Starea de alerta se prelungeste, dar sub alta forma. Noile masuri pe care trebuie sa le respecte toti romanii
prelungirea starii de alertamasuri de relaxare
Seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta, Raed Arafat, a anuntat luni ca starea de alerta se prelungeste, pe intreg teritoriul Romaniei, cu inca 30 de zile, incepand din data de 13 mai. De data aceasta, insa, starea de alerta aduce o serie de masuri de relaxare. Printre masurile adoptate luni se numara eliminarea interdictiei credinciosilor de a participa la pelerinaje, daca nu au adresa de domiciliu in zona respectiva. O alta masura pe care Guvernul o are in calcul prevede organziarea de evenimente pilot, precum concerte sau evenimente sportive, unde accesul va fi permis spectatorilor in baza unui test PCR sau antigen. Important de mentionat este si faptul ca se mentine obligativitatea portului mastii de protectie in spatiile publice.
Luni, la recomandarea CNSU, Guvernul a prelungit starea de alerta, cu inca 30 de zile, incepand din 13 mai. Actul normativ care reglementeaza prelungirea starii de alerta este Hotararea de guvern nr. 26 din 10.05.2021.
De asemenea, au fost adoptate si noi masuri de relaxare, dupa cum urmeaza:
-
Credinciosii care vor sa participe la pelerinaje o pot face, indiferent de adresa de domiciliu pe care o au in buletin.
-
Participarea permisa pentru persoanele vaccinate, cele care prezinta rezultatul unui test PCR nu mai vechi de 72 de ore. In timpul sedintei s-a mai adaugat si testul antigen nu mai vechi de 24 de ore cu conditia prezentarii unui certificat, emis de cineva autorizat. Conditiile se stabiliesc prin ordionul comun MTS – MS.
-
Se ia in calcul participarea spectatorilor la competitiile sportive, ca evenimente test sau pilot, pe baza propunerilor MTS si cu avizul MS.
-
Se elimina partial interdicia de a circula pe timpul noptii, in data de 3 mai 2021, intre orele 2-5 dimineata pentru Ramadan.
-
Se permite un grad de ocupare de pana la 50% la evenimentele culturale, doar daca ele sunt organizate ca test sau pilot.
"Astazi a avut loc sedinta Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, urmata de sedinta de guvern, pentru aprobarea hotararii de prelungire a starii de alerta incepand cu data de 13 mai 2021, pe o durata de 30 de zile. Elementele de noutate in hotararea de guvern: permiterea circulatiei persoanelor in afara locuintei sau gospodariei in data de 13 mai 2021, in intervalul orar 2:00 - 5:00 dimineata, pentru deplasare si participarea la sarbatoarea religioasa a credinciosilor musulmani pentru sarbatoarea Ramadan; este eliminata restrictia privind participarea la organizarea de procesiuni si/sau pelerinaje religioase legata de domiciliu sau resedinta. Astfel se va permite organizarea de procesiuni si/sau pelerinaje religioase numai cu respectarea regulilor de protectie sanitara, stabilite prin ordinul comun al ministrului Sanatatii si al Secretariatului de Stat pentru Culte”, a declarat Raed Arafat intr-o conferinta de presa la Palatul Victoria.
"Pana in 1 iunie, se vor mai face analize de catre comitetul interministerial si pentru masurile care urmeaza sa fie implementate cu 1 iunie sau dupa. Urmeaza sa se revina cu alte acte CNSU sau hotarari de guvern, depinde despre ce masuri vorbim”, a mai spus Raed Arafat.
Ce masuri vor ramane in vigoare:
1. Se mentine coordonarea operationala a serviciilor de ambulanta si a serviciilor voluntare pentru situatii de urgenta de catre inspectoratele judetene/Bucuresti-Ilfov pentru situatii de urgenta, iar coordonarea politiei locale de catre Directia generala de politie a Municipiului Bucuresti/inspectoratele judetene de politie se realizeaza in conditiile art. 521 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 179/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Se mentine obligativitatea asigurarii continuitatii activitatii centrelor rezidentiale de ingrijire si asistenta a persoanelor varstnice, centrelor rezidentiale pentru copii si adulti, cu si fara dizabilitati, precum si pentru alte categorii vulnerabile, si obligativitatea stabilirii programului de lucru al angajatilor cu avizul directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
3. Se mentine obligatia furnizorilor de servicii sociale de tip rezidential de a-si organiza programul in functie de contextul epidemiologic existent la nivel local si cu respectarea normelor in vigoare privind legislatia in domeniul muncii. Activitatea la nivelul acestor servicii va fi organizata si desfasurata cu respectarea normelor de prevenire a raspandirii virusului SARS-CoV-2 instituite de autoritatile competente.
4. Se mentine obligatia desfasurarii in regim permanent a activitatii tuturor centrelor operative pentru situatii de urgenta cu activitate temporara, precum si a Centrului National de Coordonare si Conducere a Interventiei si a centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de coordonare si conducere a interventiei.
