DOCUMENT. Se pregateste resuscitarea Securitatii comuniste? Ce contin LEGILE SECURITATII NATIONALE, ce explicatii au politicienii si analistii
legile securitatii nationale
Institutiile de forta ale Romaniei, Serviciile, ar urma sa aiba puteri sporite, comparabile cu cele ale Securitatii din regimul Ceausescu, in numele "securitatii" nationale. Aceasta este, pe scurt, una dintre cele mai arzatoare teme de dezbatere de pe agenda publica. Analistii economici, profesorii de politologie avertizeaza ca democratia e pusa in genunchi si se incalca libertati fundamentale, in timp ce liderii politici ezita sa ofere puncte de vedere concrete ... "sa vedem", "vom vedea", "asteptam", sunt cele mai frecvente verbe cu ajutorul carora raspund la intrebarile legate de acest subiect.
Totul a pornit in urma cu cateva zile, de la dezvaluirile jurnalistilor
G4 media, care au lansat in spatiul public drafturile a 10 proiecte de lege "care privesc functionarea si organizarea serviciilor de informatii, a armatei, ministerului de Interne si CSAT".
Amintim faptul ca dezvaluirile jurnalistilor vin la circa o luna de zile de cand Parlamentul a decis formarea unei comisii speciale pentru legile siguran?ei na?ionale. Aceasta ar fi prezidata de PSD, insa pana acum membrii sai nu s-au intrunit, cel putin nu oficial.
"In esenta, ele acorda puteri semnificativ sporite serviciilor de informatii, acorda imunitate ofiterilor SRI si SIE, fac aproape imposibil de demis sefii celor doua servicii si obliga cetatenii sa colaboreze cu serviciile secrete la cererea acestora".
De asemenea, "in cadrul Serviciului pot fi infiintate activitati finantate integral din venituri proprii" si serviciul este autorizat "sa solicite persoanelor fizice si juridice, in conditiile prezentei legi, date, indiferent de forma de stocare a acestora, informatii si, dupa caz, obiecte".
Una dintre masuri vizeaza ca persoanele fizice si juridice, precum si autoritatile si institutiile publice, ar putea fi obligate sa acorde sprijin SRI atunci cand serviciu cere acest lucru, in cadrul operatiunilor sale. De asemenea, cei carora SRI le cere ajutorul nu vor avea voie sa vorbeasca despre informatiile furnizate. "Persoana solicitata este obligata sa pastreze secretul asupra aspectelor care au facut obiectul cererii", se arata in proiectul de lege.
De subliniat este faptul ca vorbim despre documente neconfirmate la nivel oficial, care pot fi modificate in dezbateri, in coalitie, in Parlament, care pot sau nu sa ajunga vreodata sa fie promulgate!
Despre acestea, premierul Ciuca afirma ca au fost redactate de "actorii din ecosistem", respectiv de servicii, ministere, entitatile vizate de masuri, probabil. "Pachetul - in deplinatatea sa - se afla la nivelul fiecarui partid, astfel incat comisiile de specialitate sa poata sa analizeze. Cred ca nu mai tarziu de o saptamana putem sa avem pachetul spre analiza si spre aprobare la nivelul Guvernului, astfel incat sa fie inaintat Parlamentului", a mai spus premierul.
Lista amenintarilor la securitatea nationala, puternic extinsa
Printre alte propuneri, una dintre ele vizeaza extinderea semnificativa a listei cu elementele considerate a fi un pericol pentru securitatea nationala.
