Acum CHIAR scapam de BIROCRATIA INFERNALA: ce trebuie sa stii, daca ai drum la institutiile statului
debirocratizareinterconectare baze datesistemul national de interoperabilitate
La inceputul lunii, presedintele Iohannis a promulgat Legea de completare a OUG nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale. Este vorba despre Legea prin care institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale sau locale nu mai au voie sa solicite persoanelor fizice si juridice, pentru solutionarea unui serviciu public, copii dupa avize sau alte documente emise de institutii publice sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale.
Astfel, institutiile publice vor fi obligate sa-si dezvolte baze de date interconectate si proceduri simplificate de interogare a acestora.
Se pare ca lucrurile se misca deja bine in directia prevazuta de lege, intrucat Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei (ADR) a lansat, ieri, Sistemul National de Interoperabilitate (SNI), platforma care va interconecta, pentru prima data, bazele de date ale administratiei publice din Romania.
SNI poate fi accesat de institutiile interconectate in sistem, fiecare avand un modul specific de acces. Cetatenii pot accesa SNI la adresa https://cetatean.gov.ro.
SNI este prima platforma online realizata integral de catre expertii IT ai ADR, cu sprijinul companiilor Modex si Integrisoft. SNI isi propune sa fie baza tehnica a procesului de digitalizare, prin deblocarea accesului la datele din sistemele informatice guvernamentale.
Scopul SNI este de a interconecta sistemele informatice ale administratiei publice de la nivel local si central, precum si datele asociate acestor sisteme, intr-un mod in care datele pot fi partajate, indiferent de tehnologia folosita in constructia sistemelor si indiferent de tipul bazelor de date folosite.
Accesul la datele partajate prin SNI se face exclusiv prin conectori de tip API - Application Programming Interface, concept care desemneaza instrumente software ce permit mai multor aplicatii sau sisteme informatice sa comunice si sa schimbe date intre ele.
Semnatura electronica pentru cetateni
SNI contine si o componenta de autentificare si autorizare a partilor. Cetatenii sunt identificati si autorizati prin semnatura electronica in procesul de solicitare, respectiv generare a datelor si documentelor. De asemenea, notarii publici au acces la sistem si vor putea verifica, in perioada urmatoare, certificatul de atestare fiscala cand cetatenii se prezinta in fata lor pentru a incheia contractele de vanzare-cumparare.
"Interoperabilitatea este baza infrastructurii digitale a Romaniei si temelia administratiei publice de nivel european. Am lansat pentru cetateni primul flux de interoperabilitate din Romania, primul pod pe care ADR l-a construit pentru interconectarea sistemelor informatice insulare ale sectorului public.
Prin acest prim flux, am interconectat bazele de date ale Directiei Locale de Taxe si Impozite a Sectorului 6 din Bucuresti si ale Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania. In continuare, obiectivul nostru este de a facilita accesarea bazelor de date din sectorul public printr-o singura interfata.
Pe parcursul anului trecut, 12 milioane de certificate de atestare fiscala au fost solicitate in toata tara. In acest prim flux, platforma SNI va genera, la cerere, certificatele de atestare fiscala.
Inainte de a fi digitalizat, fluxul obtinerii documentelor a fost optimizat prin inlaturarea factorului uman, asigurandu-se un proces automatizat, rapid si sigur. Prin extinderea si utilizarea acestei solutii digitale, toti romanii vor fi scutiti de deplasarea catre directiile de taxe si impozite locale pentru obtinerea certificatului de atestare fiscala necesar instrainarii bunurilor", a precizat presedintele ADR, Octavian Oprea.
Ghidul de utilizare al platformei SNI de catre cetateni este disponibil in format PDF aici.