Masuri sanitare in spatiile publice
5. Se considera necesara mentinerea obligativitatii purtarii mastii de protectie in spatiile publice, la locul de munca, in spatiile comerciale, precum si in mijloacele de transport in comun, pentru toate persoanele care au implinit varsta de 5 ani, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
6. Se propune mentinerea posibilitatii izolarii si carantinarii in conditiile art. 7, 8 si 11 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
7. Se propune mentinerea testarii saptamanale, prin grija directiilor de sanatate publica, a personalului de ingrijire si asistenta, a personalului de specialitate si auxiliar care isi desfasoara activitatea in centrele rezidentiale de ingrijire si asistenta a persoanelor varstnice, centrelor rezidentiale pentru copii si adulti, cu si fara dizabilitati, precum si pentru alte categorii vulnerabile.
8. Se considera necesara mentinerea interdictiilor privind organizarea si desfasurarea de mitinguri, demonstratii, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de intruniri in spatii deschise, precum si a intrunirilor de natura activitatilor culturale, stiintifice, artistice, sportive sau de divertisment in spatii inchise, cu exceptia celor organizate si desfasurate potrivit punctelor 10-25. 9.
Se propune mentinerea interdictiei desfasurarii de reuniuni cu prilejul unor sarbatori, aniversari, petreceri in spatii inchise si/sau deschise, publice si/sau private.
Competitii sportive
10. Activitatile de pregatire fizica in cadrul structurilor si bazelor sportive, constand in cantonamente, antrenamente si competitii sportive organizate pe teritoriul Romaniei pot fi desfasurate numai in conditiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului si sportului si ministrului sanatatii.
11. Competitiile sportive se pot desfasura pe teritoriul Romaniei fara spectatori, numai in conditiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului si sportului si al ministrului sanatatii.
12. Prin exceptie de la prevederile pct. 11, competitiile sportive se pot desfasura cu participarea spectatorilor, doar ca evenimente test/pilot cu aprobarea CNSU pe baza propunerii Ministerului Tineretului si Sportului si cu avizul Ministerului Sanatatii, participarea fiind permisa doar pentru persoanele care sunt vaccinate, se afla in perioada cuprinsa intre a 15 si a 90 a zi ulterioara confirmarii infectarii cu SARS-CoV-2 sau prezinta rezultatul unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore, in conditiile stabilite prin metodologia aprobata prin ordin comun al Ministerului Tineretului si Sportului si Ministerului Sanatatii.
13. In conditiile pct. 10, se permite desfasurarea de catre sportivii profesionisti, legitimati si/sau de performanta a activitatilor de pregatire fizica in bazine acoperite sau aflate in aer liber, iar activitatile de pregatire fizica in spatii inchise sunt permise numai cu respectarea regulilor de distantare intre participanti, astfel incat sa se asigure minimum 7 mp/persoana.
Activitatile culturale
14. Activitatile institutiilor muzeale, a bibliotecilor, librariilor, cinematografelor, studiourilor de productie de film si audiovizuala, a institutiilor de spectacole si/sau concerte, scolilor populare, de arta si de meserii, precum si evenimentele culturale in aer liber se desfasoara numai in conditiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii si al ministrului sanatatii.
15. In conditiile pct. 14 organizarea si desfasurarea activitatii cinematografelor, institutiilor de spectacole si/sau concerte este permisa, cu participarea publicului pana la 50% din capacitatea maxima a spatiului, daca incidenta cumulata la 14 zile a cazurilor din judet/localitate este mai mica sau egala cu 1,5/1.000 de locuitori, cu participarea publicului pana la 30% din capacitatea maxima a spatiului, daca incidenta cumulata la 14 zile a cazurilor din judet/localitate este mai mare de 1,5 si mai mica sau egala cu 3/1.000 de locuitori si este interzisa la depasirea incidentei de 3/1.000 de locuitori.
16. Prin exceptie de la prevederile pct. 15, activitatea cinematografelor, institutiilor de spectacole si/sau concerte, se poate desfasura cu participarea publicului peste 50% din capacitatea maxima a spatiului, doar ca evenimente test/pilot cu aprobarea CNSU pe baza propunerii Ministerului Culturii si cu avizul Ministerului Sanatatii, participarea fiind permisa doar pentru persoanele care sunt vaccinate, se afla in perioada cuprinsa intre a 15 si a 90 a zi ulterioara confirmarii infectarii cu SARS-CoV-2 sau prezinta rezultatul unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore, in conditiile stabilite prin metodologia aprobata prin ordin comun al Ministerului Culturii si Ministerului Sanatatii.
