Desi un studiu recent realizat de o echipa de fiziologi de la University of British Columbia si de la University of Fraser Valley din Cananda arata ca pedalatul in trafic, la un nivel scazut, cauzeaza destul de grav sanatatii, datorita inhalarii gazelor de esapament, mai ales in cazul marilor orase, arhitectii londonezi s-au gandit ca o retea de strazi suspendate, destinate exclusiv circulatiei nemotorizate pe doua roti este tot ce lipseste marelui oras de pe Tamisa, ca sa intre in randul oraselor viitorului.
Mai precis, arhitectul britanic Norman Foster, autor intre altele a Commerzbank Tower (Frankfurt, 1997), Millennium Bridge (Londra, 2000), Al Faisaliyah Center (Riyad, Arabia Saudita, 2001), 30 St Mary Axe, Swiss Re (Londra, 2004), Hearst Tower (New York, 2006), Wembley Stadium (Londra, 2007), Torre Caja Madrid (Madrid, 2008), Russia Tower (Moscova, 2011) sau Hermitage Plaza (Paris, La Defense, care va fi gata anul acesta) a imaginat o retea de piste suspendate, de 15 metri latime, care insumeaza 220 de kilometri, alcatuita din 10 trasee independente, interconectate, care vor putea fi strabatute de aproximativ 12.000 de biciclisti pe ora.
Proiectul, intitulat “SkyCycle” este considerat deocamdata utopic, dar este luat in calcul de autoritatile locale ale Londrei care se gandesc cum sa faca rost de fonduri pentru materializarea lui. Reteaua imaginata de Foster este accesibila prin 200 de intrari din diverse puncte ale orasului, cel mai lung traseu, care in conditiile actuale de circulatie din Londra se face in cateva ore, putand fi strabatut, in noua retea in mai putin de 29 de minute.
Pasionat de mersul pe bicicleta, Norman Foster doreste ca de proiectul sau sa poata beneficia peste 6 milioane de rezidenti ai orasului care vor alege aceasta cale, mai simpla si ecologica, de a se deplasa intr-un oras sugrumat de ambuteiaje. Ideea s-a nascut in urma cu doi ani la initiativa unuia dintre angajatii arhitectului si a suscitat interesul edililor Londrei, care cauta acum solutii de materializare. Pentru infaptuirea viziunii lui Foster este nevoie de 20 de ani de munca neintrerupta si de un buget de aproximativ 220 de milioane de lire pentru fiecare 6,5 kilometri de pista suspendata. Pentru gasirea finantarii este nevoie de un studiu de fezabilitate. Daca proiectul va trece de aprobarile necesare, bugetul va fi unul fabulos, iar proiectul lui Norman Foster va deveni cel mai mare pe care Londra si l-a propus vreodata.
Scepticii aduc in discutie un proiect similar derulat in Statele Unite ale Americii, “California Cycleway”, care trebuia, la sfarsitul secolului al XIX-lea sa lege Pasedena de Los Angeles, dar care a fost abandonat dupa doar 2 kilometri construiti din cei 14 planificati datorita aparitiei si dezvoltarii automobilului.
Timpurile s-au schimbat insa, iar Londra nu este Los Angeles.