Senatul a adoptat proiectul de lege al Guvernului privind starea de alerta, dupa ce l-a modificat radical

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Senatul a adoptat proiectul de lege al Guvernului privind starea de alerta, dupa ce l-a modificat radical
Senatul a adoptat proiectul de lege al Guvernului privind starea de alerta, dupa ce l-a modificat radical
de Magda Florea la 13 Mai. 2020
Urmareste-ne pe Google News
senatguvernstare de urgentastare de alertacamera deputatilorproiect legislativ

Proiectul de lege propus de Guvern, care reglementeaza starea de urgenta a fost adoptat, marti seara, de Senat, cu 111 voturi "pentru", opt "impotriva" si 15 abtineri. Votul a fost dat telefonic, majoritatea senatorilor lucrand de la distanta in aceasta perioada. Proiectul a fost, insa, radical modificat in Comisia Juridica a Senatului, unde majoritatea e detinuta de PSD. Au fost eliminate articole si prevederi pe care Guvernul le propusese, dar au si adaugat anumite amendamente. Spre exemplu, senatorii au eliminat toate masurile propuse pentru izolare, carantina, interzicerea circulatiei persoanelor si vehiculelor in locurile si, dupa caz, in intervalele orare. In schimb, senatorii au introdus in proiect obligativitatea ca instaurarea starii de alerta sa fie aprobata si de Parlament. Camera Deputaților este for decizional și va supune proiectul la vot miercuri.

ULTIMA ORA: Starea de alerta: Parlamentul legifereaza astazi pe de-o parte. CCR decide pe alta. Avocatul Poporului spune ca starea de alerta e neconstitutionala


Principalele modificari aduse de Senat proiectului de lege propus de Guvern pentru starea de alerta:

 
  • In primul rand, senatorii au eliminat din proiect toate masurile propuse pentru izolare, carantina, interzicerea circulatiei persoanelor si vehiculelor in locurile si, dupa caz, in intervalele orare stabilite, restrangerea sau interzicerea organizarii si desfasurarii unor mitinguri, demonstratii, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de intruniri, in spatii deschise, precum si a unor intruniri de natura activitatilor culturale, stiintifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, in spatii inchise. 
 
  • De asemenea, a fost introdusa in proiect obligativitatea ca instaurarea starii de alerta sa fi aprobata si de Parlament.
 
Amendamentul a fost propus de senatorul PSD Serban Nicolae:
 
Art.2 – (1) Starea de alerta se instituie de Guvern prin hotarare, la propunerea ministrului afacerilor interne si nu poate depasi 30 de zile. Starea de alerta poate fi prelungita, pentru motive temeinice, pentru cel mult 30 de zile, prin hotarare a Guvernului la propunerea ministrului afacerilor interne.
(2) Starea de alerta se instituie pe intreg teritoriul tarii sau doar pe teritoriul unor unitati administrativ-teritoriale, dupa caz.
(3) Cand starea de alerta se instituie pe intreg teritoriul tarii, masura se supune incuviintarii Parlamentului. Parlamentul se pronunta in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, in termen de trei zile de la data solicitarii de incuviintare. Daca Parlamentul respinge solicitarea de incuviintare, starea de alerta inceteaza de indata. Dispozitiile prezentului alineat se aplica in mod corespunzator si in cazul prelungirii starii de alerta.

  • De asemenea, ministrul Sanatatii nu mai poate numi, suspenda din functie si elibera persoanele care ocupa functii de conducere in unitatile sanitare aflate in subordinea primariilor si consiliilor judetene. Conform amendamentului adoptat in comisia juridica, ministrul Sanatatii doar coordoneaza activitatile de prevenire si combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 si functionarea unitatilor sanitare.

  • Pe durata starii de alerta se pot deschide terasele cu respectarea masurilor de protectie sanitara.

  • CNSSU (Comitetul National pentru Situatii de Urgenta) va avea un rol redus, fiind organismul care propune masuri, nu cel care le dispune.
 
  • A fost eliminat articolul care prevedea posibilitatea ca raportul de serviciu al functionarilor publici sa se poata rezilia fara acordul acestora.
 
  • Autoritatile sunt obligate sa dispuna masuri de protectie pentru angajatii romani care muncesc in strainatate.
 
  • Pe durata starii de alerta, autoritatile locale sau judetene pot sustine financiar cluburile sportive.
 
  • Se pot desfasura online examenele de licenta, masterat sau sustinerea tezelor de doctorat.
 
  • Raman masurile care prevad deschiderea magazinelor care au iesire in strada, a frizeriilor si a cabinetelor stomatologice. Comerciantii si prestatorii de servicii sunt insa obligati sa asigure masti atat personului cat si clientilor care intra in magazin
 
  • Managerii de spital sau alti sefi de institutii pot fi suspendati din functie, doar daca neindeplinirea atributiilor de serviciu are legatura cu criza COVID-19, iar suspendarea inceteaza imediat dupa ce se termina starea de alerta.
 
  • Au fost eliminate prevederile prin care se puteau face achizitii publice de bunuri si servicii de necesitate imediata in gestionarea situatiei de urgenta pentru care se impune starea de alerta, prin negociere directa fara publicare.
 