17. In conditiile pct. 14 organizarea si desfasurarea spectacolelor de tipul drive-in sunt permise la nivelul judetelor/localitatilor unde incidenta cumulata la 14 zile a cazurilor este mai mica sau egala cu 1,5/1.000 de locuitori, numai daca ocupantii unui autovehicul sunt membrii aceleiasi familii sau reprezinta grupuri de pana la 3 persoane, iar organizarea si desfasurarea in aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice si private sau a altor evenimente culturale sunt permise numai cu participarea a cel mult 300 de spectatori cu locuri pe scaune, aflate la distanta de minimum 2 metri unul fata de celalalt, precum si cu purtarea mastii de protectie.
Activitatile sunt interzise la nivelul judetelor/localitatilor unde incidenta cumulata la 14 zile a cazurilor este mai mare de 1,5/1.000 de locuitori.
Activitati religioase
18. Activitatea cultelor religioase, inclusiv a slujbelor si rugaciunilor colective, se desfasoara in interiorul si/sau in afara lacasurilor de cult cu respectarea regulilor de protectie sanitara, stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
19. In conditiile pct. 18, pentru prevenirea raspandirii infectiilor cu SARS-CoV- 2, organizarea de procesiuni si/sau pelerinaje religioase este permisa numai cu respectarea regulilor de protectie sanitara, stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si al Secretariatului de Stat pentru Culte.
Contact social
20. Se propune mentinerea interdictiei activitatilor recreative si sportive desfasurate in aer liber, cu exceptia celor care se desfasoara cu participarea a cel mult 10 persoane care nu locuiesc impreuna, stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii, dupa caz, cu ministrul tineretului si sportului, ministrul mediului, apelor si padurilor sau ministrul agriculturii si dezvoltarii rurale.
21. Se propune mentinerea organizarii de cursuri de instruire si workshop-uri pentru adulti, inclusiv cele pentru implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, cu participarea unui numar de maximum 25 de persoane in interior si de maximum 50 de persoane in exterior si cu respectarea normelor de sanatate publica stabilite prin ordinul ministrului sanatatii.
22. Se propune mentinerea organizarii si desfasurarii activitatilor specifice institutiilor cu atributii in domeniul apararii nationale, ordinii si sigurantei publice, in aer liber, sub supravegherea unui medic epidemiolog.
23. Se propune mentinerea organizarii si desfasurarii activitatilor specifice din domeniul diplomatic, inclusiv la sediile misiunilor diplomatice si oficiilor consulare acreditate in Romania, astfel incat sa fie asigurata o suprafata de minimum 4 mp pentru fiecare persoana participanta si respectarea regulilor de protectie sanitara.
Manifestatii
24. Se propune mentinerea organizarii de mitinguri si demonstratii cu un numar de participanti de maximum 100 de persoane si cu respectarea urmatoarelor masuri:
a) purtarea mastii de protectie, astfel incat sa acopere nasul si gura, de catre toti participantii;
b) dezinfectarea obligatorie a mainilor, pentru toate persoanele care sosesc in spatiul in care se desfasoara mitingul sau demonstratia;
c) mentinerea distantei fizice de minimum 1 metru intre participanti si asigurarea unei suprafete de minimum 4 mp/persoana acolo unde este posibil;
d) dezinfectarea mainilor persoanelor care distribuie eventuale materialele pe perioada desfasurarii mitingului sau a demonstratiei;
e) aplicarea regulilor de igiena colectiva si individuala pentru prevenirea contaminarii si limitarea raspandirii virusului SARS-CoV-2.
25. Este permisa desfasurarea activitatilor de prevenire si combatere a pestei porcine africane prin vanatori colective la care pot participa cel mult 20 de persoane.
Evenimente private
26. Se propune mentinerea interdictiei organizarii de evenimente private (nunti, botezuri, mese festive etc.) in spatii inchise sau deschise - saloane, camine culturale, restaurante, baruri, cafenele, sali/corturi de evenimente, fara a se limita la acestea.
27. Se propune mentinerea interdictiei de circulatie in interiorul localitatilor pentru persoanele aflate in grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu apartin aceleiasi familii, precum si formarea unor asemenea grupuri.
Masuri privind carantina pe timp de noapte
28. Se propune mentinerea interdictiei de circulatie a persoanelor in afara locuintei/gospodariei fara restrictii, in toate localitatile in care incidenta cumulata la 14 zile este mai mica de 4 la 1.000 de locuitori, in intervalul orar 22:00-05:00.
29. Se propune mentinerea interdictiei de circulatie a persoanelor in afara locuintei/gospodariei fara restrictii, in toate localitatile in care incidenta cumulata la 14 zile este mai mare de 4 la 1.000 de locuitori si mai mica de 7,5 la 1.000 de locuitori, in intervalul orar 22:00-05:00 pentru zilele de luni-joi si in intervalul orar 20:00-05:00 , pentru zilele de vineri, sambata si duminica. Aplicabilitatea masurii inceteaza cand rata de incidenta cumulata la 14 zile scade sub 3,5 la 1.000 de locuitori si intra in vigoare masura prevazuta la pct. 26.
