Puternicul Mittelstand german
mittelstandeconomia germanaexporturifirmefaber castel
Economia germana a reusit sa traga dupa sine intreaga Europa de la inceputul crizei financiare si pana acum. Forta tacuta din spatele acesteia o reprezinta cele 3,5 milioane de firme mici si mijlocii, asa numitul Mittelstand.
Acestea au realizat mare parte din exporturile Germaniei in ultimul secol si au rezistat tuturor socurilor. Ele creeaza produse de calitate, greu de imitat.
Mittelstand are o filozofie bazata pe longevitate, inovatie si investitii in forta de munca. Firmele mici si mijlocii din Germania colaboreaza strans cu universitatile din tara pentru a-si imbunatati permanent produsele si pentru a angaja cei mai buni absolventi.
Producatorul de creioane Faber Castell este o astfel de firma. Ei nu urmaresc castiguri rapide si nu fac investitii riscante. Prefera sa investeasca in angajati. Compania produce creioane din 1761, iar astazi 1/6 din totalul de creioane vandute in intreaga lume sunt produse de Faber Castell.
"Partial, este simplu sa privesti in departare si sa fii istet. Avem un produs care iti provoaca un cascat, creioanele. Dar ne tinem de el si incercam sa il imbunatatim. Daca esti curios, ai oamenii care trebuie, intotdeauna gasesti lucruri care pot fi imbunatatite", a declarat contele Anton Wolfgang von Faber Castell, presedintele si directorul executiv al companiei.
Un alt exemplu este Schwan-STABILO, producator de markere, pixuri si capsatoare. Firma, care are 3.000 de angajati si venituri de circa 260 milioane de euro, este cel mai mare producator mondial de markere.
Produce obiecte
Mittelstand nu produce servicii, ci bunuri palpabile si se concentreaza pe patru mari sectoare: masini, componente si piese auto, chimicale si echipamente electrice.
Majoritatea firmelor mici si mijlocii din Germania sunt orientate catre export. De obicei aceste organizatii dezvolta produse de nisa. Cea mai mare parte nu sunt companii listate pe bursa si sunt bazate in comunitati rurale. Multi dintre proprietarii acestor firme sunt oameni foarte pasionati de un domeniu, care pot fi vazuti deseori lucrand cot la cot cu angajatii aflati pe pozitii ierarhice joase.
Astazi, 70% dintre angajatii germani lucreaza in firme mici si mijlocii. Acestea reprezinta 50% din produsul intern brut german.