Ce avem de castigat sau de pierdut daca intram in spatiul Schengen
schengendemocratiejustitiestat de dreptromaniasummit sibiu 2019klaus iohannisuniunea europeanaspatiul schengen
Intrarea Romaniei in spatiul Schengen, cu aeroporturile, ar putea fi anuntata dupa summitul din iunie de la Bruxelles, a declarat, joi seara, Emil Hurezeanu, ambasadorul Romaniei in Germania, la Digi24. "Facem parte din cea mai buna constelatie statala pe care am avut-o vreodata. Am fost egalii Frantei si suntem egalii Frantei, Germanieiâ€, a subliniat oficialul.
Emil Hurezeanu este de parere ca, desi Uniunea Europeana traverseaza perioadele ei mai putin fericite, Romania face parte, in ultimii 10-12 ani, din cea mai buna constelatie statala, regionala, federativa, de alianta pe care am avut-o vreodata.
Totodata, oficialul spune ca tara noastra poate privi de la egal la egal marile economii ale Uniunii, precum Franta si Germania.
Nu in ultimul rand, Hurezeanu se asteapta ca, la summit-ul din iunie, sa se anunte o prima intrare in Schengen, cu aeroporturile.
"Probabil si UE are erorile ei, probabil si-a autonomizat in acesti multi ani de functionare niste nuclee de putere care par mai departate de statele membre si de cetateni, dar suma, la capat, cand tragem linia, ne obliga pe noi, romanii, sa constatam ca in ultimii 10-12 ani facem parte din cea mai buna constelatie statala, regionala, federativa, de alianta pe care am avut-o vreodata. Am fost egalii Frantei si suntem egalii Frantei, ai Germaniei.
Premierul olandez Mark Rutte: Romania va intra in spatiul Schengen cand va respecta statul de drept si democratia
Premierul olandez Mark Rutte a declarat joi, la summitul UE de la Sibiu, ca Romania va fi pregatita de admiterea in spatiul Schengen cand se va conforma regulilor statului de drept si democratiei, el considerand ca in prezent tara noastra nu merge in directia corecta.
Intrebat cand va fi Romania considerata pregatita pentru a fi admisa in spatiul Schengen, Rutte a declarat: "Cand va veti conforma tuturor regulilor statului de drept, democratiei. Nu mergeti in directia corecta in acest moment”.
Klaus Iohannis: Pot sa va promit ca peste putin timp, probabil nu astazi, dar peste putin timp vom fi si in Schengen si vom scapa si de MCV
De asemenea, presedintele Klaus Iohannis a declarat, joi, raspunzand unei intrebari, ca a pus "de nenumarate ori" in discutie chestiunea integrarii in Spatiul Schengen si va discuta in continuare cu liderii europeni acest subiect.
El a atras insa atentia ca sunt politicieni care au atacat justitia si chiar si institutiile europene, astfel ca au aparut acele discutii despre statul de drept din Romania. "(…) pot sa va promit ca peste putin timp, probabil nu astazi, dar peste putin timp vom fi si in Schengen si vom scapa si de MCV”, a spus Iohannis.
"Vedeti, am muncit enorm de mult si aceasta chestiune – Schengen – am pus-o in discutie de nenumarate ori si fiti siguri ca si astazi voi discuta cu liderii europeni despre Schengen.
Insa, vedeti ca lucrurile nu merg intotdeauna asa cum ne imaginam, avem politicieni care, din pacate, au aratat Europei ca nu avem numai o fata frumoasa, avem si politicieni care ataca justitia, din pacate, avem politicieni care, din pacate, ataca chiar si institutiile europene si in aceste conditii, din pacate, in loc sa mergem mai departe, sa fim acceptati cu totul, si inclusiv in Spatiul Schengen, au aparut acele discutii despre statul de drept din Romania, discutii care, evident, au fost antamate de politicienii nostri care vor altceva decat binele Romaniei.
Romanii isi doresc sa fie europeni si va promit ca vom ramane si pot sa va promit ca peste putin timp, probabil nu astazi, dar peste putin timp vom fi si in Schengen si vom scapa si de MCV”, a spus Iohannis.
Odata cu perspectiva aderarii Romaniei la spatiul Schengen, apar si intrebarile in jurul acestei teme. Care sunt beneficiile si ce dezavantaje aduce intrarea noastra in Schengen?
