Jones Lang LaSelle: Pana la sfarsitul anului se va inchide cel putin inca un centru comercial
chiriespatiu comercialinchiderecresterecostdificultate
Suprafata de spatii comerciale in constructie, a carei finalizare este programata pentru semestrul al doilea si anul viitor este de 330.000 metri patrati, iar pana la finele anului, cel putin inca un centru comercial se va inchide din cauza dificultatilor de pe piata.
"Recent, fondul de investitii Immofinanz a anuntat transformarea centrului comercial Armonia Arad, cu o suprafata de 43.000 metri patrati dintr-un oras cu o acerba competitie, intr-un parc logistic. Este cea de-a doua inchidere de centru comercial din Romania, dupa Armonia Braila, dar pana la sfarsitul lui 2012 ne asteptam la cel putin inca o inchidere de centru comercial. In general, retailerii vor fi precauti in ceea ce priveste contractarea de noi spatii, cu exceptia retailerilor din domeniul alimentar si a celor care ocupa spatii largi care actioneaza ca ancore si sunt capabili sa obtina aranjamente financiare atractive", potrivit Jones Lang LaSelle.
In al doilea trimestru a fost inaugurat doar centrul comercial Palas Iasi, iar stocul modern de spatii comerciale la nivel national este estimat la 2,31 milioane de metri patrati. Stocul Bucurestiului este estimat la 775.000 metri patrati si nu a suferit vreo modificare.
"In semestrul al doilea se asteapta finalizarea la nivel nationala a 5 - 7 centre comerciale, insumand 130.000 metri patrati. Majoritatea proiectelor de dezvoltare sunt de talie mica in cele mai multe cazuri ancorate de un hipermarket. Cea mai importanta deschidere care va avea loc in a doua jumatate a anului ar trebui sa fie Ploiesti Shopping City - primul centru comercial modern din Ploiesti, oras cu o populatie de circa 200.000 de locuitori", conform raportului companiei de consultanta imobiliara.
Insa, in general, expansiunea a venit din partea retailerilor din domeniul alimentar, motivul fiind partea mare a cheltuielilor facute de romani in aceasta industrie.
Asadar, magazinele tip supermarket asigura dinamica pietei cu retaileri precum Mega Image, Carrefour si Profi.
Retailerii de confectii se orienteaza catre optimizarea retelelor, iar selectia noilor locatii se face pe baza performantelor centrelor comerciale, dr si premiza ca in urmatorii 1 - 3 ani este asteptata deschiderea unui numar mic de centre comerciale.
"In incercarea de a-si limita pierderile, multi retaileri intra pe piata locala prin franciza, dar suntem de parere ca pe termen mediu vom asista la schimbarea acestui model, ajungand la magazine detinute integral de catre compania mama", potrivit raportului.
Chiriile prime ale centrelor comerciale au ramas constante, la 65 - 70 euro/mp, in timp ce spatiile stradale au costuri in scadere, de 60 - 65 euro/mp.