Actiuni la multinationale, noua metoda de motivare a personalului
actiunimultinationaleangajatimotivarea personaluluiacordare actiuni
Cum motivarea in munca constituie cel mai important aspect al relatiei dintre salariat si angajator, de-a lungul timpului s-au cautat diverse modalitati menite sa-i faca pe oameni performanti. Pentru asta se acorda prime, stimulente, bonusuri, asigurari medicale private si alte asemenea. Companiile multinationale au venit insa cu ceva absolut inedit: acordarea unui numar de actiuni gratuite la firma respectiva.
In Romania, printre companiile care ofera astfel de facilitati angajatilor se numara Microsoft, Adobe sau Google. Explicatia acestei practici este relativ simpla. Pe de o parte angajatii sunt stimulati sa fie mai productivi, constienti fiind ca munca lor va contribui la dezvoltarea companiei si la cresterea valorii acesteia, pe de alta pare angajatorul isi fidelizeaza angajatii si-i stimuleaza sa fie din ce in ce mai performanti.
De exemplu, in cazul Microsoft cei aproape 400 de salariati din Romania beneficiaza de actiuni la compania in care lucreaza.
"Toti suntem actionari in companie. Anual fiecare angajat primeste actiuni, le poate vinde, poate cumpara si altele, face exact ceea ce vrea cu ele. Procentul lor difera in functie de pozitie, nu neaparat de nivel, ci de complexitatea sarcinilor. Daca in mod normal, viziunea este de la varf (ei primesc) spre baza (cei de aici nu primesc), la noi viziunea este foarte foarte plata: nu avem manageri peste manageri"
, a declarat pentru
Incont,
Cosmin Bordea ,HR country Lead al Microsoft Romania.
Si Adobe ofera actiuni fiecaruia din cei 180 de salariati care lucreaza cu norma intreaga, indiferent de pozitie. Ei pot vinde cel mult 25% din actiuni in fiecare an sau le pot pastra, mizand pe cresterea valorii acestora. De asemenea, cei mai buni dintre angajati sunt recompensati suplimentar fie cu un actiuni, fie cu un bonus financiar.
Nici gigantul Google nu face exceptie de la regula, oferindu-le angajatilor actiuni gratuite din partea companiei.