A doua rectificare bugetara pe acest an este fundamentata pe o crestere economica de 1%
rectificare bugetarabugetproiectordonantafonduricheltuieliservicii
A doua rectificare bugetare pe anul 2012 este fundamentata pe o crestere economica revizuita in scadere la 1%, fata de nivelul de 1,2% luat in calcul la prima rectificare bugetara, in august 2012, in timp ce bugetul initial a fost construit pe o crestere de 1,8-2,3%, conform proiectului de ordonanta privind rectificarea bugetara, publicat de MFP.
"Evolutia activitatii economice din primele luni ale anului 2012, care releva continuarea cresterii economice in conditii de stabilitate macroeconomica si financiara, ceea ce sustine o crestere a Produsului Intern Brut de circa 1% in anul 2012, fata de 1,8-2,3% cat se estima la elaborarea legii bugetului de stat si un Produs Intern Brut in valori nominale de 607,3 miliarde lei, fata de 579,6 miliarde lei cat s-a estimat initial. Majorarea valorii nominale a Produsului Intern Brut a avut la baza recalcularea acesteia pentru anii 2009 si 2010 si publicarea datelor provizorii pentru 2011, de catre Institutul National de Statistica", se arata in nota de fundamentare a proiectului de rectificare bugetara.
In S1 2012, PIB-ul s-a majorat, in termeni reali, cu 0,7% fata de S1 2011. Cresterea din primul semestru s-a bazat, in principal, pe evolutia pozitiva a formarii brute de capital fix, care a inregistrat un sport de 14,3%, in timp ce cresterea consumului final a fost de 0,8% (ca urmare a cresterii cu 1,1% a consumului privat si a reducerii cu 2,8% a consumului public).
A doua rectificare bugetara are in vedere continuarea Acordului Stand-by de tip preventiv, dintre Romania si Fondul Monetar International, intrat in vigoare la sfarsitul lunii martie 2011, care prevede continuarea procesului de consolidare fiscala si a reformelor structurale incepute sub anteriorul program, pentru stimularea cresterii economice si a participarii sectorului privat in economie, necesitatea asigurarii fondurilor necesare unor ordonatori principali de credite in vederea desfasurarii normale a activitatii acestora pana la finele anului, necesitatea asigurarii de fonduri suplimentare in vederea sustinerii proiectelor de investitii, a sumelor necesare pentru finantarea cheltuielilor cu drepturile asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizatiilor lunare, a fondurilor necesare desfasurarii normale a activitatii unitatilor administrativ-teritoriale pana la finele anului, a fondurilor necesare platii arieratelor in anumite domenii de activitate, precum si a sumelor necesare unei bune absorbtii a fondurilor europene, transmite
Agerpres.
Veniturile bugetului de stat sunt prevazute sa se diminueze cu 1,095 miliarde lei, iar cheltuielile bugetului de stat se majoreaza, pe sold, cu suma de 307,7 milioane lei. Veniturile din TVA sunt diminuate cu 1,309 miliarde lei, din care 1,07 miliarde lei reprezinta alocari suplimentare catre bugetele locale, sumele primite de la UE in contul platilor efectuate sunt revizuite in scadere cu 1,476 miliarde lei, veniturile din impozitul pe venit si salarii scad cu 103,5 milioane lei, iar veniturile din capital cu 100 milioane lei.
Principalele venituri ale bugetului de stat care cresc in urma rectificarii sunt cele din accize - lus 210,5 milioane lei, taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati - plus 908,2 milioane lei reprezentand venituri incasate din inchirierea benzilor de frecventa (echivalentul a 204,1 milioane euro), venituri nefiscale - plus 685,7 milioane lei, reprezentand, in principal, varsaminte din venitul net al BNR, alte impozite pe profit, venit si castiguri din capital de la persoane juridice - plus 90 milioane lei.
Potrivit proiectului de act normativ, cheltuielile de personal cresc cu 59,8 milioane lei, cheltuielile cu bunuri si servicii se majoreaza cu 98,6 milioane lei, cheltuielile cu subventiile se majoreaza cu 143 milioane lei la MADR, reprezentand - 100 milioane lei sume aferente schemei de ajutoare de minimis pentru compensarea efectelor fenomenului de seceta manifestat in anul agricol 2011 - 2012 asupra culturilor agricole, potrivit Hotararii Guvernului nr. 897/01.09.2012 si 43 milioane lei plati aferente bunastarii pasarilor pentru anul acesta.
Cheltuielile aferente proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile se majoreaza, pe sold, cu 212,4 milioane lei, din care MADR - 257 milioane lei reprezentand avansuri aferente platilor nationale directe complementare in sectorul vegetal, iar capitolul "Alte cheltuieli" se majoreaza cu 47,2 milioane lei.
Transferurile intre unitati ale administratiei publice cresc cu 16 milioane lei, fondurile de rezerva scad cu 109,6 milioane lei, cheltuielile aferente programelor cu finantare rambursabila se diminueaza cu 5,4 milioane lei, cheltuielile de capital se reduc cu 64,8 milioane lei, iar bugetul fondurilor provenite din credite externe se diminueaza cu suma de 1,7 milioane lei.