30. Se propune mentinerea interdictiei de circulatie a persoanelor in afara locuintei/gospodariei fara restrictii, in toate localitatile in care incidenta cumulata la 14 zile este mai mare de 7,5 la 1.000 de locuitori, in intervalul orar 20:00-05:00 , pe intreaga durata a saptamanii. Aplicabilitatea masurii inceteaza cand rata de incidenta cumulata la 14 zile scade sub 7 la 1.000 de locuitori si intra in vigoare masura prevazuta la pct. 27.
31. Sunt exceptate de la interdictiile prevazute la pct. 28, 29 si 30 deplasarile efectuate pentru urmatoarele motive: a) deplasarea in interes profesional, inclusiv intre locuinta/gospodarie si locul/locurile de desfasurare a activitatii profesionale si inapoi; b) deplasarea pentru asistenta medicala care nu poate fi amanata si nici realizata de la distanta, precum si pentru achizitionarea de medicamente; c) deplasari in afara localitatilor ale persoanelor care sunt in tranzit sau efectueaza calatorii al caror interval orar se suprapune cu perioada interdictiei, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane si care poate fi dovedit prin bilet sau orice alta modalitate de achitare a calatoriei; d) deplasarea din motive justificate, precum ingrijirea/ insotirea copilului, asistenta persoanelor varstnice, bolnave sau cu dizabilitati ori deces al unui membru de familie
32. La verificarea motivului deplasarii in interes profesional, prevazut la pct. 31 lit. a), persoanele sunt obligate sa prezinte, la cererea personalului autoritatilor abilitate, legitimatia de serviciu sau adeverinta eliberata de angajator ori o declaratie pe propria raspundere.
33. La verificarea motivului deplasarii in interes personal, prevazut la pct. 31 lit. b)-d), persoanele sunt obligate sa prezinte, la cererea personalului autoritatilor abilitate, o declaratie pe propria raspundere, completata in prealabil.
34. Declaratia pe propria raspundere, prevazuta la pct. 32 si 33, trebuie sa cuprinda numele si prenumele, data nasterii, adresa locuintei/gospodariei/locului activitatii profesionale, motivul deplasarii, data completarii si semnatura.
35. In data de 13.05.2021 se permite circulatia persoanelor in afara locuintei/gospodariei, in intervalul orar 0200-0500, pentru deplasarea si participarea la sarbatoarea religioasa a credinciosilor musulmani Ramazan Bayram.
Conditii pentru intrarea pe teritoriul Romaniei
36. Se propune mentinerea interdictiei intrarii pe teritoriul Romaniei, prin punctele de trecere a frontierei de stat, a cetatenilor straini si apatrizilor, cu urmatoarele exceptii:
a) membri de familie ai cetatenilor romani;
b) membri de familie ai cetatenilor altor state membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European ori ai Confederatiei Elvetiene, cu rezidenta in Romania;
c) persoane care poseda o viza de lunga sedere, un permis de sedere sau un document echivalent permisului de sedere eliberat de autoritati ori un document echivalent acestora emis de autoritatile altor state, potrivit legislatiei Uniunii Europene;
d) persoane care se deplaseaza in interes profesional, dovedit prin viza, permis de sedere sau un alt document echivalent, respectiv cadre medicale, cercetatori in domeniul medical, cadre medicale pentru ingrijire geriatrica, transportatorii si alte categorii de personal implicat in transportul de bunuri care asigura astfel de transporturi necesare;
e) personalul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si al organizatiilor internationale, precum si membrii familiilor acestora care ii insotesc in misiuni permanente pe teritoriul Romaniei, personalul militar sau personalul care poate asigura ajutor umanitar;
f) persoane in tranzit, inclusiv cei repatriati ca urmare a acordarii protectiei consulare;
g) pasageri care calatoresc din motive imperative;
h) persoane care au nevoie de protectie internationala sau din alte motive umanitare, persoane care fac obiectul prevederilor Regulamentului (UE) nr. 604/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 iunie 2013 de stabilire a criteriilor si mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protectie internationala prezentate intr-unul dintre statele membre de catre un resortisant al unei tari terte sau de catre un apatrid, precum si persoane returnate in baza acordurilor de readmisie;
i) strainii si apatrizii care calatoresc in scop de studii;
j) strainii si apatrizii, lucratori inalt calificati, daca angajarea acestora este necesara din punct de vedere economic, iar activitatea nu poate fi amanata sau desfasurata in strainatate;
k) strainii si apatrizii, lucratori transfrontalieri, lucratori sezonieri, personal navigant maritim si fluvial;
l) membrii delegatiilor sportive internationale care participa la competitii sportive organizate pe teritoriul Romaniei, in conditiile legii;
m) membrii echipelor de filmare a productiilor cinematografice sau audiovizuale, personalul tehnic si artistic care participa la evenimentele culturale care se deruleaza pe teritoriul Romaniei, in baza unor relatii contractuale dovedite sau a unor documente justificative.
