OMS si UNICEF transmit un mesaj clar: Toate scolile din Europa si din Asia Centrala ar trebui sa ramana deschise. Lista celor 8 reguli vitale
vaccinarenoul an scolar
Organizatia Mondiala a Sanatatii, impreuna cu UNICEF, transmit un mesaj clar factorilor de decizie europeni si ai Asiei Centrale: "toate scolile ar trebui sa ramana deschise, in conditii de siguranta". Cele doua organizatii au intocmit si un ghid in opt pasi, care ar trebui urmat pentru ca elevii, dar si profesorii sa fie in siguranta.
"Intr-un moment in care milioane de elevi reincep scoala in Regiunea Europeana, unde este dominanta tulpina Delta a SARS-CoV-2, extrem de contagioasa, Biroul Regional al OMS pentru Europa si Biroul Regional al UNICEF pentru Europa si Asia Centrala indeamna ca scolile sa ramana deschise in conditii de siguranta, adoptandu-se masurile menite sa reduca transmiterea virusului", transmit cele doua organziatii.
Masurile pe care
OMS si
UNICEF le considera a fi necesare, pentru ca scolile sa fie sigure pentru elevi si cadrele didactice, sunt: "disponibilitatea vaccinului impotriva COVID-19 pentru cadrele didactice si pentru alti angajati din sistemul scolar ca parte a grupurilor tinta in planurile nationale de vaccinare, asigurand totodata vaccinarea categoriilor vulnerabile".
De asemenea, OMS si UNICEF au intocmit un plan de actiune in opt pasi, care ar trebui sa fie urmati pentru ca invatamantul sa nu mai aiba de suferit si in acest an:
-
Scolile trebuie sa fie printre ultimele institutii care se inchid si printre primele care se redeschid.
-
Implementarea unei strategii de testare.
-
Asigurarea unor masuri eficace de reducere a riscurilor.
-
Protejarea bunastarii mintale si sociale a copiilor.
-
Protejarea copiilor celor mai vulnerabili si mai marginalizati.
-
Imbunatatirea mediului scolar.
-
Implicarea copiilor si a adolescentilor in luarea deciziilor.
-
Implementarea unei strategii de vaccinare care sa permita copiilor sa continue scoala.
Copiii vulnerabili ar trebui vaccinati
"De asemenea, trebuie vaccinati copiii in varsta de minimum 12 ani care sufera de afectiuni medicale ce ii expun unui risc crescut de a dezvolta simptome severe in cazul imbolnavirii de COVID-19; alte actiuni importante sunt imbunatatirea mediului scolar printr-o mai buna ventilare a claselor, clase mai mici acolo unde este posibil, distantare fizica si testarea regulata a copiilor si a personalului", au mai transmis OMS si UNICEF.
Reprezentantii OMS considera ca este "vital" ca elevii sa poata veni fizic la scoala in anul care urmeaza, deoarece pandemia a provocat deja suficiente daune sistemelor educationale.
"Pandemia a provocat cea mai distructiva perturbare a educatiei din istorie. Este asadar vital ca scoala sa continue cu prezenta fizica si fara intreruperi in intreaga Regiune Europeana. Acest lucru este extrem de important pentru educatia, sanatatea mintala si abilitatile sociale ale copiilor, ca scolile sa continue sa ii formeze pe copii pentru a deveni membri fericiti si productivi ai societatii”, explica dr. Hans Henri P. Kluge, Director Regional al OMS pentru Europa.
"Va trece ceva timp inainte de a putea lasa in urma aceasta pandemie, insa educarea copiilor intr-un mediu scolar sigur, cu prezenta fizica, trebuie sa ramana principalul nostru obiectiv, pentru a nu-i priva de sansele pe care le merita pe deplin. Incurajam toate statele sa mentina scolile deschise si indemnam toate scolile sa adopte masuri de reducere a riscului de transmitere a COVID-19 si de raspandire a diferitelor tulpini".
Varianta Delta a coronavirusului starneste noi ingrijorari, in prag de nou an scolar
Expertii sustin ca noua
varianta Delta a coronavirusului starneste ingrijorare, in pragul noului an scolar:
"Incidenta ridicata a COVID-19 la nivel comunitar creste considerabil riscul de transmitere in scoli. Prin urmare, trebuie sa facem cu totii eforturi pentru a reduce transmiterea virusului".
"Vaccinarea constituie cea mai buna metoda de aparare pe care o avem impotriva virusului. Pentru a opri pandemia, trebuie sa extindem rapid vaccinarea echitabil in toate tarile, inclusiv prin sprijinirea productiei de vaccinuri si a distribuirii dozelor in vederea protejarii persoanelor celor mai vulnerabile din intreaga lume. Trebuie de asemenea sa continuam sa respectam masurile de sanatate publica si de distantare sociala care stim ca functioneaza, cum ar fi testarea, secventierea, ancheta epidemiologica, izolarea si carantina", a afirmat dr. Hans Henri P. Kluge.
"O scoala este mult mai mult decat o simpla cladire. Este un loc in care se invata, se sta in siguranta si se joaca, un loc situat in centrul comunitatilor noastre"
"Pandemia nu s-a terminat. Trebuie sa ne implicam cu totii pentru a ne asigura ca scolile raman deschise la nivelul Regiunii. Copiii si tinerii nu pot risca un nou an in care le este intrerupt procesul de invatare. Vaccinarea si masurile de protectie ne pot ajuta sa nu revenim la cele mai sumbre zile ale pandemiei, cand populatia a trebuit sa treaca prin masuri de carantina, iar copiii au avut intreruperi in procesul de invatare.
Copiii sunt victimele tacute ale pandemiei, iar copiii cei mai marginalizati sunt printre cei mai afectati. Inainte de COVID-19, copiii cei mai vulnerabili din Regiune fie abandonasera deja scoala, fie mergeau la scoala, dar nu invatau in acelasi ritm cu colegii lor.