3 lucruri pe care orice angajat la inceput de drum ar trebui sa le cunoasca

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
3 lucruri pe care orice angajat la inceput de drum ar trebui sa le cunoasca
3 lucruri pe care orice angajat la inceput de drum ar trebui sa le cunoasca
de Redactia Manager la 22 Nov. 2021
Urmareste-ne pe Google News
codul munciiconcediereacim

A fi informat este unul dintre cele mai importante atuuri ale unui angajat la inceput de drum. Piata muncii este un domeniu complex, iar marea parte a angajatorilor nu va acorda timpul necesar pentru a ajuta angajatul sa-si cunoasca drepturile si sa se familiarizeze cu munca sa. Pentru a fi pregatit si pentru a face fata oricarei situatii, angajatul ar trebui sa stie o serie de reguli de baza, aplicabile oricarui domeniu de activitate si oricarui tip de post ocupat.

1. Citeste contractul individual de munca in intregime


Desi suna cliseic, a citi contractul de munca este un aspect esential, indiferent daca vei ocupa un post cu norma intreaga sau cu jumatate de norma, un job intr-o corporatie sau in cadrul unei mici afaceri de familie. In cadrul contractului de munca sunt cuprinse atat drepturile, cat si obligatiile salariatului, iar semnarea acestuia inseamna luarea la cunostinta si acceptarea tuturor aspectelor stipulate in cadrul lui. 


Daca angajatorul iti va aduce la cunostinta responsabilitatile pe care le vei avea, este important sa te asiguri ca in contract sunt prevazute deopotriva drepturile tale ca angajat, durata timpului de lucru, pauzele acordate, modalitatile in care contractul poate inceta, remuneratia primita si alte aspecte care pot afecta parcursul colaborarii. 


Contractul individual de munca nu trebuie semnat sub presiune, ci trebuie studiat in detaliu, fiind un document extrem de important, in baza caruia se va desfasura intreaga activitate la locul de munca.


2. Solicita si citeste Regulamentul intern


Potrivit Codului Muncii, Regulamentul intern al unei companii cuprinde reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca, reguli privind respectarea principiului nediscriminarii, drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor, procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor, abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile, criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor si altele.


Astfel, daca angajatorul nu prezinta viitorului angajat Regulamentul intern, este indicat ca acesta sa-l solicite pentru a-l studia. Citindu-l, angajatul poate sa inteleaga care sunt obligatiile, dar si drepturile sale, cum ii va fi evaluata munca sau cum poate sa gestioneze un eventual conflict. Totodata, in cazul in care observa incalcarea vreunui drept de-al sau, orice salariat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern.


3. Cum se face incetarea raportului de munca


La fel de important precum parcursul unui angajat intr-o companie este si incetarea raportului de munca. Motivele pentru care un contract de munca poate inceta au la baza: demisia angajatului, concedierea, constatarea nulitatii absolute a contractului individual de munca, expirarea termenului contractului individual de munca incheiat pe durata determinata.


Modalitatea in care un contract individual de munca poate inceta este precizata in cadrul acestuia. Angajatul trebuie sa cunoasca aceste notiuni pentru a putea anticipa urmatorii pasi. De pilda, indiferent daca raportul de munca se incheie prin acordul partilor sau prin intermediul concedierii, angajatul are dreptul la o perioada minima de 20 de zile de preaviz. Totodata, exercitarea dreptului la greva si a drepturilor sindicale nu reprezinta un motiv de concediere, conform Codului Muncii.


Cele mai multe dintre reglementari sunt prevazute in Codul Muncii. Acesta poate fi un instrument extrem de util in cunoasterea drepturilor si indatoririlor pe care un angajat le are fata de locul sau de munca. Inca de la primele raporturi de munca, indiferent daca acestea se stabilesc pe termen scurt, mediu sau lung, angajatul trebuie sa fie informat si sa actioneze cu profesionalism. Desi pare un lucru destul de complex, este recomandat sa parcurgi Codul Muncii si sa-l consulti de fiecare data cand o situatie este neclara.


Din lipsa de timp sau cu rea intentie, unii angajatori vor pune accentul in special pe responsabilitatile angajatului, considerand ca partea salariala este un drept suficient a fi discutat. In aceasta situatie intervine rolul salariatului, care trebuie sa cunoasca importanta contractului individual de munca si a regulamentului intern, a drepturilor care deriva din statutul sau de angajat, solicitand informatiile care sunt excluse si recurgand la negocierea anumitor aspecte, daca acestea il dezavantajeaza.


Sursa foto: shutterstock

 

Ultimele NOUTATI

Harta judetelor cu cele mai mari salarii IN MANA - vezi unde se castiga lejer 5.500 de lei net pe luna
Economie

Harta judetelor cu cele mai mari salarii IN MANA - vezi unde se castiga lejer 5.500 de lei net pe luna

today07 Apr. 2025
Desi salariile romanilor au crescut in ultimii ani, costurile patronilor cu forta de munca in Romania raman printre cele mai mici din UE
Economie

Desi salariile romanilor au crescut in ultimii ani, costurile patronilor cu forta de munca in Romania raman printre cele mai mici din UE

today07 Apr. 2025
Opinie EY: Companiile se vor confrunta cu schimbari majore ale politicilor fiscale si comerciale la nivel global
Companii

Opinie EY: Companiile se vor confrunta cu schimbari majore ale politicilor fiscale si comerciale la nivel global

today07 Apr. 2025
Raben Group publica Raportul de sustenabilitate pentru anul 2024
Comunicate

Raben Group publica Raportul de sustenabilitate pentru anul 2024

today07 Apr. 2025
3 moduri inedite de a le arata angajatilor tai ca iti pasa de ei
Companii

3 moduri inedite de a le arata angajatilor tai ca iti pasa de ei

today07 Apr. 2025
Cele mai neinspirate idei de afaceri in 2025 si de ce le paste falimentul
Companii

Cele mai neinspirate idei de afaceri in 2025 si de ce le paste falimentul

today07 Apr. 2025
Cum sa iti gestionezi finantele personale ca un expert in 10 pasi simpli
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cum sa iti gestionezi finantele personale ca un expert in 10 pasi simpli

today07 Apr. 2025
Cum sa iti rasplatesti angajatii fideli in 2025
Companii

Cum sa iti rasplatesti angajatii fideli in 2025

today07 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x