6 pasi simpli pentru scrierea procedurilor operationale

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
6 pasi simpli pentru scrierea procedurilor operationale
6 pasi simpli pentru scrierea procedurilor operationale
de Redactia Manager la 12 Nov. 2021
Urmareste-ne pe Google News
procedura operationalabeneficiisistem de management

Pentru a avea succes in afaceri, unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poate face orice companie este sa se organizeze eficient. Abordarea dezorganizata a activitatilor de zi cu zi poate conduce la multiple consecinte neplacute si costisitoare, de la pierderea productivitatii la fluctuatia mare de personal si costuri ridicate pentru procesele de recrutare si onboarding.


Dezorganizarea din interiorul unei companii este cauzata, adesea, de faptul ca personalul nu detine cunostintele sau instrumentele necesare pentru a-si indeplini sarcinile intr-un mod eficient. Pentru a preveni sau a rezolva problema dezorganizarii, este esential ca orice companie sa isi documenteze cu acuratete politicile si procesele interne si sa transmita aceste cunostinte, mai departe, angajatilor sai.

O metoda practica in acest sens este crearea de proceduri operationale. Procedurile operationale sunt instructiuni scrise care detaliaza, pas cu pas, modul in care ar trebui sa se desfasoare diferite activitati din cadrul unei organizatii, indiferent ca vorbim despre o firma de dimensiuni mici sau de o companie cu sute de angajati.

Pe langa organizarea mai eficienta a activitatilor, utilizarea procedurilor operationale aduce multiple alte beneficii unei companii. Pe scurt, printre cele mai importante beneficii se numara:

  • pastrarea si transmiterea facila a cunostintelor organizationale;

  • implementarea rapida a policilor companiei;

  • promovarea celor mai bune practici;

  • reducerea costurilor;

  • cresterea ratei de conformitate cu politicile companiei;

  • cresterea productivitatii si indeplinirea mai rapida a obiectivelor.

Cum se scrie o procedura operationala?

Conceperea unor proceduri operationale clare si eficiente necesita documentarea cu atentie a politicilor si activitatilor companiei. Procesul de documentare poate fi impartit in mai multi pasi, care va vor ajuta sa va organizati ideile pentru a pregati cele mai relevante proceduri:

Pasul 1: Definirea scopului procedurii operationale

In primul rand, este necesar sa decideti care este scopul procedurii operationale pe care intentionati sa o scrieti. Definirea unui scop va va ajuta sa creati o procedura care raspunde cat mai bine nevoilor angajatilor.

De exemplu, sa presupunem ca scrieti o procedura operationala care vizeaza integrarea noilor angajati in compania dvs. Procedura va descrie, detaliat, activitatile standard pe care compania le desfasoara pentru a se asigura ca noii angajati isi vor putea prelua sarcinile cat mai rapid (activitati administrative, de orientare, training, etc.).

De asemenea, procedura va specifica ordinea activitatilor, durata acestora (unde se aplica), precum si persoana sau departamentul responsabil pentru fiecare dintre aceste activitati.

Pasul 2: Definirea audientei

Acesta este un aspect foarte important in scrierea unei proceduri operationale deoarece va va ajuta sa decideti ce informatii veti include in textul procedurii. In acest pas, este util sa raspundeti la urmatoarele intrebari:

  • Cui se adreseaza procedura pe care o scrieti?

  • Caror angajati sau carui departament NU li se aplica procedura?

  • Ce documente sau instrumente de lucru trebuie sa mentionati sau sa explicati in cadrul procedurii?

Pasul 3: Consultarea cu personalul

Scriind o procedura operationala despre o activitate pe care nu o cunoasteti indeaproape, riscati sa omiteti detalii importante. Prin urmare, pentru a scrie o procedura corecta si completa, este important sa va consultati cu personalul care desfasoara activitatea pentru care scrieti procedura. Simultan, veti avea si oportunitatea de a evalua si imbunatati modul de desfasurare a activitatilor vizate de procedura.

Pasul 4: Verificarea documentatiei deja existente

Inainte de a incepe sa scrieti procedura, verificati daca activitatile pe care aceasta le va descrie sunt deja documentate sub o forma sau alta. Veti putea folosi continutul deja existent pentru a crea o procedura noua si, la fel ca in pasul anterior, veti avea ocazia sa revizuiti si sa imbunatatiti procesele interne ale companiei.

Pasul 5: Alegerea unui format

O procedura operationala poate lua mai multe forme, in functie de complexitatea activitatilor pe care le descrie:

  • Lista simpla: procedura descrie pasii concreti prin care se realizeaza sarcinile simple, repetitive, care nu variaza de la un caz la altul (de exemplu: pasii necesari inregistrarii documentelor intr-un registru).

