Alexander Weigl, Presedinte ABSL Romania: Un manager trebuie sa fie axat pe performanta, sa inteleaga clientii si business-ul lor
alexander weiglabslabsl romaniahpsuccesservicii pentru afaceri
Association of Business Service Leaders in Romania (ABSL) - Asociatia Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din Romania - este o organizatie care reprezinta sectorul serviciilor pentru afaceri. ABSL cuprinde companii de renume, care au afaceri in segmente precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).
ABSL Romania are ca scop extinderea BSS (Business Service Sector) si transformarea acestuia intr-un motor complet de crestere pentru economia romaneasca. Obiectivele sunt indraznete si ABSL precizeaza ca pot fi indeplinite doar prin colaborarea in industrie si implicarea autoritatilor si grupurilor interesate in dezvoltarea pilonilor operationali.
Presedintele ABSL in Romania este
Alexander WEIGL. Alexander are o experienta internationala solida in functii tehnologice si administrative. La sfarsitul anului 2012, Alexander Weigl a devenit Director Business Process Consulting and Re-engineering, coordonand numeroase proiecte globale de reinginerie a proceselor de afaceri.
Anterior, Alex a fost Managing Director al HP Global e-Business Operations Center Bucharest SRL in Romania. GeBOC este un centru BPO & Shared Service cu peste 3.000 de angajati. Printre servicii se numara managementul financiar, managementul serviciilor si achizitiilor, operatiunile de vanzare, de telesales, marketing support si managementul lanturilor de aprovizionare.
Din echipa de management a ABSL Romania mai fac parte: Vivek Bakshi (General Manager - International Operations (Europa) - Wipro Technologies), Catalin Iorgulescu (Managing Director, WNS Romania), Florin Grama (Site, Group & Business Manager Commercial Technical Services, Customer Services & Support - Microsoft Romania), Daniela Vasilescu (Vice President for Operations - Genpact) si Giulio Medda (General Manager, Office Depot Service Center in Cluj-Napoca).
Recent, Alexander Weigl, presedintele ABSL in Romania, a acordat un amplu interviu pentru MANAGER.RO. "Sectorul serviciilor pentru afaceri este un important angajator in Romania. In total, peste 60.000 de persoane sunt angajate in acest sector, dintre care 25% in companii membre ABSL", precizeaza Alexander Weigl.
ABSL reuneste companii de renume din industria serviciilor pentru afaceri. Ce este Asociatia Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din Romania si care este scopul acesteia?
Asociatia Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din Romania este cea mai importanta organizatie care reprezinta sectorul de servicii pentru afaceri din Romania si care reuneste cele mai mari companii de profil din domeniile Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Outsourcing IT (ITO) si Cercetare si Dezvoltare (R&D). ABSL Romania are ca scop dezvoltarea si transformarea industriei serviciilor pentru afaceri si transformarea acesteia intr-o parte integranta a cresterii economice din Romania prin intermediul colaborarii cu industria si prin implicarea autoritatilor si grupurilor interesate.
Scopul ABSL Romania este de a sprijini dezvoltarea pe termen lung si cresterea dinamica a sectorului de servicii pentru afaceri si, in acelasi timp, de a mari nivelul de atractivitate al Romaniei pentru investitii si pentru dezvoltarea de proiecte de outsourcing si offshoring. ABSL doreste sa intensifice interactiunea si colaborarea la nivel de industrie, prin facilitarea schimbului de cunostinte, experienta si bune practici dintre companiile din acest sector. ABSL sprijina antreprenoriatul si practicile de business avansate, evalueaza oportunitatile legislative de imbunatatire si ajuta la adaptarea cerintelor de business prin recomandarea de schimbari in sistemul educational din Romania. Asociatia colaboreaza cu autoritatile locale si centrale si cu comunitatea de business, cu scopul de a oferi sprijin pentru investitiile reciproce si de a intari implicarea in comunitatile locale.
Prioritatile si activitatile ABSL sunt acelea de a dezvolta dialogul si colaborarea in industrie, de a alinia prioritatile privind dezvoltarea pe termen lung si de a actiona ca un punct de referinta pentru industrie, de a aprofunda si consolida relatiile cu autoritatile si cu sistemul educational si de a consolida o imagine pozitiva a sectorului prin contributia pe care o are in economie.
