Afaceri deschise in pandemie. Ce trebuie sa ai in vedere daca te lansezi acum in business
afaceribusiness
Pandemia ne aduce tuturor in atentie fragilitatea relatiilor profesionale pe care le credeam, inainte de criza sanitara, aproape indestructibile. Nu ne imaginam ca, peste noapte, industrii intregi pot ajunge in colaps, mii si zeci de mii de oameni fara locuri de munca, sau in somaj.
Totusi, s-a intamplat. Si tuturor ne-a trezit dorinta de a ne lua o plasa de siguranta pe viitor, de a ne construi ceva mai sigur pe plan profesional. Daca te-ai gandit la asta, probabil ca ai ajuns deja la concluzia ca trebuie sa iti deschizi o afacere.
Sa fii propriul tau sef, ca doar asa nu te poate da nimeni afara, nu?
Daca ai de gand sa initiezi un business in pandemie, trebuie sa tii cont de cateva reguli simple, pentru a te asigura, in primul rand, ca nu iti irosesti banii, ca nu risti mult intr-o perioada de maxima incertitudine, dar si ca, dupa ce va trece criza, vei ramane tot in piata.
Trebuie sa ai in vedere:
1. Contextul lipsit de predictibilitate
In acest moment, marile companii se confrunta cu o lipsa acuta de predictibilitate. Managerii nu isi pot construi planuri de actiune pe termen lung, pentru ca, desfasurarea activitatii in toate domeniile depinde, intr-o masura semnificativa, de evolutia crizei sanitare. Iar aceasta evolutie poate sa se indrepte in absolut orice directie, desi traim cu speranta ca, prin campaniile de vaccinare demarate, ne indreptam, totusi, spre o normalitate. Insa nu exista garantii in acest sens.
2. Nu te lasa influentat de cererea crescuta artificial in anumite sectoare
Poate ca, vazandu-ti vecinii cum se ingramadesc la supermarket sa cumpere hartie igienica te gandesti ca poti da lovitura daca iti deschizi o afacere in zona asta. Ceea ce s-ar putea sa fie gresit. Cererea crescuta acum pe piata pentru anumite produse vine pe fondul unui moment de criza, efemer, in cele din urma. Pandemia nu va dainui vesnic, prin urmare, dezinfectantul de maini si hartia igienica vor reveni la vanzarile de dinainte de criza.
3. Fii atent la schimbarile de azi care maine vor deveni noua normalitate
Pandemia este o criza si, la fel ca orice alta criza, ea naste oportunitati. Si aceasta criza naste oportunitati, iar una dintre ele este accelerarea digitalizarii. Acesta este un trend care acum "bubuie", dar care va continua sa fie la mare cautare a la longue.
Daca ai abilitati in zona de IT, sau fonduri si cunostinte necesare si vrei sa iti lansezi o afacere, acest domeniu se va bucura pe termen lung atat de cerere din piata, cat si de sustinere fiscala din partea statului, oportunitatile de dezvoltare fiind nelimitate.
4. Extrage un element din "noua normalitate" si valorifica-l
Daca digitalizarea e noua normalitate, asta nu inseamna ca trebuie sa te apuci sa predai cursuri de programare, trebuie sa iti nisezi business-ul si sa il adaptezi tehnologiei.
De exemplu, iti poti deschide un laborator de patiserie. Dar daca nu va avea vizbilitate in online, foarte probabil ca sansele tale de amortizare a investitiei sa tinda catre zero. Despre dezvoltare nici nu mai vorbim.
Prin urmare, foloseste digitalizarea si tehnologia in avantajul tau.
5. Pleaca la drum riscand mai multi bani in automatizare, decat in capitalul uman
Daca riscurile ridicate pe fondul lipsei de predictibilitate nu te sperie si vrei sa pornesti la drum acum cu o afacere, sa presupunem, un start-up care confectioneaza haine pentru motociclisti, investeste in automatizare.
Procesele automate pot fi realizate de masinarii, la standarde de calitate mult mai mari, mai rapid si eficient. Investitia initiala va fi mai mare, insa, paradoxal, in caz ca business-ul nu merge, nu vei iesi in pierdere, fiindca tehnologia este valorificabila, in timp ce angajatii isi vor cere drepturile salariale, indiferent daca tu ai iesit pe profit sau in pierdere.
Pe de alta parte, daca merge, din nou vei fi salvat de robotii care isi fac treaba fix asa cum ii programezi si iti vor onora comenzile conform planului de lucru.
6. Contruieste-ti asteptari realiste
Titulatura de manager al propriei afaceri nu iti umple de la sinele buzunarele cu bani, nici nu iti usureaza prea tare viata. Ba din contra. Am putea spune ca, odata cu aceasta, vin responsabilitatile mult mai mari, pentru ca totul depinde de tine, sau nu, si e frustrant cand ai un esec din cauza propriilor erori si dureros cand esti neputincios in fata greselilor altora care te afecteaza si pe tine.
Trebuie sa iti contruiesti asteptari realiste, atat de la tine, cat si de la parteneri, dar mai ales de la cifre. Daca arunci o privire peste biografiile magnatilor lumii nu vei gasi nici macar o poveste despre cum a facut primul milion in primele 3 luni de afaceri.
E vorba de multa munca, de sacrificii, de inspiratie ... de putina sansa, dar, mai ales, de timp!