Administratia se digitalizeaza. Noi masuri intra in vigoare. Ce trebuie sa stie contribuabilii despre SPV, SAF-T si PATRIMVEN
spvsaftepatrimver
Ministrul Finantelor, Dan Vilceanu, a vorbit marti despre noile masuri care vor intra in vigoare in perioada urmatoare si care fac parte din strategia guvernamentala de digitalizare a administratiei, cu scopul eficientizarii serviciilor pentru cetateni.
Una dintre masurile cele mai importante vizeaza
obligativitatea contribuabililor de a se inscrie in Spatiul Privat Virtual (SPV), insa aceasta nu este singura noutate prezentata de ministrul de Finante.
Conform legislatiei actuale, profesionistii au obligatia de a se inscrie in SPV doar daca veniturile lor cumulate depasesc anual pragul de 12 salarii minime pe economie.
Insa, conform unui recent proiect de lege de modificare a Codului fiscal, persoanele fizice ce desfasoara activitati independente vor avea obligatia de a se inscrie in Spatiul Virtual Privat (SPV), indiferent de veniturile pe care le castiga in calitate de profesionisti.
"Contribuabilii pentru care se adopta obligativitatea inrolarii in SPV sunt persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare", prevede initiativa legislativa.
Ministrul Finantelor a explicat noutatile ce vor fi implementate in sistem
"Am sa incep prin a va expune masurile privind digitalizarea administratiei. Ma refer in primul rand la implementarea conceptului SAF-T, fisier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil la organul fiscal, intr-un format standardizat de date.
E o forma de control simplificat, schimb standard de date cu ANAF prin care eficientizam aceasta activitate si se va reduce costul conformarii. Vom asigura transparenta si va creste gradul de incredere intre organul fiscal si contribuabil. Proiectul va intra in testare de la 1 septembie si va fi operationalizat sistemul pentru mari contribuabili, pentru inceput, de la 1 ianuarie 2022.
O sa avem obligativitatea inrolarii autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public din administratia centrala si locala in sistemul informatic propriu al Ministerului Finantelor si ANAF numit PATRIMVEN. Vor intra in acest sistem institutiile publice si Ministerul de Finane. Exista un avantaj net pentru contribuabil deoarece sunt situatii in care un contribuabil trebuie sa ia o adeverinta de la ANAF s-o duca la Primarie. Odata cu implemetarea sistemului, institutiile comunica intre ele si scutim contribuabilul de a face drumuri inutile. Masura se aplica de la 1 martie.
Alta masura e obligativitatea inrolarii in sistemul de comunicare electronica dezvoltat de Ministerul Finantelor, ANAF, respectiv Spatiul Privat Virtual, a persoanelor juridice, asocierilor si alte entitati fara personalitate juridica, precum si a persoanelor fizice care desfasoara o profesie liberala sau o activitate economica in mod independent. Inrolarea asigura o comunicare si un mod de lucru 24 din 24 de ore cu administratia fiscala. Reprezinta o eficientizare clara a modului in care cetateanul interactioneaza cu organul fiscal.
Daca ai o activitate independenta, e de ajuns sa descarci declaratia si s-o postezi in Spatiul Privat Virtual, vei primi decizia de impunere si-ti vei plati taxele conform deciziei, fara sa te mai prezinti la organul fiscal si sa stai la coada. Si aceasta masura se aplica de la 1 martie 2022", a declarat ministrul Dan Vilceanu.
Citeste si: Atentie, contribuabili! Veti primi decizie de impunere de la ANAF, daca ati beneficiat de somajul tehnic si nu ati depus Declaratia Unica