ABSL reuneste cele mai mari organizatii de profil regionale si internationale din sectorul de servicii de afaceri, precum Genpact, GRS, HP, Luxoft, Microsoft, Office Depot, Stefanini, TELUS International, Wipro, WNS, Accenture, APT, Process Solutions, Societe Generale European Business Services, UCMS Group, ACCA, Fine Law, I.Future, Jones Lang LaSalle, KPMG, McCann PR, Mikomax si Skanska.
In octombrie 2012, momentul lansarii ABSL in Romania, ati declarat ca piata prezinta numeroase oportunitati pentru investitii si doriti sa o promovati ca destinatie atractiva pentru outsourcing. In ce masura v-ati atins obiectivul si ce urmeaza in viitor?
Romania este o piata foarte atractiva pentru sectorul de servicii pentru afaceri in general, si pentru industria de outsourcing in particular, fara sa tinem cont de faptul ca exista inca limitari inerente unei economii in tranzitie cum este Romania. Industria atrage cele mai importante organizatii din toata lumea, si s-a extins puternic in ultimii ani pe masura ce jucatorii cheie din industria globala au intrat pe piata din Romania sau a dezvoltat operatiuni locale deja existente in principalele orase din tara. Capitalul strain a fost, si este in continuare, modul principal prin care companii din industrie, cu precadere din SUA, Franta sau Germania, principala sursa de investitii in sectorul serviciilor pentru afaceri din Romania.
Misiunea ABSL este de a accelera dezvoltarea industriei si pot sa confirm ca toti membrii ABSL au planuri de extindere pentru urmatorii ani, prin marirea bazei de date a clientilor, prin completarea portofoliului de activitati sau ambele. Inca de la lansare, Asociatia Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din Romania a sprijinit investitorii straini interesati sa interactioneze cu companiile care desfasoara activitati in sectorul serviciilor pentru afaceri de pe plan local,evaluand oportunitati de investitii si de lansare a activitatilor, si s-a dedicat in asigurarea de colaborari stranse si parteneriate strategice cu jucatori cheie din industrie.
Mai mult, ABSL se concentreaza in mod constant asupra strategiei de dezvoltare pe termen lung a Romaniei cu implicatii asupra industriei de servicii pentru afaceri si a construirii de abilitati si cunostinte de care industria are nevoie in urmatorii trei ani pentru a atrage investitii straine. In ultimii doi ani, am inregistrat o crestere continua a numarului de membri, sustinatori si parteneri care impartasesc obiectivele noastre de dezvoltare a industriei de servicii pentru afaceri din Romania.
Ce impact are industria de servicii pentru afaceri de tip shared services (BPO, BPM, outsourcing IT si altele) asupra economiei?
Sectorul de servicii pentru afaceri reprezinta una dintre industriile cu cele mai rapide cresteri din Romania, urmand tendintele intalnite in tarile din Europa Centrala si de Est. Acest sector are o contributie importanta la exporturile Romaniei, intrucat este in sine o industrie compusa in proportie de peste 90% din export de cunostinte, confirmand astfel abilitatile puternice si expertiza disponibile pe plan local. De asemenea, sectorul contribuie in egala masura la piata muncii din Romania, insumand peste 60.000 de oameni angajati in companii de servicii pentru afaceri, precum si la dezvoltarea resurselor umane, cea mai mare parte din forta de munca angajata in aceasta industrie fiind formata din tineri profesionisti aflati la inceput de cariera.
Nu in ultimul rand, fiind o industrie care inregistreaza cresteri inclusiv in perioade de recesiune, sectorul servicii pentru afaceri din Romania a avut o evolutie importanta in ultimii ani, sprijinind implicit intreaga economie locala.
Cate locuri de munca genereaza industria amintita in Romania si care ar fi valoarea pietei?
Sectorul serviciilor pentru afaceri este un important angajator in Romania. In total, peste 60.000 de oameni sunt angajati in acest sector, dintre care 25% in companii membre ABSL.
Intreaga industrie de servicii pentru afaceri este estimata la 1,2 miliarde de euro in 2013, din care segmentele BPO si outsourcing IT detin aproape jumatate, in timp ce restul revine segmentului de Shared Service Centers (SSC). Conform unui sondaj realizat de KPMG la solicitarea ABSL, 20 dintre cei mai importanti jucatori ai industriei intre care mai mult de jumatate membri ABSL, reprezentand sub 10% din numarul total de companii operationale in acest domeniu pe plan local, au generat intre 185 si 260 de milioane de euro din cifra de afaceri a industriei in 2013.