In prezent, sunt considerate amenintari la adresa securitatii nationale:
a) planurile si actiunile care vizeaza suprimarea sau stirbirea suveranitatii, unitatii, independentei sau indivizibilitatii statului roman
b) actiunile care au ca scop, direct sau indirect, provocarea de razboi contra tarii sau de razboi civil, inlesnirea ocupatiei militare straine, aservirea fata de o putere straina ori ajutarea unei puteri sau organizatii straine de a savarsi oricare din aceste fapte
c) tradarea prin ajutarea inamicului
d) actiunile armate sau orice alte actiuni violente care urmaresc slabirea puterii de stat
e) spionajul, transmiterea secretelor de stat unei puteri sau organizatii straine ori agentilor acestora, procurarea ori detinerea ilegala de documente sau date secrete de stat, in vederea transmiterii lor unei puteri sau organizatii straine ori agentilor acestora sau in orice alt scop neautorizat de lege, precum si divulgarea secretelor de stat sau neglijenta in pastrarea acestora
f) subminarea, sabotajul sau orice alte actiuni care au ca scop inlaturarea prin forta a institutiilor democratice ale statului ori care aduc atingere grava drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor romani*) sau pot aduce atingere capacitatii de aparare ori altor asemenea interese ale tarii, precum si actele de distrugere, degradare ori aducere in stare de neintrebuintare a structurilor necesare bunei desfasurari a vietii social-economice sau apararii nationale;
g) actiunile prin care se atenteaza la viata, integritatea fizica sau sanatatea persoanelor care indeplinesc functii importante in stat ori a reprezentantilor altor state sau ai organizatiilor internationale, a caror protectie trebuie sa fie asigurata pe timpul sederii in Romania, potrivit legii, tratatelor si conventiilor incheiate, precum si practicii internationale
h) initierea, organizarea, savarsirea sau sprijinirea in orice mod a actiunilor totalitariste sau extremiste de sorginte comunista, fascista, legionara sau de orice alta natura, rasiste, antisemite, revizioniste, separatiste care pot pune in pericol sub orice forma unitatea si integritatea teritoriala a Romaniei, precum si incitarea la fapte ce pot periclita ordinea statului de drept
i) actele teroriste, precum si initierea sau sprijinirea in orice mod a oricaror activitati al caror scop il constituie savarsirea de asemenea fapte
j) atentatele contra unei colectivitati, savarsite prin orice mijloace;
k) sustragerea de armament, munitie, materii explozive sau radioactive, toxice sau biologice din unitatile autorizate sa le detina, contrabanda cu acestea, producerea, detinerea, instrainarea, transportul sau folosirea lor in alte conditii decat cele prevazute de lege, precum si portul de armament sau munitie, fara drept, daca prin acestea se pune in pericol securitatea nationala
l) initierea sau constituirea de organizatii sau grupari ori aderarea sau sprijinirea sub orice forma a acestora, in scopul desfasurarii vreuneia din activitatile enumerate la lit. a)-
k), precum si desfasurarea in secret de asemenea activitati de catre organizatii sau grupari constituite potrivit legii.m) orice actiuni sau inactiuni care lezeaza interesele economice strategice ale Romaniei, cele care au ca efect periclitarea, gestionarea ilegala, degradarea ori distrugerea resurselor naturale, fondurilor forestier, cinegetic si piscicol, apelor si altor asemenea resurse, precum si monopolizarea ori blocarea accesului la acestea, cu consecinte la nivel national sau regional.”
Acum s-ar dori extinderea listei, cu urmatoarele elemente:
Art. 4 – Constituie amenintari la adresa securitatii nationale a Romaniei:
a) actiunile, inactiunile sau starile de fapt cu consecinte la nivel national, regional sau global , care afecteaza:
1. caracterul national, suveran, independent, unitar si indivizibil al statului roman, ordinea si valorile constitutionale;
2. capacitatea de aparare a tarii;
3. interesele financiare, economice si energetice nationale sau comunitare strategice, stiintifice si de cercetare ale Romaniei;
4. sistemul de administratie publica, sanatate publica, educatia nationala si patrimoniul cultural national;
5. rezilienta statului in raport cu riscurile si amenintarile de tip hibrid;
b) terorismul;
c) spionajul indreptat impotriva intereselor Romaniei sau ale aliatilor sai, precum si procurarea, detinerea, accesarea sau diseminarea de informatii clasificate sau nedestinate publicitatii, relevante pentru securitatea nationala, in orice forma, in afara dispozitiilor legale;
d) proliferarea armelor de distrugere in masa si a vectorilor purtatori, produselor cu dubla utilizare si armamentului conventional;
