Reforma agriculturii europene, prinsa in capcana bugetului
agriculturauniunea europeanapolitica agricola comunabuget
In cazul unui esec al negocierilor asupra bugetului UE pentru perioada 2014-2020, pana in martie 2013, reforma Politicii Agricole Comune (PAC) s-ar putea sa nu fie realizata la timp.
"Este practic sigur ca nu vom fi in masura sa finalizam reforma la 1 ianuarie 2014", a declarat recent ministrul britanic al Agriculturii Jim Paice. Motivul? Incapacitatea statelor de a se pune de acord asupra unei alte negocieri, cea a bugetului UE pentru perioada 2014-2020. In acest domeniu, discutiile bat pasul pe loc, in ciuda prezentarii de catre presedintia daneza a unei foi de sinteza a pozitiilor fiecarui stat membru.
Or, este imposibil de determinat o politica agricola fara a cunoaste finantarile. Comisarul pentru Agricultura este ingrijorat cu privire la consecintele pentru fermieri si a cerut deja responsabililor politici sa-si asume responsabilitatile. Dacian Ciolos a mentionat ca discutiile asupra PAC in sine nu sunt in intarziere. Presedintele grupului conservatorilor europeni, Joseph Daul, la randul sau, insista asupra pozitiei Parlamentului, care "nu va vota o reforma fara buget". In plus, este inacceptabil pentru parlamentari sa accepte o scadere a mijloacelor financiare. De la punerea in aplicare a tratatului de la Lisabona, eurodeputatii au statutul de co-legislatori in privinta finantelor UE. Ultimele schimburi de idei intre ministri au lasat sa apara divergente inca profunde.
Romania sustine o distribuire echitabile a platilor directe
Structura traditionala a celor doi piloni, unul pentru ajutoare directe, celalalt pentru cofinantarea proiectelor (FEADER) s-a mentinut. In proiectul original, Comisia voia sa conditioneze alocarea de 30% a primului pilon de respectarea a trei criterii de mediu (diversitatea culturilor, rezerve ecologice si pajisti permanente). Inverzirea este pastrata la acest nivel in textul de compromis, dar se are in vedere posibilitatea pentru statele membre de a alege masurile pe care le va aplica dintr-o lista mai larga. Numeroase state membre au reclamat aceasta flexibilitate, in numele diversitatii situatiilor.
Comisarul pentru Agricultura, Dacian Ciolos s-a pozitionat permanent ca un fervent sustinator al plafonarii ajutoarelor directe, la nivelul de 300.000 de euro pe exploatatie agricola. Opozitia Consiliului ramane insa puternica cu privire la aceasta masura. Nici Romania nu considera oportuna propunerea de introducere a unei limite superioare a nivelului platilor directe alocate fermelor mari, dar in acelasi timp sustine ferm ideea unei distribuiri echitabile a platilor directe intre statele membre.
In ceea ce priveste vointa unor tari de a revedea in scadere propunerea Comisiei de a conditiona acordarea anumitor subventii de o mai buna respectare a mediului ("inverzire"), comisarul se arata ferm. Dacian Ciolos vede aici o "asteptare a societatii" si considera tentativele opozantilor ca o dovada de "lipsa de incredere" in capacitatea actorilor de a atinge obiectivele.
Fara buget pana in 2015?
Responsabilul european doreste, de asemenea, ca dezbaterile asupra masurilor agricole sa nu faca obiectul discutiilor dintre ministrii de Finante, cum este uneori cazul in acest moment. PAC fiind primul capitol de cheltuieli al UE, dorintele sunt numeroase. Cadrul bugetar al UE pentru perioada 2014-2020 trebuie definit pana la Consiliul European din decembrie 2012, sub presedintie cipriota. In caz de esec, un acord va putea fi realizat totusi pana in martie 2013, indica o sursa europeana. Viitoarea presedintie irlandeza are in vedere chiar sa organizeze un summit extraordinar in februarie, daca va fi necesar. Dar nu mai tarziu, deoarece Germania va intra in campanie electorala, blocand astfel orice adoptare a unei decizii. De asemenea, in 2014 au loc alegeri europene si se reinnoieste Comisia. Esecul actual al negocierilor ar lasa deci Europa fara buget si fara politica agricola reformata pana in 2015.