregii luni noiembrie.
Citeste si: Buletinul de Bucuresti - din nou un lux. Scumpirile la apartamente au atins maximul ultimului deceniu