37. In absenta unor reglementari contrare la nivel national, masura stabilita la pct. 36 nu se mai aplica cetatenilor straini si apatrizilor originari din sau rezidenti in state terte dinspre care, la nivel european, este stabilita ridicarea restrictiilor temporare asupra calatoriilor neesentiale catre Uniunea Europeana.
Carantina zonala si zborurile internationale
38. Se poate institui carantina zonala in conditiile art. 7 si 12 din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor masuri in domeniul sanatatii publice in situatii de risc epidemiologic si biologic, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
39. Se propune mentinerea competentei Comitetului National pentru Situatii de Urgenta de a adopta masuri de suspendare a zborurilor efectuate de operatorii economici din aviatie spre si dinspre tarile cu risc epidemiologic ridicat, care au fost stabilite prin hotarare a Comitetul National pentru Situatii de Urgenta la propunerea Institutul National de Sanatate Publica.
40. Sunt exceptate de la prevederile pct. 39 urmatoarele categorii de zboruri: a) efectuate cu aeronave de stat; b) de transport marfa si/sau corespondenta; c) umanitare sau care asigura servicii medicale de urgenta;d) pentru cautare-salvare sau de interventie in situatii de urgenta, la solicitarea unei autoritati publice din Romania; e) avand drept scop transportul echipelor de interventie tehnica, la solicitarea operatorilor economici stabiliti in Romania; f) aterizari tehnice necomerciale; g) de pozitionare a aeronavelor, fara incarcatura comerciala tip ferry; h) tehnice in scopul efectuarii unor lucrari la aeronave; i) efectuate de transportatori aerieni detinatori de licenta de operare in conformitate cu reglementarile Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucratorilor sezonieri sau pentru repatrierea unor cetateni straini, din Romania catre alte state, cu avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane si al autoritatii competente din statul de destinatie; j) efectuate de transportatori aerieni detinatori de licenta de operare in conformitate cu reglementarile Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), din alte state catre Romania pentru repatrierea cetatenilor romani, cu avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane, in baza acordului Ministerului Afacerilor Interne si al Ministerului Afacerilor Externe; k) efectuate de transportatori aerieni detinatori de licenta de operare in conformitate cu reglementarile Uniunii Europene, prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucratorilor din sectorul transporturilor prevazuti in anexa nr. 3 la Comunicarea privind implementarea Culoarelor Verzi („Green Lanes“) in temeiul Orientarilor privind masurile de gestionare a frontierelor in vederea protejarii sanatatii si a asigurarii disponibilitatii marfurilor si serviciilor esentiale - C(2020) 1897, din 23.03.2020, din Romania catre alte state si din alte state catre Romania, cu avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane si al autoritatii competente din statul de destinatie.
Transportul rutier de persoane
41. Se propune mentinerea interdictiei efectuarii transportului rutier de persoane prin servicii ocazionale, precum si suplimentarea unor curse regulate, potrivit reglementarilor in vigoare, in scopul participarii la procesiunile si/sau pelerinajele religioase catre locurile unde se desfasoara aceste activitati.
Puncte de frontiera inchise
42. Se propune mentinerea inchiderii temporare, totale sau partiale, a urmatoarelor puncte de trecere a frontierei de stat:
42.1 la frontiera romano-ungara: Carei, judetul Satu Mare.
42.2 la frontiera romano-bulgara: a) Lipnita, judetul Constanta; b) Dobromir, judetul Constanta; c) Bechet, judetul Dolj (cu exceptia traficului de marfa).
42.3 la frontiera Romaniei cu Republica Moldova: Radauti-Prut, judetul Botosani;
42.4 la frontiera romano-sarba: a) Moldova Noua, judetul Caras-Severin; b) Valcani, judetul Timis; c) Stamora-Moravita, judetul Timis - feroviar (cu exceptia traficului de marfa); d) Lunga, judetul Timis; e) Foeni, judetul Timis.
Masuri pentru HORECA
43. Se propune mentinerea desfasurarii programului cu publicul a operatorilor economici care desfasoara activitati de preparare, comercializare si consum al produselor alimentare si/sau bauturilor alcoolice si nealcoolice, de tipul restaurantelor si cafenelelor, in interiorul cladirilor, fara a depasi 50% din capacitatea maxima a spatiului si doar in intervalul orar 06:00-22:00 , in judetele/localitatile unde incidenta cumulata a cazurilor la 14 zile este mai mica sau egala de 1,5/1.000 de locuitori, fara a depasi 30% din capacitatea maxima a spatiului si in intervalul orar 06:00-22:00, daca incidenta cumulata la 14 zile a cazurilor din judet/localitate este mai mare de 1,5 si mai mica sau egala cu 3/1.000 de locuitori si este interzisa la depasirea incidentei de 3/1.000 de locuitori.