e) actiunile extremiste de factura rasista, xenofoba, totalitarista, de sorginte anarhista, comunista, fascista, legionara, antisemita si revizionista, respectiv propaganda in favoarea acestora de natura a afecta atributele constitutionale fundamentale ale statului, climatul de stabilitate sociala, convietuire interetnica si de pastrare, dezvoltare si exprimare a valorilor democratice identitare;
f) criminalitatea organizata de natura a afecta interesele nationale si obiectivele de securitate nationala;
g) actiuni ostile de natura a afecta interesele si obiectivele nationale de securitate pe linia infrastructurilor critice de comunicatii si tehnologia informatiilor;
h) actiunile sau inactiunile care creeaza stari sau disfunctii de natura a afecta capacitatea operationala, informatiile si procesele de decizie ale organelor de stat cu atributii in domeniul securitatii nationale ale statului roman ori a beneficiarilor informatiei de securitate nationala;
i) actiuni, inactiuni, stari de fapt care afecteaza interesele si obiectivele nationale de securitate prin utilizarea conjugata si coordonata de metode si mijloace conventionale si neconventionale de ordin, militar, economic, social, informational sau cibernetic;
j) actiuni, inactiuni, stari de fapt care afecteaza interesele si obiectivele de securitate referitoare la prevenirea si combaterea efectelor schimbarilor climatice, precum si cele referitoare la dezvoltarea economico-sociala durabila;
k) actiuni, inactiuni, stari de fapt care pot aduce atingere, direct sau indirect, vietii, integritatii fizice, sanatatii sau libertatii de actiune a presedintelui Romaniei si familiei acestuia, presedintelui Senatului, presedintelui Camerei Deputatilor, prim-ministrului Guvernului Romaniei, membrilor Guvernului Romaniei, precum si echivalentilor straini ai acestora, carora li se asigura protectie conform legii, securitatii sediilor de lucru, a resedintelor acestora, precum si a obiectivelor in care demnitarii mentionati isi desfasoara activitatea cu caracter temporar.
Care este pericolul extinderii listei de amenintari la adresa securitatii nationale? "Extinderea listei ofera posibilitatea Serviciilor de Informatii sa realizeze interceptari, inregistrari si filaje pe baza mandatelor pe siguranta nationala obtinute de la un judecator (asa numitele MSN-uri). Prin largirea sferei amenintarilor la securitatea nationala se pot solicita MSN-uri pentru aproape orice motiv, a explicat un specialist in drept penal pentru G4Media.ro", noteaza sursa citata.
Un alt proiect de lege, o alta masura: Procurorii pot intra in sediile SRI pentru a efectua ancheta doar cu aprobarea presedintelui CSAT, respectiv presedintele Romaniei.
O alta modificare: Se propune ca Centru National pentru Interceptarea Comunicatiilor sa functioneze in cadrul SRI. Serviciul devine astfel autoritate nationala inclusiv in domeniul interceptarii comunicatii.
Ce spun liderii politici si expertii in politologie
-
Politologul Stelian Tanase este in alerta: "Ce ni se propune astazi este chiar mai rau decat ce ni s-a impus la inceputul anilor "90"
"Pericolul e mare", puncteaza acesta, intrebat despre opinia pe care o are in raport cu modificarile legislative despre care vorbim. Politologul mai transmite si ideea ca presedintele tarii si-ar fi dat deja acordul cu privire la aceste masuri, pe motiv ca "directorul SRI, Eduard Hellvig, nu se misca daca nu are aprobare de la Iohannis".
Expertul e de parere ca ne intoarcem practic in timp, in zorii anilor de dupa Revolutie cu aceste propuneri legislative.
"Ce ni se propune astazi este chiar mai rau decat ce ni s-a impus la inceputul anilor ’90. Ma asteptam sa fie astazi mai liberala, mai deschisa, mai occidental (...) Societatea civila trebuie sa se trezeasca, caci este intr-un mare pericol. Pretextul este evident. Daca avem o criza cu Ucraina si Rusia, este exact momentul in care au decis sa actioneze. Invocand, bineinteles, 'patria in pericol ' …Vin alegerile, in 2024. Este un fel de zornait de arme inaintea campaniei electorale (…) Se pregatesc niste jocuri, niste combinatii, anumite grupuri vor sa se apropie si mai mult de putere (...) Directorul SRI, Eduard Hellvig, nu se misca daca nu are aprobare de la Iohannis. Este omul lui. (…) Iohannis si-a dat acceptul. Dar nu sunt convins ca a citit textul cu atentie. Nu prea are placerea cititului", a comentat specialistul, intr-un interviu pentru
Libertatea.
"Tendinta e de a pune in genunchi magistratura"
"Tendinta e de a pune in genunchi magistratura, de a impune anumite reguli, de pilda aceasta tendinta pe care o au serviciile de a ne transforma pe toti in informatori. De a ne face un fel de subalterni ai politistilor, ai agentilor SRI sau pentru alte servicii. Momentul este foarte delicat", a mai spus politologul Stelian Tanase.