Beneficii ale aderarii la spatiul Schengen
La aceste intrebari gasim raspunsul pe site-ul Senatului Romaniei. Iata care sunt, in viziunea autoritatilor romane, principalele avantaje si dezavantaje ale aderarii la spatiul Schengen:
Ridicarea controalelor intre frontierele interne ale statelor membre Schengen. Astfel, trecerea frontierei se poate realiza indiferent de ora si prin orice loc iar cetatenii statelor membre care calatoresc in spatiul Schengen trebuie sa aiba asupra lor un document de identitate valabil. Trecerea frontierelor interne poate fi asemanata cu o calatorie in interiorul tarii.
Aceleasi reguli sunt valabile si pentru cei care transporta marfuri. Potrivit unor rapoarte intocmite de reprezentantii transportatorilor, acestia ar castiga chiar si pana la zece ore la un drum din Romania pana in vestul Europei. Cea mai mare pierdere de timp este la granita cu Ungaria.
Controalele la frontierele interne Schengen pot fi introduse pentru o perioada limitata in timp din motive de ordine publica sau securitate nationala, decizie ce este luata la nivelul fiecarui stat membru Schengen.
Libertatea de miscare a cetatenilor statelor membre reprezinta beneficiul adus de aderarea la spatiul Schengen fara ca acesta sa fie inteles ca absolut. Odata cu eliminarea controalelor la frontiere ar putea creste pericolele pentru securitatea interna a tarilor implicate prin faptul ca, din acest moment, se lasa "cale libera" infractorilor.
Astfel, se impune o cooperare transfrontaliera, in special prin infiintarea serviciilor comune ale politiei, vamii si politiei de frontiera (in cadrul Centrelor, Birourilor, Punctelor comune de contact) pentru toate statele contractante care sa aiba ca scop protectia propriilor cetateni.
De asemenea, Sistemul Informatic Schengen, asistenta operativa reciproca si schimbul direct de informatii intre fortele de politie precum si supravegherea transfrontaliera a infractorilor reprezinta mijloace de lupta impotriva terorismului, crimei organizate, traficului de fiinte umane si a imigratiei ilegale. A fost adoptat un set de reguli uniform care sa asigure cetatenilor statelor membre protectia datelor cu caracter personal impotriva oricarei incalcari a drepturilor fundamentale.
Dezavantaje ale aderarii la spatiul Schengen
Cresterea criminalitatii: Odata cu eliminarea controalelor la frontiera ar putea creste pericolele pentru securitatea interna. In Romania ar putea intra infractori din spatiul Shengen, dar in acelasi timp si multi membri ai retelelor interlope din tara noastra ar putea sa exploateze faptul ca nu mai exista control la vama. Ar putea creste traficul de fiinte umane, precum si prostitutia.
Romania ar putea deveni tara principala de destinatie pentru imigrantii extracomunitari. Ar putea creste numarul celor care vor incerca sa intre in spatiul Schengen prin Romania. Din aceasta cauza, in ultimii ani au fost derulate mai multe proiecte pentru a intari sistemul vamal romanesc. Proiectele au fost sponsorizate de comunitatea europeana.
Set de masuri compensatorii:
In afara beneficiilor aduse, eliminarea controalelor la frontiere interne poate avea un impact negativ pentru securitatea interna a statelor membre.
Pentru prevenirea unor astfel de inconveniente, statele Schengen introduc un set de masuri compensatorii prevazute in detaliu de acquis-ul Schengen si de recomandarile referitoare la punerea lor in practica.
Masurile compensatorii ale CAAS pot fi clasificate dupa cum urmeaza:
1. circulatia persoanelor (vize si cooperare consulara)
2. cooperarea politieneasca:
-sprijinul reciproc al politiilor in domeniul asistentei judiciare
-schimbul de ofiteri de legatura intre politii
-cooperarea transfrontaliera la granitele interne, in special prin infiintarea serviciilor comune ale politiei, vamii si politiei de frontiera pentru toate statele contractante
-misiuni de supraveghere si urmarire transfrontaliera a politiei
3. cooperarea judiciara a statelor membre Schengen
Cea mai semnificativa masura compensatorie o reprezinta infiintarea unui sistem comun european de urmarire politieneasca transfrontaliera, numit Sistemul Informatic Schengen. Toate statele membre introduc date in sistem direct de la bazele de date nationale.
O alta masura compensatorie se refera la protectia datelor cu caracter personal care reprezinta dreptul persoanei fizice de a-i fi aparate acele caracteristici care conduc la identificarea sa si obligatia corelativa a statului de a adopta masuri adecvate pentru a asigura o protectie eficienta pornind de la faptul ca numeroase informatii privind datele personale se transfera intre statele membre.