44. Se propune mentinerea desfasurarii activitatii restaurantelor si a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unitati de cazare, fara a depasi 50% din capacitatea maxima a spatiului si doar in intervalul orar 0600-22 00 , in judetele/localitatile unde incidenta cumulata a cazurilor la 14 zile este mai mica sau egala de 1,5/1.000 de locuitori, fara a depasi 30% din capacitatea maxima a spatiului si doar in intervalul orar 0600-22 00 daca incidenta cumulata la 14 zile a cazurilor din judet/localitate este mai mare de 1,5 si mai mica sau egala cu 3/1.000 de locuitori si doar pentru persoanele cazate in cadrul acestor unitati in judetele/localitatile unde este depasita incidenta de 3/1.000 de locuitori la 14 zile.
45. Masurile prevazute la pct. 43 si 44 se aplica si operatorilor economici care desfasoara activitati in spatiile publice care au un acoperis, plafon sau tavan si care sunt delimitate de cel putin 2 pereti, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent.
46. In situatia in care activitatea operatorilor economici prevazuti la pct. 43 si 44 este restrictionata sau inchisa, se permit prepararea hranei si comercializarea produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice care nu se consuma in spatiile respective.
47. Operatorii economici prevazuti la pct. 43 si 44 vor respecta obligatiile stabilite prin ordin al ministrului sanatatii si al ministrului economiei,
antreprenoriatului si turismului.
48. Prepararea, comercializarea si consumul produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice sunt permise in spatiile special destinate dispuse in exteriorul cladirilor, in aer liber, cu exceptia celor prevazute la pct. 45, cu asigurarea unei distante de minimum 2 m intre mese si participarea a maximum 6 persoane la o masa, daca sunt din familii diferite, si cu respectarea masurilor de protectie sanitara stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii, ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului si al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
49. Se propune mentinerea interdictiei de desfasurare a activitatii in baruri, cluburi si discoteci.
50. Se propune mentinerea masurii ca operatorii economici care desfasoara activitati de comert/prestari de servicii in spatii inchise si/sau deschise, publice si/sau private, sa isi organizeze si sa desfasoare activitatea in intervalul orar 05:00- 21:00.
51. Prin exceptie de la prevederile pct. 50, se propune ca, in localitatile in care incidenta cumulata la 14 zile este mai mare de 4 la 1.000 de locuitori si mai mica de 7,5 la 1.000 de locuitori, operatorii economici care desfasoara activitati de comert/prestari de servicii in spatii inchise si/sau deschise, publice si/sau private sa isi organizeze si sa desfasoare activitatea in intervalul orar 05:00-18:00 pentru zilele de vineri, sambata si duminica. Aplicabilitatea masurii inceteaza cand rata de incidenta scade sub 3,5 la 1.000 de locuitori, iar masura stabilita la pct. 50 se aplica pe toata durata saptamanii.
52. Prin exceptie de la prevederile pct. 50, se propune ca, in localitatile in care incidenta cumulata la 14 zile este mai mare de 7,5 la 1.000 de locuitori, operatorii economici care desfasoara activitati de comert/prestari de servicii in spatii inchise si/sau deschise, publice si/sau private, sa isi organizeze si sa desfasoare activitatea in intervalul orar 0500-1800 pe intreaga durata a saptamanii. Aplicabilitatea masurii inceteaza cand rata de incidenta scade sub 7 la 1.000 de locuitori si se aplica masura stabilita la pct. 51.
53. Prin exceptie de la prevederile pct. 50, 51 si 52, in intervalul orar 21:00-05:00, respectiv 18:00-05:00 operatorii economici pot activa doar in relatia cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu.
54. Prin exceptie de la prevederile pct. 50, 51 si 52, in intervalul orar 21:00-05:00, respectiv 18:00-05:00 unitatile farmaceutice, benzinariile, operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu, precum si operatorii economici din domeniul transportului rutier de persoane care utilizeaza autovehicule cu capacitate mai mare de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto si cei din domeniul transportului rutier de marfuri care utilizeaza autovehicule cu masa maxima autorizata de peste 2,4 tone, isi pot desfasura activitatea in regim normal de munca, cu respectarea normelor de protectie sanitara.
55. In interiorul centrelor comerciale in care isi desfasoara activitatea mai multi operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joaca, a salilor de jocuri, precum si a activitatii barurilor, cluburilor si discotecilor.