-
Voce din randul liberalilor: "Nu au ajuns pe masa coalitiei drafturile"
Rares Bogdan, europarlamentar PNL, sustine ca documentele prezentate de jurnalistii G4 media n-au ajuns pe masa coalitiei. Cu alte cuvinte, PSD, PNL si UDRM nu discuta despre asa ceva, ne spune liberalul.
"Nu au ajuns pe masa coalitiei drafturile. Ce a iesit in spatiul public nu sunt convins ca este … Sunt mai multe variante de lucru. Colegii o sa vina cu initiativa legislativa care apartine alesilor, impreuna cu Guvernul, dar si cu beneficiarul. In coalitie nu au fost dezbatute in ultimele 2 zile legile sigurantei nationale", a spus fostul jurnalist, la Digi24.
In aceeasi interventie, liberalul a precizat ca Romania are nevoie de reglementari foarte precise, dat fiind contextul regional, insa se declara categoric impotriva incalcarii libertatilor individului. Serviciile uneori nu au instrumentele necesare de lucru, mai sugereaza oficialul, dar acest lucru nu trebuie sa duca la incalcari ale libertatilor, a mai precizat liberalul.
"Eu pornesc de la buna credinta. Eu cred ca trebuie sa asteptam varianta care o sa porneasca spre Legislativ. Nu varianta obtinuta pe surse", a mai spus el.
-
Ionut Stroe (PNL): E nevoie de noi legi moderne ale sigurantei nationale. De 30 de ani nu s-a facut niciun pas
O alta voce din PNL si probabil cea mai sugestiva, cea a lui Ionut Stroe (purtatorul de cuvant al partidului), spune ca Romania are nevoie de legi moderne ale sigurantei nationale. De trei decenii in acest domeniu "nu s-a facut niciun pas", a punctat oficialul PNL.
Interesant este ca domnul Stroe n-a negat existenta acestor documente, sub o forma sau alta, ci promite ca pe aceasta tema vom vedea in dezbateri transparente.
"Prima idee de la care trebuie sa incepem e ca e nevoie de legi moderne pentru securitate nationala dupa 30 de ani in care nu s-a facut niciun pas. La timpul potrivit vom avea o dezbatere transparenta in Parlament si societate.
Cei din USR folosesc aceasta tema asa sensibila pentru a-si face capital politic. Nu au agenda, inteleg ca sunt probleme in interiorul lor, nu propun nimic si au luat acest subiect.
Aparitia si comentarea in plan public a unor texte neinsusite e total nepotrivita, neserioasa. O dezbatere pe o tema majora precum securitatea nationala nu se poate face pe speculatii. Un proiect de lege in domeniu trebuie sa ajunga la o forma matura, abia atunci poti sa opinezi, sa propui, sa vii cu solutii, sa contribui la dezbatere, lucru care deocamdata nu a fost inceput. Cei care au rabdare, nu numai USR, cine poate contribui la modernizarea legisatiei ar trebui sa aiba rabdare, cumpatare si sa implice cand e cazul la aceasta discutie serioasa", a declarat Stroe, pentru
B1 TV.
"Deocamdata nu exista o forma inchegata a acestor legi ale securitatii nationale, exista doar intentia reafirmata. Foarte multe guverne si-au pus in agenda, dar pana acum nimeni n-a reusit sa creeze un pachet al legilor securitatii nationale modernizata si actualizat", a mai punctat oficialul liberal.
-
Liderul PSD, mesaj 1 la 1 cu purtatorul de cuvant al liberalilor. Toata lumea e intr-o profunda si indelunga asteptare
Presedintele social-democratilor a vorbit si el despre informatiile dezvaluite de jurnalistii G4 media. Vorbit este, totusi, mult spus. Practic, purtatorul de cuvant al PNL si liderul PSD par sa comunice telepatic, mesajele lor referitoare la aceasta tema sunt similare. La fel ca liberalul, si social-democratii sunt ... in asteptare.
"Astept intreg pachetul. Guvernul trebuie sa-si asume acest lucru. (...) In momentul in care toate legile, toate, vor veni la Parlament promovate prin Guvern, atunci se vor discuta in comisie".
