Legea Autostrazii A8 a fost aprobata in Camera Deputatilor. Opozitia acuza PSD de boicotarea autostrazii
autostrada uniriiautostrada a8republica moldovalegepsdusramendamente
Camera Deputatilor a adoptat pe 7 noiembrie legea pentru constructia Autostrazii Unirii (A8) Targu Mures – Iasi – Ungheni. Camera Deputatilor este for decizional, iar legea a fost adoptata cu 261 de voturi „pentruâ€, 2 „impotriva†si 5 abtineri. Legea va ajunge acum pe masa presedintelui Klaus Iohannis, care o va promulga in cel mai scurt timp posibil. Dupa ce legea va fi publicata in Monitorul Oficial, Ministerul Transporturilor are un termen de doar 30 de zile pentru a demara procedurile de realizare a autostrazii. Asa cum era de asteptat, votul de astazi nu a fost lipsit de probleme, un parlamentar USR acuzand mai multi colegi din grupul PSD de boicotarea legii.
Autostrada Unirii a fost promisa de mai bine de 10 ani
Ideea autostrazii care sa lege Ardealul de Moldova si Republica Moldova a aparut in peisajul romanesc de mai bine de zece ani. In 2007, Compania Nationala de Autostrazi incepea intocmirea documentatiei necesare pentru demararea construirii efective a autostrazii. Dupa trei ani se cheltuisera deja aproape cinci milioane de euro in aceasta directie, studiul de fezabilitate fiind deja intocmit. La acea vreme, toti asteptau procesul de alegere a unui constructor care sa se ocupe de aceasta autostrada, insa asta nu s-a mai intamplat.
In urmatorii doi ani nu s-a mai intamplat nimic in legatura cu aceasta autostrada, pana ce in 2012, Comisia Europeana si-a exprimat acordul de a cofinanta constructia autostrazii. Europenii au pus insa o singura conditie, si anume revizuirea documentatiei si a studiilor. Oficialilor de la Bruxelles le era teama ca autoritatile de la Bucuresti nu au facut niste studii serioase cu privire la construirea autostrazii! Dupa alti trei ani de asteptare, Compania de Autostrazi a apelat din nou la cei de la Aecom Ingineria SRL – Consitrans SRL – Search Corporation SRL pentru intocmirea unui nou studiu de fezabilitate. Nici nu se apucasera bine de treaba si Compania de Autostrazi a ramas fara fonduri, drept pentru care a luat decizia de a suspenda toate lucrarile.
Un an mai tarziu, in 2016, studiul de fezabilitate a fost reluat, insa nici de data aceasta nu a fost cu noroc. In 2017, Curtea de Conturi a sesizat DNA cu privire la fondurile uriase care au fost cheltuite pe un studiu de fezabilitate care oricum deja era facut! Chiar daca cei care intocmeau noul studiu de fezabilitate s-au aratat dispusi sa renunte la banii primiti in 2010, Compania de Autostrazi a reziliat contractul cu acestia in luna ianuarie 2018.
Observand taraganarea coalitiei de guvernare PSD – ALDE cu privire la acest proiect, 70 de parlamentari au initiat in 2017 un proiect de lege cu privire la Autostrada A8. Proiectul a fost adoptat mai intai de Senat, dupa care a ajuns in Camera Deputatilor, care este for decizional.
PSD a incercat blocarea legii Autostrazii A8
Desi proiectul Autostrazii A8 este unul de o importanta majora pentru tara noastra, PSD a incercat ieri sa blocheze acest proiect, propunandu-si sa il retrimita la Comisie. Nu mai putin de 81 de parlamentari PSD au votat pentru blocarea proiectului de lege, insa nu a fost de ajuns, cei care s-au opus retrimiterii in Comisie a proiectului fiind in numar de 84. Parlamentarii PSD si PNL i-au acuzat pe cei de la PSD de sabotaj cu privire la acest proiect atat de important pentru Romania, iar oamenii din teritoriu au demarat campanii de tragere la raspundere a celor care au votat ieri pentru blocarea legii.
Amendamente votate astazi
In cadrul discutiilor purtate astazi, parlamentarii au votat si cateva amendamente propuse de Catalin Drula (USR) si Catalin Radulescu (PSD). Amendamentul propus de parlamentul USR prevede ca autostrada va avea o finantare predictibila, an de an. De asemenea, autostrada va avea punctul de plecare de la Prut si va asigura conexiunea cu Republica Moldova. Totodata, acelasi amendament prevede si faptul ca demararea lucrarilor se va face in termen de 30 de zile de la publicarea legii in Monitorul Oficial.
Comisia a aprobat si amendamentul propus de Catalin Radulescu, amendament care spune ca autostrada va fi finantata din credite externe, din fonduri europene si/sau prin parteneriat public-privat.