Masuri pentru transport
56. Se propune ca transportul aerian sa se desfasoare in continuare cu respectarea masurilor si restrictiilor referitoare la igiena si dezinfectia spatiilor
comune, echipamentelor, mijloacelor de transport si aeronavelor, procedurile si protocoalele din interiorul aeroporturilor si aeronavelor, regulilor de conduita pentru personalul operatorilor aeroportuari, aerieni si pentru pasageri, precum si privitor la informarea personalului si pasagerilor, in scopul prevenirii contaminarii pasagerilor si personalului ce activeaza in domeniul transportului aerian, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii, ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
57. Se propune ca transportul feroviar sa se desfasoare in continuare cu respectarea masurilor si restrictiilor referitoare la igiena si dezinfectia spatiilor comune din gari, halte, statii sau puncte de oprire, a echipamentelor si garniturilor de tren, procedurile si protocoalele din interiorul garilor, haltelor, statiilor sau punctelor de oprire, dar si in interiorul vagoanelor si garniturilor de tren, gradul si modul de ocupare al materialului rulant, regulile de conduita pentru personalul operatorilor si pentru pasageri, precum si privitor la informarea personalului si pasagerilor, in scopul prevenirii contaminarii pasagerilor si personalului ce activeaza in domeniul transportului feroviar, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii, ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
58. Se propune ca transportul rutier sa se desfasoare in continuare cu respectarea masurilor si restrictiilor referitoare la igiena si dezinfectia mijloacelor de transport persoane, procedurile si protocoalele din interiorul mijloacelor de transport, gradul si modul de ocupare a mijloacelor de transport, regulile de conduita pentru personalul operatorilor si pentru pasageri, precum si privitor la informarea personalului si pasagerilor, in scopul prevenirii contaminarii pasagerilor si personalului ce activeaza in domeniul transportului rutier, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii, ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
59. Se propune ca transportul naval sa se desfasoare in continuare cu respectarea masurilor si restrictiilor referitoare la igiena si dezinfectia navelor de transport persoane, procedurile si protocoalele din interiorul navelor de transport persoane, gradul si modul de ocupare al navelor de transport persoane, regulile de conduita pentru personalul operatorilor si pentru pasageri, precum si privitor la informarea personalului si pasagerilor, in scopul prevenirii contaminarii pasagerilor si personalului ce activeaza in domeniul transportului naval, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor, infrastructurii si comunicatiilor, ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
60. Se propune ca transportul intern si international de marfuri si persoane sa se desfasoare in continuare, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii, ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
Activitati recreative: piscine, locuri de joaca, sali de jocuri
61. Se mentine suspendarea activitatii operatorilor economici desfasurata in spatii inchise in urmatoarele domenii: activitati in piscine, locuri de joaca si sali de jocuri.
62. Se mentine suspendarea activitatii operatorilor economici desfasurata in spatii inchise in domeniul salilor de sport/fitness, in localitatile in care incidenta cumulata a cazurilor la 14 zile este mai mare de 4 la 1.000 de locuitori. Aplicabilitatea masurii inceteaza cand rata de incidenta scade sub 3,5 la 1.000 de locuitori.
63. Activitatea cu publicul a operatorilor economici licentiati in domeniul jocurilor de noroc este permisa fara a depasi 50% din capacitatea maxima a
spatiului in judetele/localitatile unde incidenta cumulata a cazurilor la 14 zile este mai mica sau egala de 1,5/1.000 de locuitori, fara a depasi 30% din capacitatea maxima a spatiului, daca incidenta cumulata la 14 zile a cazurilor din judet/localitate este mai mare de 1,5 si mai mica sau egala cu 3/1.000 de locuitori si este interzisa la depasirea incidentei de 3/1.000 de locuitori.
64. Se propune mentinerea obligatiei pentru institutiile si autoritatile publice, operatorii economici si profesionistilor de a organiza activitatea, astfel incat sa asigure, la intrarea in sediu, in mod obligatoriu, triajul epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor, atat pentru personalul propriu, cat si pentru vizitatori, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului afacerilor interne.
65. Se mentine obligatia ca activitatea la nivelul cabinetelor stomatologice si unitatilor sanitare non-COVID, sa se desfasoare numai in conditiile stabilite prin ordinul ministrului sanatatii.
66. Se mentine obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc, ingrijire personala, primire turistica cu functiuni de cazare, precum si activitati de lucru in birouri cu spatii comune in sistem deschis de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului si al ministrului sanatatii, in baza caruia isi pot desfasura activitatea.
67. Operatorii economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc au obligatia sa respecte orarul de lucru cu publicul si restrictiile stabilite prin hotarare a Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, la propunerea Grupului de suport tehnico-stiintific privind gestionarea bolilor inalt contagioase pe teritoriul Romaniei sau a comitetului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta. Masurile se stabilesc pentru unitatile administrativ-teritoriale in care se constata o raspandire comunitara intensa a virusului si/sau un numar in crestere al persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2.
68. Se mentine obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati de administrare a strandurilor exterioare, a piscinelor exterioare sau salilor de sport/fitness de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului si sportului si al ministrului sanatatii.