Cum se situeaza Romania la nivel de servicii pentru afaceri de tip shared services, comparativ cu alte tari (de exemplu, cu Polonia)?
Romania ocupa locul doi in Europa Centrala si de Est si locul noua la nivel global in randul celor mai atractive destinatii de outsourcing pentru sectorul de servicii pentru afaceri, urmand tendintele de dezvoltare din majoritatea tarilor europene. Mai mult, industria este una dintre cele mai dinamice din Romania, cu un real impact asupra economiei locale. In Polonia, de exemplu, industria este de doua ori mai mare comparativ cu Romania, sectorul serviciilor pentru afaceri fiind a doua cea mai importanta industrie dupa minerit.
Care sunt cele mai importante ramuri ale industriei, vitale pentru buna dezvoltare a unei companii?
Sectorul de servicii de servicii pentru afaceri ofera o gama larga de servicii precum customer support, finante si contabilitate, aplicatii si dezvoltare software, call center-uri, servicii bancare si servicii de infrastructura in IT. Portofoliul de servicii pentru afaceri este extrem de vast si include orice servicii ar putea avea nevoie o companie in activitatea sa, de la achizitii, servicii adminstrative, colectare de creante, resurse umane, logistica, marketing, testare, management de documente, cercetare si analiza, precum si, in unele cazuri, servicii de audit, consultanta si servicii de transformare a proceselor de lucru.
La nivel local, s-au dezvoltat numeroase companii cu profil IT&C. In ce masura colaborati cu acestea?
ABSL este deschisa colaborarilor cu alte companii care impartasesc aceleasi obiective din industria IT&C, dar si din alte domenii, avand printre membri companii importante din IT&C, precum Microsoft sau HP. Credem ca dialogul si colaborarea la nivel de industrie faciliteaza schimbul de cunostinte, experienta si bune practici intre companiile din domeniu si sustin dezvoltarea sectorului de servicii pentru afaceri din Romania.
In ce directie estimati ca se va indrepta economia romaneasca in 2015, mai ales din punct de vedere al dezvoltarii afacerilor si serviciilor pentru companii?
Peisajul economic romanesc s-a stabilizat, insa este dificil sa facem previziuni cu privire la economia locala din anul urmator. Sectorul de servicii pentru afaceri este estimat sa creasca in urmatorii ani, ca urmare a planurilor ambitioase de dezvoltare pe care multi dintre jucatorii cheie de pe piata le au. Conform studiului realizat de KPMG pentru ABSL in randul a 20 dintre cele mai importante companii din aceasta industrie, aproximativ trei sferturi din respondenti se asteapta la o crestere de 30% a numarului de angajati pentru urmatorii trei ani, in timp ce toate companiile incluse in studiu se asteapta la cresteri importante ale afacerilor in urmatorii ani.
Povestiti-ne cate ceva despre provocarile si satisfactiile functiei de DMT (Director Marketing Transformation) in cadrul gigantului HP.
Pozitia de Director Marketing Transformation din cadrul HP mi-a oferit oportunitatea de a ma dezvolta atat personal, cat si profesional. Oamenii asociaza marketing-ul cu creativitatea, nicidecum cu un departament care optimizeaza activitatile de marketing prin rigurozitate si procese clare de management. Noi am reusit intotdeauna sa venim cu imbunatatiri semnificative, sa crestem vizibilitatea si sa aducem beneficii importante in activitatile de marketing pentru cresterea cererii de produse si servicii HP tocmai prin implementarea unor strategii si procese riguroase. Impreuna cu echipa globala de consultanti seniori si project manageri pe care o conduc, ne propunem permanent obiective ambitioase pentru simplificarea, standardizarea si optimizarea marketing-ului.
Ce sfaturi aveti pentru managerii romani aflati in cautarea unei retete de succes pentru companiile lor?
Sunt de parere ca nu exista o reteta standard pentru succes. Industria serviciilor de business este mult prea dinamica pentru a urma reguli, iar un manager trebuie sa se adapteze constant pentru a face fata domeniului in continua miscare. Mai mult, consider ca un manager trebuie sa aiba abilitati de management foarte bine dezvoltate, de comunicare si management al fortei de munca, sa fie axat pe performanta si, cel mai important, trebuie sa inteleaga clientii si business-ul lor, anticipand necesitatile acestora, astfel incat sa le aduca valoare adaugata si sa sustina dezvoltarea operatiunilor acestora.