ANAF si ITM pleaca in controale la firme: urmeaza valuri de verificari. Ce cauta inspectorii, concret
controale anaf 2022itmcontroale itminspectii fiscalemunca la negru
Incep ample controale la nivel national, pentru identificarea muncii nedeclarate si subdeclarate in cadrul companiilor. Domeniile cele mai vizate de controalele comune ANAF – ITM sunt sectorul constructiilor, cel al transporturilor rutiere, al serviciilor de protectie si paza, service auto sau comert.
Incepand cu jumatatea lunii martie,
controalele asupra operatorilor economici vor fi intensificate, conform Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF). Aceasta deruleaza o campanie comuna cu organele de control din cadrul Inspectiei Teritoriale a Muncii (ITM), pentru identificarea companiilor care incalca legea, iar munca nedeclarata este principala tinta a autoritatilor, fenomen prin care este prejudiciat bugetul de stat, conform unei analize ONV LAW.
Pe de alta parte, autoritatile fiscale intentioneaza sa combata si munca subdeclarata, denumita si „munca la gri”, prin care sunt disimulate remuneratiile nete acordate salariatilor, acestea fiind in realitate mai mari fata de cele stipulate in documentele financiar – contabile.
La nivel national, doar in saptamana 25 februarie – 03 martie, au fost efectuate 2.642 de astfel de controale, potrivit raportarilor Inspectiei Muncii, iar cuantumul amenzilor se ridica la 2.656.100 de lei. Cele mai frecvente abateri constatate de organele de control au fost:
-
primirea la munca a unei persoane fara incheierea unui contract individual de munca;
-
primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor de munca part-time;
-
neacordarea sporurilor de repaus saptamanal, spor de noapte, lipsa compensarii cu zile libere sau spor pentru munca prestata in zile de sarbatoare legala;
-
nerespectare masurilor organizatorice sau de igiena pentru prevenirea infectarii cu virusul Sars-Cov-2;
-
lipsa revizuirii evaluarii riscurilor in contextul infectarii cu noul coronavirus.
Potrivit raportarilor Consiliului Fiscal, in Romania, circa 1,4 milioane de persoane lucreaza fara forme legale. Domeniile, in care aceste fenomene sunt tot mai des intalnite, sunt constructiile, serviciile de protectie si paza, in randul atelierelor auto sau comert.
“Nu in ultimul rand, persoanele care desfasoara activitati fara forme legale nu pot beneficia de protectie sociala", declara Av. Lorena Ciobanu, Partener in cadrul ONV LAW.
Organele abilitate pot sista activitatea locului de munca in cazul in care constata abateri de la lege. Si aceasta pana cand angajatorul dovedeste ca a platit amenda contraventionala sau a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii prin incheierea unui contract individual de munca sau inregistrarea in REVISAL.
Recomandari practice pentru companii:
Specialistii ONV LAW au intocmit o lista cu recomandari esentiale pentru angajatori, in contextul inspectiilor anuntate:
-
Companiile trebuie sa aiba bine organizata intreaga documentatie, inclusiv dosarele de personal, sa fie la zi cu evidentele tinute si cu indeplinirea obligatiilor declarative si de plata.
-
Acestea trebuie, de asemenea, sa colaboreze cu inspectorii, punand la dispozitie cu promptitudine informatiile si documentele solicitate, intr-o maniera ordonata si facil de inteles, iar personalul responsabil sa fie disponibil pentru a furniza orice explicatii necesare.
-
Atitudinea cordiala, binevoitoare, in vederea clarificarii oricaror aspecte sesizate, este esentiala.
-
De asemenea, la finalul actiunii de inspectie fiscala, companiile trebuie sa dea curs posibilitatii de formulare a unei opinii fata de concluziile inspectiei sau participare intr-o audienta.
-
In cazul in care se considera ca eventuale masuri sau sanctiuni dispuse in urma inspectiilor efectuate de autoritatile competente sunt nefundamentate, companiile trebuie sa contacteze in cel mai scurt timp specialistii pentru a se asigura ca se respecta termenul de contestare.