69. Se mentine obligatia operatorilor economici care desfasoara activitati de tratament balnear de a respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul ministrului sanatatii.
Masuri pentru turismul la malul Marii Negre
70. Se mentine limitarea gradului de ocupare a spatiilor de cazare din cadrul structurilor de primire turistica, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, la cel mult 70% din capacitatea maxima a acestora, situate pe litoralul Marii Negre in judetul Constanta, in localitatile:
-
Constanta,
-
Cap Aurora,
-
Costinesti,
-
Eforie Nord,
-
Eforie Sud,
-
Tuzla,
-
Jupiter,
-
2 Mai,
-
Vama Veche,
-
Zona Mamaia Nord,
-
Mamaia si Mamaia Sat,
-
Mangalia,
-
Neptun-Olimp,
-
Saturn,
-
Techirghiol,
-
Navodari
-
Venus
-
Agigea.
Activitatea in invatamant
71. Se mentine obligatia ca activitatea in crese si after-school-uri, sa se desfasoare numai cu respectarea conditiilor stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei, al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului sanatatii.
72. Se propune permiterea in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant a activitatilor didactice si a altor activitati specifice precum si organizarea si
desfasurarea examenelor pentru elevi/studenti, cadre didactice, in conditiile respectarii masurilor de prevenire stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului sanatatii.
73. Se propune ca la aparitia a 3 cazuri de imbolnavire cu SARS-CoV-2 intr-un interval de 7 zile consecutive, in spatiile destinate cazarii elevilor sau studentilor sa fie instituita masura inchiderii cladirii pentru o perioada de 14 zile. Pentru elevii/studentii care nu au posibilitatea deplasarii la domiciliu sau o alta locatie se asigura, de catre unitatea de invatamant responsabila, cazarea in conditii de carantina, precum si masurile necesare pentru sprijinirea asigurarii necesitatilor de baza.
Targuri, piete si balciuri
74. Se propune mentinerea suspendarii activitatii targurilor, balciurilor si a talciocurilor, definite potrivit art. 7 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea comertului cu produse si servicii de piata in unele zone publ publice.
75. In vederea limitarii raspandirii infectiilor cu SARS-CoV-2, activitatea pietelor agroalimentare, inclusiv a celor volante, se desfasoara in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei, al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale, al ministrului sanatatii si al ministrului muncii si protectiei sociale.
Program de munca remote
76. Se propune mentinerea obligatiei de organizare a programului de lucru in regim de telemunca sau munca la domiciliu pentru toti angajatorii la care specificul activitatii permite aceasta desfasurare a muncii.
77. In vederea evitarii aglomerarii transportului public, in situatia in care nu se poate desfasura activitatea in regim de telemunca sau munca la domiciliu, se propune mentinerea obligatiei de organizare a programului de lucru de catre angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 de salariati, astfel incat personalul sa fie impartit in grupe care sa inceapa, respectiv sa termine activitatea la o diferenta de cel putin o ora.
Cum se calculeaza incindenta cazurilor Covid-19
78. Prin incidenta cumulata la 14 zile se intelege incidenta cumulata a cazurilor calculata pe un interval de 14 zile, cuprins intre a 17-a zi si a 3-a zi, anterioare datei in care aceasta se realizeaza, prin raportare la cifra reprezentand suma persoanelor cu domiciliul sau resedinta in localitatea de referinta, comunicata comitetului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta de catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin structurile teritoriale judetene, in prima zi lucratoare a saptamanii, la ora 16,00. Cifra comunicata de catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date prin structurile teritoriale judetene este utilizata ca referinta pentru intreaga perioada de timp pana la furnizarea unui nou set de date actualizate si se transmite si Serviciului de Telecomunicatii Speciale.
79. Zilnic, pe baza rezultatelor testelor persoanelor nou confirmate, gestionate in aplicatia "corona-forms", Serviciul de Telecomunicatii Speciale va prezenta automat, la ora 10:00, pe platforma "alerte.ms.ro" rezultatul calculului ratei de incidenta conform formulei de la pct. 78.
80. Constatarea incadrarii in limitele de incidenta cumulata a cazurilor la 14 zile in vederea punerii in aplicare a masurilor stabilite in prezenta hotarare se realizeaza in maxim 48 de ore de la atingerea acestora prin hotarare a comitetului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta pe baza analizelor prezentate de directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, iar masurile se aplica pentru o perioada de 14 zile, urmand a fi reevaluate la finalul acesteia.
81. Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti calculeaza zilnic, pentru fiecare localitate din zona de competenta, incidenta incidenta cumulata a cazurilor la 14 zile, astfel cum este calculata potrivit dispozitiilor pct.76, si prezinta comitetului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta analiza rezultata in cel mult 24 de ore de la data constatarii atingerii limitelor stabilite in prezenta hotarare.
Foto: freepik