  • Ierarhie: acest format este util in cazul procedurilor operationale mai complexe, care pornesc de la o idee de ansamblu si se ramifica in mai multe activitati detaliate.

  • Flowchart: este formatul utilizat in cazul activitatilor cu mai multe scenarii posibile, prin care angajatii sunt ghidati in functie de conditii si circumstante specifice.

Documentarea si organizarea informatiilor intr-un format anume nu este, intotdeauna, o sarcina usoara. Pentru a economisi timp, energie, si costurile cu angajarea de personal specializat pe proceduri, multe companii utilizeaza un sablon oferit de un sistem de management al procedurilor operationale, ce simplifica sarcina scrierii de proceduri.

Pasul 6: Evaluarea procedurii

Inainte de diseminarea unei proceduri complexe in interiorul organizatiei dumneavoastra este necesar sa va asigurati ca informatiile prezentate sunt complete si corecte. In acest sens, cereti din nou sprijinul personalului caruia i se adreseaza procedura – angajatii o vor utiliza in activitatea lor si, prin urmare, procedura trebuie sa aiba sens pentru ei. Folosind recomandarile acestora puteti completa „golurile” de informatie din textul initial al procedurii.

Pe masura ce compania se dezvolta, va aparea nevoia de proceduri operationale noi, iar procedurile deja existente vor necesita revizuiri periodice. Un sistem de gestionare a procedurilor este esential in acest sens. De ce? Sistemul va ofera acces rapid pentru consultarea oricarei proceduri si faciliteaza crearea, modificarea, si comunicarea rapida a procedurilor catre personal.

Pe scurt, acest lucru inseamna ca veti petrece mai putin timp modificand si scriind proceduri operationale, si veti avea mai mult timp si resurse sa va concentrati pe obiectivele importante ale companiei.

Ultimele NOUTATI

Avertismentul unui mare bancher roman: Oamenii nu mai au bani, firmele nu mai au bani! Semne de criza
Economie

Avertismentul unui mare bancher roman: Oamenii nu mai au bani, firmele nu mai au bani! Semne de criza

today13 Mar. 2025
Romania cheltuie mai mult decat incaseaza. Suntem ingropati intr-un deficit bugetar greu de acoperit!
Economie

Romania cheltuie mai mult decat incaseaza. Suntem ingropati intr-un deficit bugetar greu de acoperit!

today13 Mar. 2025
Inflatia a inceput din nou sa creasca! Rata anuala a inflatiei a trecut iar de pragul de 5%!
Economie

Inflatia a inceput din nou sa creasca! Rata anuala a inflatiei a trecut iar de pragul de 5%!

today13 Mar. 2025
Caldura si Confort Sustenabil: Cum Centrala pe Lemne si Centrala pe Peleti Iti Transforma Casa Intr-un Camin Ecologic
Casa si gradina

Caldura si Confort Sustenabil: Cum Centrala pe Lemne si Centrala pe Peleti Iti Transforma Casa Intr-un Camin Ecologic

today13 Mar. 2025
Gazprom isi reduce masiv personalul
Companii

Gazprom isi reduce masiv personalul

today13 Mar. 2025
Diversificarea culturilor agricole: Idei moderne pentru fermieri de succes
Casa si gradina

Diversificarea culturilor agricole: Idei moderne pentru fermieri de succes

today13 Mar. 2025
Realitatea dura a salariilor. De ce femeile continua sa castige mai putin decat barbatii, desi muncesc la fel?
Companii

Realitatea dura a salariilor. De ce femeile continua sa castige mai putin decat barbatii, desi muncesc la fel?

today12 Mar. 2025
Soc pe piata muncii! Mii de romani concediati brusc – Ce trebuie sa faci ca sa nu ramai fara job?
Companii

Soc pe piata muncii! Mii de romani concediati brusc – Ce trebuie sa faci ca sa nu ramai fara job?

today12 Mar. 2025

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Inflatia a inceput din nou sa creasca! Rata anuala a inflatiei a trecut iar de pragul de 5%!
Economie

Inflatia a inceput din nou sa creasca! Rata anuala a inflatiei a trecut iar de pragul de 5%!

today13 Mar. 2025
Caldura si Confort Sustenabil: Cum Centrala pe Lemne si Centrala pe Peleti Iti Transforma Casa Intr-un Camin Ecologic
Casa si gradina

Caldura si Confort Sustenabil: Cum Centrala pe Lemne si Centrala pe Peleti Iti Transforma Casa Intr-un Camin Ecologic

today13 Mar. 2025
Gazprom isi reduce masiv personalul
Companii

Gazprom isi reduce masiv personalul

today13 Mar. 2025
Diversificarea culturilor agricole: Idei moderne pentru fermieri de succes
Casa si gradina

Diversificarea culturilor agricole: Idei moderne pentru fermieri de succes

today13 Mar. 2025

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x