Pasajul Basarab, aproape de ruina. Cum a ajuns fara receptia lucrarilor, dupa 7 ani de la inaugurare
pasajul basarablucrarireceptie
Pasajul Basarab este cel mai mare proiect de infrastructura din Romania, insa nu are receptia lucrarilor facuta nici dupa 7 ani de la inaugurare. De prima receptie dupa terminarea lucrarilor, ar fi trebuit sa se ocupe Primaria, insa nu s-a facut in anul 2011, la inaugurare.
Astfel, pasajul a ramas in tot acest timp in intretinerea constructorului. O data cu trecerea timpului au aparut gropi, luminile arse nu sunt schimbate, iar partea metalica a inceput sa rugineasca.
Acesta a fost inaugurat in iunie 2011 de primarul Sorin Oprescu, iar investitia se ridica la 240 de milioane de euro.
Primaria Capitalei sustine ca atunci cand Gabriela Firea a preluat mandatul, nu era demarat niciun proiect care viza receptia lucrarilor. In acest moment, lucrarile sunt expertizate, iar dupa analiza expertizei vor fi luate masuri.
"Pasajul Basarab a fost deschis circulatiei in anul 2011, in momentul in care s-au finalizat partial lucrarile si s-au facut toate testele de rezistenta, dar fara sa fie facuta receptia la terminarea lucrarilor pentru ca, la momentul inaugurarii, o serie de lucrari adiacente care faceau parte din proiect nu erau finalizate. Este vorba despre parcarea de sub pasaj, lifturi, trotuarul rulant etc. Deschiderea pasajului fara receptie la terminarea lucrarilor a fost posibila pentru ca, pe vechiul regulament de receptie, prevazut in H.G.273/1994, beneficiarii lucrarilor puteau prelua si pune in functiune parti din lucrare"
, transmite Primaria Capitalei printr-un comunicat de presa.
Procesul de receptie nu a fost demarat nici la 5 ani de la punerea in functiune a pasajului, dupa declaratiile Primariei Capitalei.
"In anul 2017 s-a constituit comisia de receptie la terminarea lucrarilor, formata din specialisti ai PMB, RATB, Administratia Strazilor si ai Inspectoratului de Stat in constructii care, in urma verificarii lucrarilor executate si a documentelor suport, a decis expertizarea intregii lucrari. Expertiza realizata de profesori universitari, ingineri de Univeristatea Tehnica de Constructii Bucuresti este finalizata, fiind depusa in data de 2 martie 2018 la Registratura PMB. Dupa analiza acestei expertize, comisia este in masura sa comunice rezultatele si masurile ce se impun"
, sustine PMB.
Pasajul Basarab este administrat in acest moment de constructor, care se ocupa si de intretinerea pasajului. Fara receptie, Primaria Capitalei nu-l poate prelua in administrare si nici nu poate face investitii.
"Primaria Municipiului Bucuresti nu are nicio datorie fata de asocierea Astaldi-FCC Construction, toate situatiile de lucrari certificate de catre consultant au fost platite. Mentionam ca asocierea a actionat in instanta Municipiul Bucuresti in urma cu cativa ani, pentru plata unor lucrari suplimentare, neprevazute in contract. Dosarul se afla in prezent pe rolul instantelor de judecata. In ceea ce priveste perioada de garantie a acestui obiectiv de investitii precizam ca aceasta nu a expirat, avand in vedere ca garantia se calculeaza de la momentul semnarii receptiei la terminarea lucrarilor"
, explica PMB.
Intr-o postare pe facebook, USR Sector 1 cere responsabilizarea de urgenta a autoritatilor si remedierea rapida a problemei.
"Din pacate, de 7 ani, situatia lui este incerta, receptia acestui obiectiv fiind amanata la nesfarsit. Ca si consecinta directa, de intretinerea pasajului nu se ocupa nici constructorul, nici municipalitatea. Nu intelegem care este motivul pentru care Primaria Municipiului Bucuresti intelege sa isi bata joc de cea mai mare investitie finalizata din ultimii 25 de ani. Tragem un semnal de alarma si solicitam deschis responsabilizarea urgenta a autoritatilor.
Scurt rezumat al celor constatate: niciuna dintre cele 4 scari rulante nu functioneaza; niciunul dintre cele 4 lifturi nu functioneaza; din cele 4 usi de acces doar doua sunt functionale; cele doua info point-uri inteligente sunt vandalizate si nefunctionale; toate elementele metalice sunt ruginite, treptele au componente metalice desprinse care pun in pericol siguranta trecatorilor; cosurile de gunoi sunt vandalizate, apa se infiltreaza prin acoperis, sunt dejectii animale si gunoi." declara USR sector 1.
Pasajul Basarab este cel mai mare proiect de infrastructura din Romania cu o suprafata totala de 55.880 mp si o lungime de 2 km.
Citeste si:
Pasajul Basarab e suta la suta sigur