-
Legile securitatii si democratia se bat cap in cap
Claudiu Tufis, conferentiar universitar si director de department la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Stiinte Politice, declara pentru
Europa Libera ca aceste propuneri "nu au ce cauta intr-un stat care doreste cu adevarat sa fie o democratie".
"Sunt propuneri care nu au ce cauta intr-un stat care doreste cu adevarat sa fie o democratie. Romania oricum era deficitara in ceea ce priveste controlul civil asupra institutiilor din sistemul de securitate si, dupa cum se vede, cand aceste institutii nu sunt controlate ele tind sa acapareze din stat, sa se miste in directia ocuparii unor institutii in care sistemul de securitate nu are ce cauta. Am ajuns, astfel, sa avem prim-ministru din sistemul militar. Am ajuns sa avem un sistem sanitar, care, in numele sigurantei publicului si al eficientei, a fost si el pus sub controlul unor astfel de institutii”, a explicat Claudiu Tufis, conferentiar universitar si director de department la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Stiinte Politice.
-
"SRI-ul vrea sa fie mai tare decat Securitatea"
Gazetarul si scriitorul Cristian Tudor Popescu a vorbit, la
Digi 24, despre draftul publicat de jurnalisti si sustine ca, daca actualele masuri ar intra in vigoare, Serviciile romanesti ar fi mai puternice decat Securitatea de dinainte de Revolutie.
"Am citit si eu ce scrie acolo. E inchegat, cu cap, cu coada, nu sunt notite, nu sunt niste fragmente, se leaga totul ce scrie acolo foarte bine. Primul gand a fost la Securitate, la batrana Securitate. Dar stiti care a fost gandul? Gandul n-a fost ca SRI-ul acum, prin aceste texte care ar urma sa devina lege, vrea sa devina egalul Securitatii. Nu, vrea sa fie mai tare decat Securitatea. Cum facea Securitatea in legatura cu turnatorii, colaboratorii, informatorii, cum proceda? Sa luam turnatorii. Semnai un angajament. Respectivul era racolat intr-un fel sau altul si se consacra aceasta colaborare printr-un angajament. Ce insemna acest angajament? Era o foaie A4 scrisa de mana de respectivul si semnata. Nu purta acea foaie de hartie niciun antet, niciun numar de inregistrare. Era un document «non-paper», inexistent in sistemul birocratic statal din Romania".
"Matale, Vasile Ion, il urmaresti pe Gheorghe o saptamana si ne raportezi ce face. Nu poti sa refuzi, potrivit acestui text", a mai punctat gazetarul, care tine sa mentioneze ca "partidul unic de la putere" doreste sa aiba control asupra Serviciilor.
Intre timp, o noua lege controversata e promulgata: defaimarea politicienilor, pedepsita dur
"Presedintele Iohannis a promulgat o lege care zice ca n-ai voie sa spui ceva din care sa rezulte ca imbecilul cutarica, membru al partidului, e imbecil", a mai spus gazetarul, referindu-se la alt act normativ, unul promulgat deja de presedintele tarii, care prevede pedeapsa cu inchisoarea pentru defaimarea politicienilor, violenta si incitarea la ura.
Conform textului actului normativ la care facem referire, "incitarea publicului, prin orice mijloace, la violenta, ura sau discriminare impotriva unei categorii de persoane sau impotriva unei persoane pe motiv ca face parte dintr-o anumita categorie de persoane definita pe criterii de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, gen, orientare sexuala, opinie ori apartenenta politica, avere, origine sociala, varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa sau infectie HIV/SIDA considerate de faptuitor drept cauze ale inferioritatii unei persoane in raport cu celelalte se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda".
Legea este dur criticata deja de mai multe organizatii ale societatii civile care reclama incalcarea flagranta a libertatilor si democratiei si avertizeaza ca avem in fata
"Incriminarea delictului de opinie". Printre cei revoltati se numara, de exemplu, Grupul pentru Dialog Social si Societatea Timisoara.
"Daca pachetul de legi privind securitatea nationala trece asa, atunci se va crea cadrul legal pentru ca Romania sa fie condusa pe termen nedefinit din umbra, de o putere intinsa excesiv peste tot, de la politica, afaceri, justitie, energie, pana la sanatate, educatie, cercetare si chiar patrimoniul cultural (inclus si el in potentiale amenintari la adresa sigurantei nationale)", mai noteaza jurnalistii
G4 media.