  • Telemunca se poate decide, de catre angajator, cu consimtamantul angajatului
 
  • De asemenea, in Comisia juridica a Senatului a fost eliminat intreg Capitolul 3 din proiectul legislativ al Guvernului. Iata ce prevedea acesta:
 
"Capitolul 3 – Modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, cu modificarile si completarile ulterioare
 
Art. 59 – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 361 din 26 aprilie 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 15/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 44, se introduc trei noi alineate, alin.(2)-(4), cu urmatorul cuprins:
 
„(2) Masurile pentru cresterea capacitatii de raspuns sunt:
a) achizitionarea bunurilor si serviciilor de necesitate imediata in gestionarea situatiei de urgenta pentru care a fost declarata starea de alerta, prin negocierea fara publicare prealabila;
b) suplimentarea, prin redistribuirea catre zonele afectate, a tehnicii, echipamentelor si dispozitivelor necesare actiunilor de raspuns;
c) detasarea pe teritoriul national, in zonele afectate, a personalului care detine competentele adecvate gestionarii situatiei de urgenta;
d) coordonarea operationala a unor servicii publice;
e) adaptarea programului de lucru sau permanentizarea activitatii serviciilor de asistenta sociala;
f) permanentizarea activitatii unor centre operative pentru situatii de urgenta cu activitate temporara.
 
(3) Masurile pentru asigurarea rezilientei comunitatilor sunt:
a) evacuarea temporara a persoanelor si bunurilor din zona afectata sau posibil a fi afectata;
b) acordarea de ajutoare de prima necesitate pentru persoane si animale afectate;
c) efectuarea lucrarilor pentru modificarea de urgenta a mediului inconjurator si infrastructurii, stabilite de fortele de interventie pentru oprirea sau limitarea efectelor situatiei de urgenta;
d) masuri de protectie a vietii si pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sanatatii persoanelor, inclusiv instituirea carantinei sau a izolarii la domiciliu;
 
(4) Masurile pentru diminuarea impactului tipului de risc sunt:
a) restrangerea sau interzicerea organizarii si desfasurarii unor mitinguri, demonstratii, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de intruniri, in spatii deschise, precum si a unor intruniri de natura activitatilor culturale, stiintifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, in spatii inchise;
b) restrangerea sau interzicerea circulatiei persoanelor si vehiculelor in locurile si, dupa caz, in intervalele orare stabilite;
c) interzicerea iesirii din zonele si, dupa caz, in intervalele orare stabilite sau instituirea carantinei asupra unor cladiri, localitati sau zone geografice;
d) restrangerea sau interzicerea circulatiei rutiere, feroviare, maritime, fluviale, aeriene sau cu metroul pe rutele si, dupa caz, in intervalele orare stabilite;
e) inchiderea temporara a unor puncte de trecere a frontierei de stat;
f) limitarea sau suspendarea pe durata determinata a activitatii unor institutii sau operatori economici;
g) demolarea partiala sau totala a unor constructii, instalatii sau amenajari, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile;
h) inundarea controlata a unor terenuri, culturi, plantatii sau paduri, indiferent de forma de proprietate;
i) participarea cetatenilor si a operatorilor economici la unele activitati in folosul comunitatilor locale.
 
2. Dupa articolul 45, se introduce un nou articol, art.46, cu urmatorul cuprins:
„Art. 46 – (1) Masurile aplicate pe durata starii de alerta potrivit art.44 se reevalueaza in cazul instituirii starii de urgenta potrivit art. 93 din Constitutia Romaniei, republicata, in baza analizei factorilor de risc prevazuti la art. 41.”

De ce a modificat Senatul proiectul de lege al Guvernului? Cazanciuc: "Singurul lucru de care s-a preocupat Guvernul a fost de a-si crea conditiile pentru a continua ceea ce au facut in perioada de stare de urgenta"
 

Robert Cazanciuc, presedintele interimar al Senatului, a precizat ca in Comisia juridica s-au eliminat acele prevederi din proiectul de lege care puteau duce la abuzuri

Social-democratul a acuzat Guvernul de incompetenta.

"Singurul lucru de care s-a preocupat Guvernul a fost de a-si crea conditiile pentru a continua ceea ce au facut in perioada de stare de urgenta: achizitii publice fara transparenta, numirea oamenilor de partid in functii fara pregatirea necesara si, mai ales, fara concurs, cel mai grav este ca nici astazi reprezentantii Guvernului nu sunt in stare sa ofere populatiei si Parlamentului date certe pe baza carora au propus aceste masuri”, a acuzat Cazanciuc.


Proiectul va fi supus votului miercuri, in Camera Deputatilor, for decizional!

Proiectul de lege, in forma initiala, propusa de Guvern, poate fi consultat AICI




 

Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Masa de Craciun,
Life Style

Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori

today26 Dec. 2024
Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad
Life Style

Mos Craciun a saracit! Putini mai primesc cadouri de lux sub brad

today25 Dec. 2024
3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024
Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori
Reteta zilei

Reteta originala de salata de boeuf cum sa pregatesti cel mai iubit preparat de sarbatori

today23 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an
Afla...

De ce nu trebuie sa pleci din casa de Craciun? Superstitii care iti pot afecta norocul in noul an

today23 Dec. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism
Astazi in istorie

3 preparate care nu lipseau de pe masa de Craciun in comunism

today24 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Afla...

De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie

today24 Dec. 2024
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Reteta zilei

Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora

today24 Dec. 2024
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Reteta zilei

Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti

today24 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x